KNX in nieuwbouw

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Wim87
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 17:14
Locatie: Mechelen, België

KNX in nieuwbouw

Bericht door Wim87 »

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum, en nog niet erg vertrouwd met het KNX systeem. Ik wil het wel gaan toepassen in mijn nieuwbouw binnenkort.
Wat ik vooral wil opnemen in het systeem zijn uiteraard verlichting, rolluiken, maar ook verwarming (vloerverwarming) met zone-ventielen, ik wil graag de verwarming in elke ruimte apart kunnen aansturen. Ook wil ik raam en deurcontacten plaatsen om hierop ook de verwarming op af te stemmen. (raam open= verwarming lager of uit.)

Ik heb nog geen schema, maar zoals ik het nu in gedachten heb vertrek ik dus van de KNX voeding en verdeel vanaf daar de buskabel naar alle knx-modules. Zonder daarbij een lus te maken uiteraard. In de kast plaats ik ook een USB-interface om ETS te kunnen koppelen aan het systeem.

Moeten de uitgangen van de schakelactoren nog apart afgezekerd worden? Of plaats je de zekering voor de schakelactor? Dat is voor mij nog een beetje onduidelijk. Actoren voor de rolluiken, plaats je die best in de kast, of is het beter om modules te gebruiken aan de kant van de rolluiken zelf ?

Schakelaars vind ik moeilijk te vinden. Ik vind veel 'buskoppelaars' en 'afdekplaatjes voor drukknoppen'.
Bestaan er geen meervoudige drukknoppen die rechtstreeks KNX ondersteunen en dus rechtstreeks aangesloten worden met een buskabel? Waarschijnlijk zoek ik niet goed.

Naar visualisatie moet ik ook nog eens kijken, ik zag Loxone als eens passeren, maar blijkbaar is dit geen KNX-product. Iemand suggesties?

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties, toevoegingen, verbeteringen ...

groeten,
Wim
W i M
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX in nieuwbouw

Bericht door egfdevos »

Iets dat de temperatuur kan meten in elke ruimte.
- of dat in de schakelaar zit of een bewegingsmelder maakt niet uit.

De RTR (Ruimte temperatuur regeling)
- Ruimte thermostaten zijn duur en lelijk. Persoonlijk heb ik die liever in de schakelmodule van de regelkleppen zitten.
Maar je kunt ook die in de visu gebruiken en in sommige schakelaars met temperatuur sensor zitten ze ook.

Als je toch van plan bent een visu te gebruiken dan beter een ip-interface ipv een usb-interface. Een recent model kan meerdere verbindingen gelijktijdig aan.

uitgangen apart afzekeren is niet nodig.

Actoren voor in de kast zijn over het algemeen beter geprijsd.

Schakelaars bestaan meestal uit een basis module "buskoppelaar" met daarop de juiste afdekking "drukknoppen" naar gelang functie en design.
Edwin
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: KNX in nieuwbouw

Bericht door hfx »

Met een ip-interface kan je inderdaad meerdere richtingen uit, bv. visualisatie of aansturen ip toestellen, tv, hifi, ...
Soms worden dimmers nog voorzien van een zekering maar is niet verplicht.
De bus moet je wel afzekeren.
Druk knoppen https://www.google.be/search?q=knx+tast ... 20&bih=916
[url]https://www.google.be/search?q=knx+tast ... roller[url]
Kijk eens bij Voltus.de
Bij MDT en Zennio dacht ik zit de buskoppelaar mee in de schakelaar.
Of je de rolluik actor in de stuurkast of rolluik kast plaatst hangt voor mij persoonlijk af van de afstand en de hoeveelheid aan te sturen rolluiken af.
Over verwarmen met domotica is er veel discussie omdat je feitelijk alleen de ventielen kan sturen en niet de ketelwatertemperatuur. De temperatuur vraag komt normaal van je thermostaat in de woonkamer die naargelang de buitentemperatuur een bepaalde ketelwatertemperatuur gaat aanmaken.
Maar als het in de woonkamer warm genoeg is en de badkamer moet warmer, hoe ga je de verwarming terug in gang krijgen? Bij welk systeem kan je via je domotica aangeven dat je niet thuis bent?
De meeste verwarmingssystemen zijn gesloten systemen dacht ik, of je moet de hele aansturing zelf maken met stooklijnen, sensors, e.d.
Wim87
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 17:14
Locatie: Mechelen, België

Re: KNX in nieuwbouw

Bericht door Wim87 »

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ga jullie tips alvast even bekijken!
W i M
Wim87
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 17:14
Locatie: Mechelen, België

Re: KNX in nieuwbouw

Bericht door Wim87 »

Graag zou ik mijn decoder van Telenet ergens centraal plaatsen en deze bedienbaar maken via knx maar ook nog via de remote. Wat heb ik hier voor nodig?
W i M
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX in nieuwbouw

Bericht door Dré »

Daar zijn infrarood zenders en ontvangers voor van knx..
, zennio heeft ze dacht ik een maar ook andere merken hebben het.
Plaats reactie