Tekensoftware KNX layout

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
jdegroot
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:20

Tekensoftware KNX layout

Bericht door jdegroot »

Hallo,


Na lang overwegen en veel lezen heb ik besloten om onze nieuwbouw met KNX te voorzien. Loxone leek me ook wel wat, maar het centrale aspect en de tendens dat het blijkbaar iets meer "gesloten" wordt staat me niet aan. :? Nu wil ik graag beginnen tekenen en heb ik reeds een situatieplan getekend met Omnigraffle. Maar ik wil nu ook een lijnschema tekenen, maar daar lijkt Omnigraffle me niet geschikt voor. In een ander topic postte Andy een tekening waar een lijnlayout getekend staat, wat prima zou zijn voor mijn doeleinden. Welk programma is daar voor gebruikt? Of heeft iemand suggestie voor goede software?
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door hfx »

carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door carlw »

jdegroot
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:20

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door jdegroot »

Bedankt, ga ik proberen!
Merlijn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 11:37

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door Merlijn »

heeft er iemand zo een voorbeeld van een KNX installatie uitgetekend met trikker ?
Lijkt me niet gemakkelijk om alle KNX related icoontjes hier in te krijgen.
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door carlw »

Merlijn schreef:
do 09 nov 2017, 21:34
heeft er iemand zo een voorbeeld van een KNX installatie uitgetekend met trikker ?
Lijkt me niet gemakkelijk om alle KNX related icoontjes hier in te krijgen.

Dit is my work in progress, ben momenteel mijn kast ineen aan het boxen.

Afbeelding

Ik ben allesinds niet van plan om alle KNX/DALI tags toe te voegen aan mijn eendraadschema.
Het enige wat ik ga doen is de KNX tags van de verschillende relais aan te duiden onder de relais zelf (nu staat daar nog mijn eigen ID).
De configuratie van drukknoppen, bewegingsmelders, etc.. ga ik niet doen want dat gaat continu veranderen, enja met scenes enzo...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door egfdevos »

Ik mis op D de beveiliging en van de "Main Kast" de schakelaar.

Met die enkele 30mA/40A differentieel zit je zo te zien echt al aan de grens.
Ik zou er hier zeker nog eentje bijplaatsen. Er zijn altijd wel kleine lekstromen. Tel die allemaal bij elkaar op en je houd maar een kleine marge over. Dit kan betekenen dat de differentieel aangesproken word zonder dat er een echt probleem is.
Tevens is deze 40A als ik kijk naar wat er allemaal achter zit en wat er te verwachten wel eens gelijktijdig in gebruik kan zijn.
"Ik weet dat in Nederland dit sowieso al niet zou mogen. Hier geld max. 4 eindgroepen achter een differentieel"
Edwin
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door carlw »

egfdevos schreef:
za 11 nov 2017, 09:43
Ik mis op D de beveiliging en van de "Main Kast" de schakelaar.

Met die enkele 30mA/40A differentieel zit je zo te zien echt al aan de grens.
Ik zou er hier zeker nog eentje bijplaatsen. Er zijn altijd wel kleine lekstromen. Tel die allemaal bij elkaar op en je houd maar een kleine marge over. Dit kan betekenen dat de differentieel aangesproken word zonder dat er een echt probleem is.
Tevens is deze 40A als ik kijk naar wat er allemaal achter zit en wat er te verwachten wel eens gelijktijdig in gebruik kan zijn.
"Ik weet dat in Nederland dit sowieso al niet zou mogen. Hier geld max. 4 eindgroepen achter een differentieel"
Thanks!

Als ik me niet vergis moet ik geen zekering plaatsen bij groep D doordat de kabeldikte boven limiet zit van maincontactor.
De schakelaar moet ik wel nog toevoegen, correct.

Goed idee om een 2de 30mA toe te voegen, eens zien hoe we dit in de kast aanpakken.
In België moet je slechts 1 300mA hebben en 1 30mA waar alles van de natte ruimtes achter zit + vaatwas etc.

Een 32amp aansluiting over 3F 380V lijkt me wel voldoende, niet? Alles gelijktijdig aanzetten is misschien wel beetje overkill.
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door Coppensw »

Wel dure software : 500 euro
is er geen gratis software beschikbaar ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Tekensoftware KNX layout

Bericht door egfdevos »

carlw schreef:
ma 13 nov 2017, 18:11
Als ik me niet vergis moet ik geen zekering plaatsen bij groep D doordat de kabeldikte boven limiet zit van maincontactor.
Er dient een beveiliging aanwezig te zijn. Kabeldikte is geen factor.

Met 3x32A zit je echt krap.
Edwin
Plaats reactie