Keuzes voor nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door djm300 »

OK bedankt.
Ik merk ondertussen wel dat GU10 spotjes minder lumens produceren dan die CC-gedreven LEDs dus dat zal er ook wel voor iets tussenzitten.
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

Heb ondertussen de eerste meanwell's aangekregen en enkele van mijn LEDs besteld om kleine test setup te maken.
Dimming inderdaad best goed via DALI en zonder flikkeren :D
Moest er dus nog iemand op zoek zijn: dit is een prima combo.

Natuurlijk zijn niet alle LEDs / armaturen al voorzien / te verkrijgen met CC LEDs.
Hoe hebben jullie dit opgevangen?

Ik zou een KNX dimactor kunnen bij voorzien om deze te kunnen dimmen.
Maar zou graag alles van mijn verlichting op de DALI bus houden naar onderhoud / scheiding toe.
Voor DMX bijvoorbeeld heb je de goedkope DMX302 triac dimmer wat een 3 kanaals DMX dimmer is voor 220V.
Voor DALI is een variant hiervan amper te vinden... :cry: ofwel gebruik ik de verkeerde zoektermen ntrlk..
Closes I could find: https://www.sunricher.com/2-channels-ac ... 303ac.html
(en die is dan nog amper te koop te vinden online... vind hem enkel in een spaanse en een duitse webshop (everen.de))
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Een zoekopdracht in deze richting.
google
Edwin
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

Thanks egfdevos!

Die van osram en lunatone was ik idd ook tegengekomen.
Maar die kosten schandalig veel in verhouding met de DMX302 :shock: :(

OF zijn er nog andere (DALI compatible) oplossingen waardoor ik die LEDs op 220v helemaal kan uitsluiten zonder te veel armatuur keuze te laten vallen? Mss ben ik me wat blind aan het staren om toch maar die 220 leds te koppelen.
Had graag alles gestuurd met CC LEDs maar dat beperkt de keuze in armaturen wel enorm hard.
Dat maakt dat de WAF factor sterk zou dalen :p

Concreet voorbeeld van het probleem:
Afbeelding
Hanglamp boven tafel met retro-LED bulbs (niet zozeer exact dat model maar, you get the point).
Hoe zouden jullie deze sturen? Via DALI sturing zoals hier boven aangegeven of toch maar traditioneel via KNX dimmer? of... ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Het is net hoever je zelf wilt gaan.

Niemand die zegt dat je van zo'n armatuur de lampfittingen niet kunt vervangen in een ander model waar je wel CC led peertjes in kunt steken.
Edwin
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

All,

Ben gisteren mijn voedingen gaan testen in het huis zelf.
Had toch wat bang voor de kabelverliezen voor de langste leidingen. Volgens de berekeningen zou het geen probleem mogen zijn, maar wou het toch even testen om zeker te zijn.

Dus zo gezegd, zo gedaan:
LEDs aangesloten, DALI base config gedaan en de voedingen manueel schakelen vanop DALI GW.

Test kring:
Dit zijn, wegens structurele redenen in de bouw, 3 CC spots die samen horen maar alle 3 in ster naar de kast liggen. Kabels zijn tussen de 12 en de 20m 3G1.5. LEDs worden dus aan de kast in serie doorverbonden en op de voeding gehangen. (Gelukkig is dit maar op 1 plek het geval..)

Resultaat:
Lampen schakelen: Gaan mooi samen aan tot volle helderheid.
Lampen dimmen: Gebeurd mooi samen, op en af tot de minimale 10% van de LCM.

Het probleem:
Lampen uitschakelen: LEDs blijven zeer miniem branden..

Als ik zelfde test doe op kring met kleinere kabel lengte maar met dezelfde config en spots werkt dat prima. Uit is hier wel degelijk uit. Maw, root cause van probleem lijkt me wel degelijk lengte van de kabel.

Gisteren avond was ik men hoofd aan het breken hoe ik dit fenomeen kan verklaren.
Is dat door het feit dat die CC voeding (meanwell LCM-60da) stroom blijft leveren en dus met de weerstand van het koper in de 3G1.5 er toch genoeg spanning door de LED gaat om die zachtjes te laten oplichten? Of zit ik er hier totaal naast?
Zaken als overspraak van leidingen leek me sterk gezien dit aan de secundaire kant is van de voeding (DC), nee?

Oplossing:
in eerste instantie schoten me een paar mogelijkheden binnen;
-Voeding uitschakelen bij uitschakelen spots dmv schakelactor?
-Aparte voeding per LED... :?

Heeft iemand van jullie dit fenomeen ook al ergens voorgehad? Hoe hebben jullie die aangepakt?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Staat zeker weten goed ingesteld dat 0% = uit of vergelijkbaar voor de desbetreffende gateway.

Zeker weten dat je bij/in de meterkast voldoende (effectieve)scheiding hebt. Tussen deze draden en 230V/data etc.

Mogelijke oplossingen.
- Condensator bij de lamp
of een
- Hoog doorlaat RC-filter

:idea:
- Niet alle drivers vinden het fijn geschakeld te worden.
- Sommige zijn er juist op gemaakt.
Edwin
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

egfdevos schreef:
di 22 jan 2019, 17:04
Staat zeker weten goed ingesteld dat 0% = uit of vergelijkbaar voor de desbetreffende gateway.

