KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
RudyVR
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:52

KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door RudyVR »

Hallo,

Ben momenteel bezig mogelijkheden domotica voor nieuwbouw te verkennen. De keuze is daarbij gevallen op KNX.

Ik vroeg mij af wat de afwegingen zijn tussen het installeren van KNX drukknoppen of het werken met klassieke drukknoppen die je dan bekabeld naar een KNX input module?

Hoe zit het met de prijs, de mogelijkheden, de keuze aan schakelaars (ik veronderstel dat er meer soorten klassieke drukknoppen zijn dan KNX drukknoppen).

Alle info welkom!
Rudy
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door egfdevos »

De afweging is voornamelijk wat je er allemaal mee wilt bedienen/besturen.
Dus dat eerst voor jezelf uitzoeken.

Dan kom je in de meeste gevallen al tot de conclusie dat in verblijfsruimten een input module niet de juiste keus is.
Je kunt het ook weer zover automatiseren dat je helemaal geen knoppen meer nodig hebt.


Om te starten zou ik kijken naar de Jung F 50 reeks. O.a. vanwege de taster uitbreidingsmodule wat kwa prijs interessant is.
Goeie design mogelijkheden zodat moeders er ook blij mee kan zijn.
Edwin
RudyVR
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:52

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door RudyVR »

Dan kom je in de meeste gevallen al tot de conclusie dat in verblijfsruimten een input module niet de juiste keus is.
Je kunt het ook weer zover automatiseren dat je helemaal geen knoppen meer nodig hebt.
Wil je hiermee zeggen dat er met een meervoudige KNX drukknop (zoals de Jung F50 die je vermeldde) meer functies kunnen gerealiseerd worden dan met klassieke drukknoppen aangesloten op een inputmodule, waardoor je met minder KNX drukknoppen toekomt? Uiteraard spaar je met KNX drukknoppen ook input module(s) uit.

Is een goed voorbeeld van automatisatie om bv geen drukknoppen meer te voorzien voor de verlichting van toilet, hal, traphal daar deze door een aanwezigheidssensor kan bestuurd worden?
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door hfx »

Wel of niet KNX drukknop of inputmodule heeft te maken met design, hoeveelheid functies die je wil aansturen (aantal stuurkabels die moeten toekomen op plaats van bediening) en kostprijs.
Kijk eens op Voltus.de wat er zo allemaal op de markt is.
Zelf kies ik voor de meeste ruimten een eenvoudige KNX schakelaar en voor de meer centrale ruimten een schermpje.

Kijk voor de grap eens naar deze vergelijking;MDT
en Niko
waarbij je nog voor het plaatje mag bijbetalen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door egfdevos »

RudyVR schreef:
zo 13 aug 2017, 22:20
Wil je hiermee zeggen dat er met een meervoudige KNX drukknop (zoals de Jung F50 die je vermeldde) meer functies kunnen gerealiseerd worden dan met klassieke drukknoppen aangesloten op een inputmodule, waardoor je met minder KNX drukknoppen toekomt? Uiteraard spaar je met KNX drukknoppen ook input module(s) uit.

Is een goed voorbeeld van automatisatie om bv geen drukknoppen meer te voorzien voor de verlichting van toilet, hal, traphal daar deze door een aanwezigheidssensor kan bestuurd worden?
Op de Jung F 50 kun je een nevenunit aansluiten waardoor deze de kosten drukt.
https://www.jung.de/nl/1987/producten/t ... 0-tasters/

Voor verkeersruimtes en toilet zijn bewegings-/aanwezigheidsmelders zeer geschikt.
Voor het toilet kun je dan ook de afzuiging meesturen met een gewenste nalooptijd bv.
De hal verlichting zou je gedimd kunnen nemen en dan met de nacht gedimd kunnen laten aangaan. Voor oriëntatie verlichting bij toilet bezoek. Terwijl hij in de avond en ochtend wel vol aan gaat.

