Tekensoftware KNX layout

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door teaser »

Krap? 3x400V + N 32A, dat geeft 22kW. Lijkt me ruim voldoende. Zelf heb ik een vergelijkbare installatie, wel zonder warmptepomp. Aansluiting is 1x230V 40A dus 9,2kW. Nog nooit problemen gehad.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door egfdevos »

Jij kijkt naar het totaal. Maar als je naar de belasting per fase kijkt. Een gelijktijdigheid van 100% heb je natuurlijk in een woon situatie niet.
Doe nog wat apparaten in de stop contacten en je bent aardig belast in deze situatie.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door teaser »

De zwaarste verbruikers - kookfornuis en warmtepomp - zijn 3-fasig aangesloten. Dan moet je al serieus slecht verdelen over de fasen om over het maximum op 1 fase te raken.
Hedendaagse toestellen zijn een pak zuiniger dan vroeger, en ik zie ook een hoop ledverlichting in dat eendraadschema. Ik zou me echt geen zorgen maken.
Coppensw schreef:
di 14 nov 2017, 21:41
Wel dure software : 500 euro
is er geen gratis software beschikbaar ?
Inderdaad, en spijtig genoeg wil de ontwikkelaar geen goedkope versie voor DHZ-ers vrijgeven. Maar de software is niet erg goed beveiligd ;.)
Visio wordt ook vaak gebruikt, maar ik ben geen fan ervan.
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door carlw »

Mij lijkt toch dat ik alle zware apparaten mooi over de 3 fases verdeeld heb. Zoals Teaser aangaf wordt kookplaat en warmtepomp 3 fasig aangesloten, maar warmtepomp vraagt slechts 2.2kVa max. (is een geo thermische warmtepomp met diepteboringen)
Ik zie me niet snel aan iederen fase op 32A komen... dan gaat mijne teller ook niet zo content zijn.

Alle verlichting in het huis is LED dus daar verwacht ik geen groot verbruik (wel 2/3de op 230V met interne drivers of GU10 leds waar ik toch momenteel geen dimming nodig heb).
denhertog
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 15:41

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door denhertog »

Hallo,
zou er iemand zijn eendraadschema, gemaakt in visio, willen delen. ik heb zelf de elektriciteit en KNX in mijn nieuwbouw gedaan en moet nu nog het eendraadschema maken. graag zou ik willen starten van een bestaand visio-design en aanpassen. dat lijkt me sneller en gemakkelijker

bedankt

PS dit is mijn eerste post, maar k heb reeds heeeel veeel gelezen de laatste maanden, hetgeen me ook vaak geholpen heeft
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door teaser »

Zelf heb ik geen visio gebruikt, maar google eens op 'arei symbolen visio'.
Plaats reactie