Keuze domotica en kostprijs

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Gladz0r
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 22:33

Keuze domotica en kostprijs

Bericht door Gladz0r »

Dag Allen,

Na lang lezen en twijfelen over welk domotica systeem het best bij mij zou passen, ben ik er nog altijd niet uit :( .
KNX heb ik nooit overwogen omdat ik op verschillende plaatsen las dat dit het duurste systeem zou zijn, nu las ik berichten dat er ook goedkopere varianten bestaan en het eventueel wel mogelijk is. Belangrijk voor mij is dat het hele systeem compatibel met Home Assistant moet zijn omdat ik daar ook andere toestellen zoals een Google Home, Sonoff, .. wil in implementeren.

De situatie in mijn verbouwing is de volgende:
Alle lichtpunten zijn 1 op 1 verbonden met minstens een 3g 1,5-kabel, sommige punten met een 5g 1,5 naar mijn centrale punt waar de zekeringskast komt.
Mijn schakelaars zijn met een SVV 16 x 0,8 verbonden met de zekeringskast. Er zitten maximum 6 schakelpunten op 1 kabel.
De stopcontacten zijn in verschillende kringen ingedeeld en niet 1 op 1 verbonden.

Er zijn 20 lichtkringen in mijn huis waarvan er 4 dimbaar moeten zijn.
Buiten zijn 3 spots die aan moeten gaan met een bewegingssensor.

Welke KNX hardware raden jullie aan om te gebruiken? Met welke kostprijs moet ik hiermee rekening houden?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Keuze domotica en kostprijs

Bericht door egfdevos »

...zo tegen de €6000,- lijkt me wel een goede indicatie.

Een compleet hardware advies ga ik niet geven.
Op dit moment is de middenlijn nog steeds modules van MDT.de
Bedienpunten is smaak(functie) afhankelijk natuurlijk.
Dan nog een gateway/server om de rest te koppelen.
Edwin
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Keuze domotica en kostprijs

Bericht door hfx »

Doe je het zelf of niet.
Heb je de dure licentie nodig of kom je toe met de lite versie?
Als je inderdaad bij MDT blijft, tussen de €50 en €135 voor de schakelaars. Voor 20 relais uitgangen €350, 4 dimmers €260, nog €150 voor de voeding + nog wat kabel, licentie en nog wat spullen. Zo ergens tussen de €3000 en €6000 voor de hardware.
Plaats reactie