KNX topologie - bedrading

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

KNX topologie - bedrading

Bericht door djm300 »

Hoi forum,

Ik heb wat verder gelezen in het forum en er zit hier echt een schat aan informatie verborgen. Iets wat ik voorlopig niet terugvond (en wel essentieel lijkt) is hoe je exact EIB kabel legt.

Een aantal posts spreken over een open lus per verdiep leggen en 1 uiteinde gewoon niet aansluiten maar dan zitten jullie allemaal met 2 a 3 (kelder) KNX lijnen die nog moeten samengebracht worden via een KNX router? Qua concept mooi natuurlijk maar lijkt me wel prijzig in de KNX routers die je daarvoor moet bekopen.

Als je de lijn niet op je verdiep stopt, leggen die jullie de kabel dan van kelder tot bovenverdiep en terug? Eventueel een 2e buskabel in zelfde buis laten volgen als backup?

Ik heb ook wat vernomen over boombedrading: zogezegd een backbone waarvan verschillende vertakkingen vertrekken. Opnieuw erg interessant, maar hoe bouw je een boomstructuur met kabel? Moet ik dat echt zien als verschillende stukken EIB kabel die met zo'n WAGO klemmetjes op de knooppunten aan elkaar worden gezet of is het gesofisticeerder dan dan?

Mvg
Joris
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door carlw »

Gewoon verder lussen in de KNX modules zelf, daar kan je vaak er 3-4 kwijt.
Sommigen kiezen om alle kabels naar de kast te brengen en daar door te verbinden om "flexibel" te blijven, maar imo is dat niet nodig doordat je altijd voor een bussysteem kan kiezen als je naar een ander domotica systeem wilt gaan.
Ik heb een beetje mix gedaan van doorlussen en ster voor kabels beperkt te houden.

Ik heb een klein kastje op eerste verdiep waar ik de KNX kabels doorverbind mbv deze rijgklemmen:
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... aba6a1f846
Die vind ik gewoonweg geweldig door de dubbele laag voor bruggen kan je zwart/rood/geel/wit perfect doorverbinden met elkaar
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door djm300 »

Dag Carl,

Het lijkt erop dat je al mijn vragen aan het beantwoorden bent - waarvoor dank!

Je commentaar hierboven snap ik niet helemaal goed. Als je zegt 'daar kan je er vaak 3-4 in kwijt', wat bedoel je dan met 3-4? Aantal EIB kabels die je van apparaat tot apparaat laat lopen?

Voor het doorlussen: ik begrijp dat je dan vertrekt van zekeringskast naar device 1,2,3, terugkomt naar rijgklem, dan device 4,5,6, terug rijgklem en daar termineert? Zo krijg je inderdaad een bus structuur. Mag je ook - voor een boomstructuur te krijgen - via een toekomende kabel op die rijgklem met bruggetjes op de uitgaande kant zorgen dat er 2 kabels vertrekken (dus effectief een kabel splitsen of 2 kabels parallel aan 1 inkomende kabel hangen - het is maar hoe je het bekijkt)?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door egfdevos »

Het aansluitblok op een KNX apparaat voorziet de mogelijkheid voor het aansluiten van 4 bus kabels.

De bus kabel kun je op alle mogelijke manieren leggen. lijn, ster, boom, etc
Behalve in een gesloten lus.
Voor een enkel segment geld de beperking van 1000m kabel.
Een deelnemer hoort ook niet langer dan 350m van een voeding verwijderd te zijn.
(meerdere voedingen mogelijk)

Er word niet getermineerd.
Edwin
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door djm300 »

Dag Edwin,

Bedankt voor je antwoord. Voor alle duidelijkheid: Met 4 kabels bedoel je dan 4 aders uit 1 groene mantel of 4x eenzelfde kleur ader op 1 apparaat?

Mvg
Joris
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door egfdevos »

wago-243-211.png
wago-243-211.png (69.39 KiB) 13093 keer bekeken
Edwin
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door carlw »

Exact zoals het fototje toont.
Dat is de standaard KNX connector en zorgt ervoor dat je per connectie (actuator, taster, melder, ...) 4 paar kabels kan verbinden (rood+zwart).
Ik gebruik die rijgklemmen op 2 locaties om een tiental door te verbinden.
Mini kastje op verdiep en mijn grote kast in de kelder.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door teaser »

djm300 schreef:
di 05 dec 2017, 16:57
Bedankt voor je antwoord. Voor alle duidelijkheid: Met 4 kabels bedoel je dan 4 aders uit 1 groene mantel of 4x eenzelfde kleur ader op 1 apparaat?
Tenzij je geel/wit gebruikt voor extra voeding van modules die dit vereisen, moet je deze niet telkens doorverbinden.
Dus 2 aders (zwart/rood) per kabel op zo'n blokje. Tot max 4 kabels kun je zo met mekaar verbinden. Er zijn ook dergelijke klemmetjes met 8 contacten per kleur.
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door djm300 »

Cool, dat wist ik niet.

Dus jullie hebben 3-dubbele redundantie op de kabels zitten dan? Er mogen dus 3 kabels stuk gaan en dan nog is er een actieve kabel? Passen jullie dat over heel het huis toe? (dus 4 kabels in een buis van taster naar taster bijvoorbeeld?)

Ik ga er van uit dat dat geen storingen geeft dat er 4 parallelle bus-systemen zijn en een apparaat dus mogelijk 4 keer een bericht krijgt.

Zeer interessant.

Groeten
Joris
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: KNX topologie - bedrading

Bericht door teaser »

Neen, je begrijpt het verkeerd.
Je kunt met die blokjes 4 kabels met mekaar verbinden. Uiteraard doe je dit enkel om door te lussen of af te takken (boom-topologie).
2 of meer redundante kabels naast mekaar leggen heeft geen enkele zin.
Plaats reactie