Zeker weten dat je bij/in de meterkast voldoende (effectieve)scheiding hebt. Tussen deze draden en 230V/data etc.
Wat je eerste vraag betreft ivm config: Ik heb de test gedaan op zelfde circuit met 2 en 1 LED ipv de 3. Bij 1 LED aangesloten ging die mooi uit, vanaf 2 LEDs bleven ze klein beetje branden. Dus ik verwacht dat dit niet het geval zou mogen zijn.

Scheiding in de kast hoop ik wel.
Momenteel zitten al die kabels juist enkele cm uit hun preflex om via wago's aangesloten te worden bij wijze van test ;)
Weet niet precies hoe gevoelig dit is maar dat lijkt me toch niet overdreven.

Wat schakelen betreft, bedoel je dan met een schakelactor ervoor te zetten?
Arganox
Berichten: 15
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 09:32

Re: Keuzes voor nieuwe installatie

Bericht door Arganox »

All,

Nog enkele updates:

1. DALI 220V dimmer:
Enkele posts terug was ik daar naar opzoek. Heb een rebranded variant van de SR2303-AC gevonden op een Duitse website everen.de mss kennen jullie hem al? ik had er nog nooit van gehoord.
Moest er nog iemand op zoek zijn naar dergelijke driver: https://www.everen.de/steuerungen-contr ... ack-2x1-2a

Voor deze Prijs best OK dimmer. Dimmed best mooi voor 220 gloeilampen.
Heeft 220V input en 2 DALI aanstuurbare kanalen van 1.2A (288W).

CC driver
Ik heb naast mijn LCM40da ook een Eldoled SOLODrive 560A gekocht om te testen.
Die eldoleds kosten wel wat meer maar dimmen wel heel mooi en diep!

CC LED blijft licht branden
Dit probleem blijft me nog wat bezighouden. (ook met de Eldoled Driver jammer genoeg :( )
Hebben jullie dit probleem niet bij (sommige) jullie CC LEDs?

Ik heb nog enkele testen gedaan en tot een (denk ik?) acceptabele workaround gekomen.
Even herhalen: 3 kringen in ster naar de kast van 12 - 20m kabel (3G1.5mm²).
Als ik aan de kast bruin aan de plus hang, vervolgens kabel 1, 2 en 3 doorlus aan elkaar dmv klemmen en op het einde van kabel 3 één (of 2) van mijn LEDs hang werkt dit perfect!
maw, mijn vorige conclusie dat het puur lengte van de kabel was was wat kort door de bocht. Want in dit geval hangt de LED op >30m kabel aan de driver.

Als ik nu echter de LED op kabel 3 laat hangen en eentje in serie hang op een van de eerder doorgeluste kabels dan komt het fenomeen terug.
Het lijkt dus af te hangen van hoeveel koper er tussen de LEDs zit..

Als ik met een multimeter eea meet heb ik in het eerste scenario een verdeling zoals ik zou verwachten.
AAN: 18V over de LED, 350mA door de kring.
OFF: 0.3V over de LED, 0A door de kring.

Als ik scenario 2 doormeet veranderd er zoals verwacht niet aan de stroom door de kring zowel bij aan als uit.
Als ik echter de spanning over de LED wil meten met mijn voltmeter in de UIT stand dan lijkt deze wat te flippen (varieert van 0.0002 tot 0.6 en zowel + als -). Lijkt me dus dat ik dit fenomeen niet zal kunnen meten met een voltmeter en er eens een oscilloscoop zal moeten aan hangen om dit te kunnen zien. Buiten het feit dat men elektronica skills behoorlijk stoffig zijn heb ik die niet meteen liggen thuis :lol:

Wat ik dan heb geprobeerd in de 'probleemopstelling' is een weerstand in parallel te hangen met de LED (10K).
Op dat moment is de LED perfect uit. Dus als workaround kan ik dit wel accepteren, wel liever niet als definitieve oplossing.
Ik ga nog eens wat experimenteren om te zien hoe hoog ik de weerstand krijg om het sluimerverbruik te beperken tot minimum..

In principe zou dat geen probleem mogen geven lijkt me? Buiten dan het sluimerverbruik van die R. In het uitzonderlijke geval dat al de LEDs in de kring stuk zouden gaan op hetzelfde moment gaan de weerstanden ook 'genegeerd' worden lijkt me. Gezien die LEDs dan gewoon alles doorlaten (om tegen te gaan dat heel de serie kring zou onderbroken worden als er 1tje zou stuk gaan).

@egfdevos: Jij sprak over een RC filter over de LED te zetten? Om welke reden zou je een RC filter gebruiken ipv gewoon een weerstand? (zoals ik al zei, men elektronica skills zijn op zen minst uitgedrukt wat stoffig :oops: )

Als definitievere oplossing zou ik dan op termijn:
  • Ofwel fenomeen uitmeten en zo proberen op te lossen
  • Ofwel de driver uitschakelen als de lampen er achter uitgeschakeld worden. Dit was op termijn wel de bedoeling om ook het sluimerverbruik van de driver uit te schakelen maar was in eerste instantie nog niet voorzien in budget ;)
    Vraag hier is: heeft iemand dit al gedaan met DALI? Met DMX zou dat geen probleem mogen zijn want DMX blijft altijd zijn berichten herhalen op zijn bux als ik me niet vergis doet DALI dat niet?
Hopelijk heeft iemand iets aan deze info en/of kan iemand nog iets toevoegen een het LED probleem ;)
Plaats reactie