De mogelijkheden zijn onbeperkt. Wat het heel moeilijk maakt. Het is echt eerste uitzoeken wat de functies zijn die je wilt en daarbij dan de geschikte componenten zien te vinden.
Edwin
RudyVR
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:52

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door RudyVR »

Bedankt voor alle reacties!

De weblinks geven alvast een goed overzicht en een idee van de prijs van wat er beschikbaar is.

Ik ga alvast aan de slag om een lijst met wensen op te stellen ifv onze leefgewoonten. Binnen enkele weken zouden we ook een verlichtingsstudie ter beschikking moeten hebben. Die kan dan ook als input gebruikt worden voor ons domoticadossier.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door egfdevos »

Wees consequent en hou er rekening mee dat gasten zonder er echt bij na te denken, ook de basis functies moeten kunnen bedienen.
Edwin
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door grindal »

Wat mijn "beperkte" ervaring in mijn woning is, op het GLV (woonkamer / keuken / garage) gebruik je al snel wat meer functies, of wil je na een tijdje toch iets anders sturen of wijzigen.
Op de verdieping, 1e, 2e (slaapkamers, badkamer, bureau) blijft het meestal zeer beperkt.. lampje aan/uit, rolluik op/neer... hier zijn wijzigingen meestal beperkt als je vooraf goed weet wat je waar wil gaan aansturen.

Neem nu een wc, veel "gasten" zijn een bewegingsmelder niet gewoon en gaan toch vaak nog op zoek naar een aan/uit knop.
telleir
Berichten: 6
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 10:30

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door telleir »

Enige tijd geleden zat ik met dezelfde vraag... (en eigenlijk nog altijd een beetje)
Na wat opzoekwerk kwam ik op het volgende uit:

Voor verblijfsruimtes (living, keuken,..) neem je beter KNX drukknop met bv. ingebouwde temperatuursensor,...
Wat de "basic" ruimtes betreft heb ik even zitten rekenen wat het prijsverschil was tussen inputmodule en KNX drukknop.
Ik ga in onderstaande vergelijking uit van een "simpele" dubbele drukknop, die je in veel ruimtes zal nodig hebben (slaapkamers, gang,...)
Als merken heb ik Gira en MDT genomen, vrij "normaal" voor een huisinstallatie.

Optie 1: MDT input module in kast + gira dubbele drukknop
1x BE-16000.01 Binary Inputs 16-fold 8SU MDRC, for floating contacts 221,19 €
8x 015100 Gira sokkel dubbele drukknop 15,25 €
=> Prijs: 42,89 €

pro meerdere drukknoppen kunnen "dubbel" gebruikt worden op één ingang, weinig busdeelnemers
con extra kost SVV kabel trekken + klemmen in kast

---------------------------------------------------------------------------------------

Optie 2: MDT interface in het inbouwdoosje
1x BE-02001.01 Tasterinterface 2-gang 31,14 €
1x 015100 Gira sokkel dubbele drukknop 15,25 €
=> Prijs: 46,39 €

pro mogelijkheid om led feedback te gebruiken
con blijft "maar" een traditionele drukknop + Licentiekost (pro)

---------------------------------------------------------------------------------------

Optie 3: MDT taster, 2 gang
1 x BE-TA5502.01 Flush mounted, white matt finish 48,94 €
=> Prijs: 48,94 €

pro Flexibiliteit (uitbreiding, led,…)
con Licentiekost (pro licentie nodig idpv lite)


Mijn conclusie: Het prijsverschil is niet echt groot...
Heeft er iemand een andere theorie?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX drukknoppen of gewone drukknoppen

Bericht door egfdevos »

Ben het eens met je conclusie.

Bij optie 1 moet je nog wel de kosten van de ruimte in de kast meenemen.

Druk knoppen met een losse interface gebruik ik meestal alleen bij (IP44) opbouw installaties.
Denk dan aan garages en buitenbergingen.
Edwin
Plaats reactie