Basisontwerp en bedieningssysteem

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Mr J

Basisontwerp en bedieningssysteem

Bericht door Mr J » za 04 aug 2018, 19:13

Hallo,

In onze nieuwbouw zouden we graag KNX-domotica willen voorzien. Ik heb voor mezelf eens opgelijst wat ik graag zou kunnen doen met de installatie.

Ik ben echter een behoorlijke leek op vlak van domotica en heb volgende vragen voor de ervaringsdeskundigen op dit forum:
1. zijn er bepaalde courante opties/mogelijkheden die ik mis in onderste lijst?
2. welk beheer- en visualisatiesysteem is in staat dit alles te beheren? Ik ken o.a. de GIRA X1, Savant home controller of Control 4. Zijn er mensen met ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Wat ik met de installatie wil kunnen:

Bediening:
  • iPad op beneden en bovenverdiep.
    Bediening op smartphones
    Voor het overige minimaal toestellen tegen de muur (geen aparte videofonie scherm, geen aparte telefoon voor videofoon, geen thermostaat,…)
Videofonie:
  • Simpele deurbel gekoppeld aan KNX actuator aan voordeur + IP camera. Beelden IP camera visualiseren op iPad + gsm’s. Push bericht i.g.v. activatie deurbel zodat beelden op IP camera kunnen geraadpleegd worden.
    In latere fase is het de bedoeling om langs de straatzijde een omheining en poort te plaatsen waarbij bijkomend een videofoon geplaatst wordt aan de poort.
    Specifieke vereisten:
    • Beelden videofoon op iPad
      Spreken via iPad (en smartphone) i.p.v. aparte telefoon
      Poort met elektrisch slot, te openen van op afstand via Ipad of smartphone
Verwarming/ventilatie:
  • Er is vloerverwarming voorzien in de ganse woning. Verwarming op slaapkamers apart sturen d.m.v. ventielen.
    Ventilatie stuurbaar maken met domotica. Bv ventilatie in badkamer hoger schakelen wanneer sfeer ‘bad/douche’ wordt geactiveerd.
Verlichting:
  • Verschillende lichtkringen dimbaar maken (leeftuimte, overloop ’s nachts dimmen,…)
    Andere lichtkringen sturen d.m.v. aanwezigheidsmelders (toilet, berging, kelder, overloop boven,…)
    Verlichting sturen d.m.v. activeren van sferen
Jaloeziën
  • Jaloezien manueel sturen vanop iPad Jaloezien automatisch dicht sturen bij zonsondergang
    Jaloeziën koppelen aan sferen (bv jaloeziën naar beneden bij activatie sfeer ‘tv kijken’)
    In een latere fase: jaloeziën koppelen aan lumen-meting
Muziek:
  • Multiroom systeem
    Ingebouwde speakers (in plafond of in meubels)
    Verschillende inputs gebruiken: radio, streaming internet, tv,…
    Bedieningsmogelijkheden muziek:
    • Manueel bedienen vanop iPad en smartphone
      Dmv voorgedefiniëerde sferen (bv. bepaalde radiozender activeren bij activeren van sfeer ‘bad nemen’)
Veiligheid:
  • Achterdeur met codeslot. Te bedienen d.m.v. bedieningsklavier langs buitenzijde + openen/sluiten vanop afstand via smartphone
    “Bewoond huis”-functie waarbij lichten/jaloeziën gestuurd worden
    Raam- en deurcontacten:
    • Enerzijds te gebruiken voor alarminstallatie
      Anderzijds dezelfde contacten koppelen aan KNX voor uitlezen status van ramen en deuren ifv sturing verwarming, ventilatie etc.
    Push bericht sturen naar smartphone i.g.v. activatie alarm
    “Alle lichten aan” i.g.v. activatie alarm
    Rookmelder. Gekoppeld aan alarminstallatie.
    Gasmelder. Gekoppeld aan alarminstallatie.

Plaats reactie