Allereerste KNX project - nieuwbouw

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Pietermech

Allereerste KNX project - nieuwbouw

Bericht door Pietermech » do 27 jun 2019, 16:27

Dag KNX-partners!
allereerst bedankt voor dit forum! Ik heb hier al redelijk wat gelezen, handig om ideeën op te doen ook! :)
Ik zit nu nog in een vroeg stadium, want het huis is maar net uitgetekend, bouwaanvraag moet nog starten.
Korte achtergrond schets van mezelf: ik heb wel wat technische bagage op school gehad, ben geen elektricien, maar de zekere basis is er normaal wel. Ik heb ook een cursus knx gevolgd (zeker aan te bevelen vind ik).

Ik heb al een heel KNX plan in mijn hoofd, maar zit met een hoop vragen.. (a) (waar ik op het internet niet direct een (duidelijk) antwoord voor vind..

1) Ventielen voor aan collector voor verwarming: heb al gelezen vloerverwarming beter niet te sturen en voor normaal open ventielen te gaan. Welke raden jullie aan? MDT kan zowel 24 als 230V aan, dus dat maakt me weinig uit.

2) Iemand ervaring met deze schakelaars (GVS touch sensor Advance +), deze zijn naar hun features eigenlijk wel goedkoop en zien er naar mijn mening zeker niet verkeerd uit! :)
http://dr-volt.de/epages/aec6df6a-abb1- ... GVS/Taster

3) KNX bewegingsmelders zijn nogal duur, ik had eens opgevangen dat "normale" bewegingssensors mogelijks ook interessant zijn in combinatie met een KNX module met binaire ingangen? Als een bewegingsmelder dan "beweging" ziet, zal deze schakelen en dus op te pikken via een binaire ingang? Mogelijks is er een wat creatievere oplossing dus?

4) Ik zou willen 24V rolluiken bedienen ook. Motoren zouden elks 1,4A trekken op 24V. Dus ik dacht deze voeding op te nemen in mijn systeem: https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... r--240--24
Dan kan ik ineens alles op 24V hieraan hangen lijkt me? (het zijn 4 rolluiken in totaal) Ik zal 1,5mm² voorzien naar de rolluiken ;)

5) Voor het dimmen van (GU10) spots heb ik ook al giga veel zien passeren.. Wat is hier nu de beste oplossing voor zo een 5-tal spotjes in een kring te dimmen?? Ik zie door de bomen het bos niet meer :/

Groetjes!
Pieter

Plaats reactie