Dali inbedrijfstellen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Dali inbedrijfstellen

Bericht door Dré »

Beste,

Ik heb eigenlijk deze keer meer een vraag over Dali op zich, niet specifiek over Dali met KNX.
Ik ben nu namelijk bezig met een Dali installatie met ongeveer 280 armaturen (dali-drivers) en 60 Bewegingsmelders. Dit alles is gekoppeld aan 2 masters met elk 4 strengen waarvan 3 ingebruik (totaal 6 stregen dus).

Nu is het zo dat ik eerst de bus laat uitlezen na dat dit is gebeurd stuur ik adres 1 aan en ga ik kijken welke lamp er reageert (in mijn geval knipperen). en zo ga ik elke lamp af :shock: . Echter vraag ik me af of er niet een veel makkelijkere manier is. Ik weet dat er programmeer apparaten zijn die de driver een adres kunenn geven (tussen de 1 en 64). Maar na mijn idee is dat meer werk dan hoe ik het nu doe.

- Wat ik me nu dus afvraag is, hoe doen jullie dit?
- ik weet elke driver heeft een uniek adres, waarmee de master communiceert dit adres zet hij op een positie tussen de 0 en 63/64.
is het misschien ook zo dat fabrikanten dit unieke adres ook op de verpakking zetten of met een sticker (zoals bij somige brandmeld systemen) en je die sticker kunt plakken op de tekening.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dali inbedrijfstellen

Bericht door egfdevos »

Ver hetzelfde.
Het is saai werk.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Dali inbedrijfstellen

Bericht door Dré »

Oké dank je wel, al blijf ik benieuwd of er misschien een betere maner is, al ben ik bang van niet.
Je zegt ver hetzelfde, mag ik vragen wat jij anders doet?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dali inbedrijfstellen

Bericht door egfdevos »

Als de afstanden wat groter worden. Dan wil ik nog wel eens de dali-bus onderbreken en dan elke keer een deel toevoegen ipv alles in 1x te doen.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Dali inbedrijfstellen

Bericht door Dré »

Ah zzo, ja dat is inderdaad ook een idee, thanks
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dali inbedrijfstellen

Bericht door egfdevos »

Wel altijd voordat je begint met in bedrijf stellen met een broadcast testen of alles werkt.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Dali inbedrijfstellen

Bericht door Dré »

Ik deed het in dit geval juist andersom, ook omdat ik dat niet zo makkelijk kon doen, al is er altijd wel een oplossing voor (heb geen tester).
Maar ik deed eerst alles in kaart brengen en alles waar ik op tekening geen adres bij had staan werkte dus niet.
Daarna had ik inderdaad wel het bekende uit geschakeld waardoor het heel makkelijk was om te zien welke er het niet deden.
Plaats reactie