Domotica 4 dummies

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Bleachken
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 15:36

Domotica 4 dummies

Bericht door Bleachken »

Hallo allemaal,

eind dit jaar begint de start onze nieuwbouw.

Ik had graag een goeie domotica-integratie gehad (goeie = prijs/kwaliteit echt waar voor je geld).

Wat zijn de "requirements":
=> aansluiting lichten op domotica-systeem (programmeren groepen, dimmen mogelijk maken)
=> aanlsuiting CV op domotica-systeem (is dit überhaupt mogelijk?)
=> domotica-systeem publishen op internet (sturing van de gekoppelde componenten over internet)

Welke vragen heb ik nu:
=> welke systemen komen hiervoor in aanmerking?
=> waarbij rekening houden tijdens ruwbouw?
=> kan ik het zelf programmeren (ben software-programmeur van beroep) en zo ja, bestaan hier cursussen, boeken over?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Beste groeten,
D
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Domotica 4 dummies

Bericht door Wijnand »

Neem een EIB-systeem. Elke grote leverancier voldoet wel (ABB, Merten, Hager, enz). Deze hebben ook cursussen 1 a 2 dagen.
Je CV kan je aansturen met potentiaal vrije contacten.
En via een IP-module kan je via het internet je systeem op. Even in Visual basic een visualisatie maken en klaar.
In de ruwbouw even rekening houden met leidingen van alle schakelaars en lichtpunten naar de meterkast trekken of naar een extra verdeelkastje per verdieping. Zo kan je alle verlichting schakelen/dimmen vanaf deze kasten. Dus hier monteer je alle busdeelnemers. Buskabels trekken vanaf de EIB-schakelaars naar de kasten om deze aan te sluiten op het EIB-netwerk.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Domotica 4 dummies

Bericht door phino »

Wijnand schreef:Neem een EIB-systeem. Elke grote leverancier voldoet wel (ABB, Merten, Hager, enz). Deze hebben ook cursussen 1 a 2 dagen.
Je CV kan je aansturen met potentiaal vrije contacten.
En via een IP-module kan je via het internet je systeem op. Even in Visual basic een visualisatie maken en klaar.
In de ruwbouw even rekening houden met leidingen van alle schakelaars en lichtpunten naar de meterkast trekken of naar een extra verdeelkastje per verdieping. Zo kan je alle verlichting schakelen/dimmen vanaf deze kasten. Dus hier monteer je alle busdeelnemers. Buskabels trekken vanaf de EIB-schakelaars naar de kasten om deze aan te sluiten op het EIB-netwerk.
heb je een voorbeeld van een project in visual basic? Kwestie van goed op weg te komen
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Domotica 4 dummies

Bericht door Wijnand »

Ik heb wel een voorbeeld, maar die kan ik vanwege bedrijfsredenen niet afgeven. Wat je wel kan doen, is een voorbeeld gratis downloaden van de Konnex site
Download -> Tools -> Falcon developer
Plaats reactie