Touchscreen zennio opnemen in bus

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Romeevdh
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 mar 2017, 20:25

Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door Romeevdh »

Beste,

In onze nieuwbouwwoning hebben we reeds alle bekabeling voorzien voor knx. Alle schakelaars zijn let elkaar verbonden via de knx buskabel. Naar het touchscreen loopt een aparte buskabel + utp.

Nu zou ik echter nog graag een 2de touchscreen toevoegen. Maar dit touchscreen wordt dan opgenomen in de kring van de andere schakelaars, is dit dan nog mogelijk? Of moet er naar elk touchscreen een aparte buskabel + utp lopen??

Alvast bedankt!
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door Dré »

Misschien een hele stomme vraag maar over welk type heb je het precies, er zijn namelijk meerdere types, het type dat ik zelf een keer gebruikt heb had geen netwerk aansluiting.
Romeevdh
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 mar 2017, 20:25

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door Romeevdh »

Beste,

Het gaat hier over een touchscreen van Zennio.
Het precieze type dien ik nog te kiezen/ aan te kopen.

Mvg
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door Dré »

Maar aan welke zit je dan bijvoorbeeld te denken als ik vragen mag?
Daarnaast je hoeft bij KNX niet perse alleen te kiezen voor 1 merk, je kunt alle KNX merken gewoon door elkaar gebruiken, dus vind je de schakelaar van merk x mooier of makkelijker ivm de rest van het schakelmateriaal dan gebruik je die en wil je graag in de meterkast alles van Zennio zal dat ook geen probleem zijn.
Zover ik weet hebben dan de touchscreens van Zennio geen netwerk aansluiting dus maakt het ook niet uit, maar voor de zekerheid kun je dat even nakijken in hun handleiding. Al vraag ik me zo even af welke meerwaarde de UTP voor die schakelaars/touchscreens zou hebben.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door teaser »

Een touchscreen is een busdeelnemer zoals een ander. Aangezien je bustopologie vrij is mag je die dus ook eender waar verbinden met de bus. Of dat nu op dezelfde lijn is als andere schakelaars, actoren of een eigen kabel maakt niet uit. Uiteindelijk wordt het toch allemaal met mekaar verbonden

Waar je wel mee moet rekening houden is dat touch screens (en dat geldt bv ook voor de Z41) vaak een externe voeding nodig hebben. Zie bv de documentatie van de Z41:
Z41 Pro / Lite connects to the KNX bus through the built-in terminal (2). An external DC
power supply (12v / 24v / 29v) which delivers at least 150 mA of current is also
required. The KNX power and the external power must be electrically isolated and
provided by separate supplies, in order to avoid interference to the KNX bus.
Je kunt dus ook niet de wit/gele draden gebruiken hiervoor.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door egfdevos »

Je kunt daar prima de wit gele aders voor gebruiken. De isolatie van de aders zorgt voor voldoende elektrische isolatie voor 24V. Zou vreemd zijn als dat niet zo was.
Wel even opletten dat die voeding ook selv is.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door teaser »

Ook niet om interferentie te vermijden zoals de documentatie aangeeft?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door egfdevos »

Interferentie van?
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Touchscreen zennio opnemen in bus

Bericht door teaser »

Van een onzuivere voedingsspanning?
Plaats reactie