Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door TopFly »

Vraag 1: Wie heeft er zijn installatie beveiligd tegen bliksem? En zo ja, welke onderdeel (bus, tv, netwerk, verlichting/stopcontacten,...) van de installatie en hoe?

Vraag 2: Hoe kan je het best je buiten verlichting beveiligen tegen sabotage (het bewust kortsluiten met als doel het uitschakelen van de hele instalatie). Voor buitenstopcontacten is dit makkelijk (gewoon uitzetten met alles uit bij het verlaten van het huis of bij inschakelen van de alarm installatie). Verlichting heb je natuurlijk graag aan bij het verlaten van het huis.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen.

BTW: ik heb momenteel geen van beide.
Quadra
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 23:28

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door Quadra »

1: Wat betreft bliksembeveiliging heb ik enkel een BUStector (www.dehn.de) op de bus aangesloten.

2: Buitenstopcontacten apart afzekeren? Misschien met een snellere zekering dan standaard voorzien?
Om de "buitencomponenten" (weerstation, bewegingsmelder) voorzien van een busaansluiting te beveiligen tegen kortsluiting op de bus, kan je de bus voorzien van een koppelaar (galvanische scheiding)

Groet
filip
Berichten: 60
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 11:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door filip »

Zoals bij alle installaties kost iets goeds een stuk meer dan het noodzakelijke.

De konceptie lijkt mij van groot belang.
Ik zou alle buitenelektriciteit toch op een aparte differentiaal zetten.

Naar analogie zou er dus een aparte lijn voor de buiten-busdeelnemers moeten zijn.

Ook lijkt het mij niet verstandig logica in een blootgesteld weerstation te steken.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door grindal »

1: Beveiliging tegen overspaning
Bescherming tegen rechtstreekse inslag : fysieke afleiding plaatsen ( maw geleiders op je dak)
Onrechstreekse bescherming: beste regel is: Alles of niets beveiligen
Het heeft niet veel zin om enkel de voeding te beveiligen als je telefonie of distributie (cabel) niet beveiligd
Voedingspanning beveiligen (230V)
Telefonie beveiligen
Distributie (coax )
Extra = EIB Bus beveiligen

2: verlichting en stopcontacten op een "snelle" differentieel plaatsen (30mA)
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door Wijnand »

Als je je huis echt goed wil beveiligen tegen blikseminslag, moet je eens op de volgende site kijken:
http://www.phoenixcontact.nl/technologi ... _67221.htm
(dit is geen reclame, maar bij hun heb ik een workshop gehad daarover, dus makkelijk terug te vinden)
Is even een lap tekst, maar hierin staat het principe van het beveiligen. De drie types (ook wel groot, midden en klein genoemd).
Als je alles goed beschermd wil hebben, moet je vooraan beginnen (groot), anders is het nutteloos.
Succes.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door Dré »

Wijnand schreef:Als je je huis echt goed wil beveiligen tegen blikseminslag, moet je eens op de volgende site kijken:
http://www.phoenixcontact.nl/technologi" onclick="window.open(this.href);return false; ... _67221.htm
(dit is geen reclame, maar bij hun heb ik een workshop gehad daarover, dus makkelijk terug te vinden)
Is even een lap tekst, maar hierin staat het principe van het beveiligen. De drie types (ook wel groot, midden en klein genoemd).
Als je alles goed beschermd wil hebben, moet je vooraan beginnen (groot), anders is het nutteloos.
Succes.
Ik ben erg nieuwsgierig naar het document waar jij naar vermelde en de link van plaatste, echter werkt de link niet meer, heb je misschien een nieuwe link of het document nog ergens liggen, zodat ik me kan inlezen om ook mijn installatie te beveiligen.

Dank u.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door egfdevos »

Een klein beetje info voor dit onderwerp.
Overspanningsbeveiliging voor KNX installaties.pdf

Overspanningsbeveiliging KNX. Meeste zullen deze wel herkennen.
Dehn BUStector
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door nickv »

Dré schreef:
Wijnand schreef:Als je je huis echt goed wil beveiligen tegen blikseminslag, moet je eens op de volgende site kijken:
http://www.phoenixcontact.nl/technologi" onclick="window.open(this.href);return false; ... _67221.htm
(dit is geen reclame, maar bij hun heb ik een workshop gehad daarover, dus makkelijk terug te vinden)
Is even een lap tekst, maar hierin staat het principe van het beveiligen. De drie types (ook wel groot, midden en klein genoemd).
Als je alles goed beschermd wil hebben, moet je vooraan beginnen (groot), anders is het nutteloos.
Succes.
Ik ben erg nieuwsgierig naar het document waar jij naar vermelde en de link van plaatste, echter werkt de link niet meer, heb je misschien een nieuwe link of het document nog ergens liggen, zodat ik me kan inlezen om ook mijn installatie te beveiligen.

Dank u.
Ben ook wel geïnteresseerd in dit document :-)

Ik vraag me af of het voldoende is een DEHN overspanningsbeveiliging bij het sterkstroomgedeelte te installeren? Krijgt je busvoeding namelijk geen spanning via dit deel en bijgevolg je KNX installatie dan niet automatisch beveiligd tegen bliksemschade?
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door teaser »

De bescherming op de buskabel is nodig omdat er op lange kabels (dat geldt zowel voor eib- als voor netwerk-, tv- of telefoonkabels) ook spanningsverschillen kunnen ontstaan die de erop aangesloten toestellen kunnen beschadigen. Die spanningsverschillen ontstaan door inductie: een blikseminslag gaat gepaard met een grote elektromagnetische puls die een spanning opwekt in lange geleiders en (vooral) lussen.
Om lussen te vermijden wordt ook aangeraden eib-kabel vlakbij de netspanningsgeleiders te leggen. Als je KNX actoren op bv een verwarmingstoestel of een collector hebt zitten, moet je er ook voor zorgen dat de eib-kabel zo kort mogelijk bij de verwarmingsbuizen loopt. Zie pdf van egfdevos.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Beveiliging tegen bliksem en sobotage

Bericht door grindal »

Ook rekening houden dat een beveiliging van 230V voeding voornamelijk de "grote" spanningspieken zal opvangen.
Gezien EIB op 48V werkt, is het zeker aangeraden als je beveiliging plaatst, deze ook op de EIB te voorzien. deze is specifiek gemaakt om te werken op de 48V spanning en zal dus hierdoor de eib bus beter bewaken ( lees sneller kleine spanningspieken afleiden)

teaser schreef:De bescherming op de buskabel is nodig omdat er op lange kabels (dat geldt zowel voor eib- als voor netwerk-, tv- of telefoonkabels) ook spanningsverschillen kunnen ontstaan die de erop aangesloten toestellen kunnen beschadigen. Die spanningsverschillen ontstaan door inductie: een blikseminslag gaat gepaard met een grote elektromagnetische puls die een spanning opwekt in lange geleiders en (vooral) lussen.
Om lussen te vermijden wordt ook aangeraden eib-kabel vlakbij de netspanningsgeleiders te leggen. Als je KNX actoren op bv een verwarmingstoestel of een collector hebt zitten, moet je er ook voor zorgen dat de eib-kabel zo kort mogelijk bij de verwarmingsbuizen loopt. Zie pdf van egfdevos.
Plaats reactie