Extra afzekeren KNX component conform AREI Belgie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
knxuser2019
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 okt 2019, 19:30

Extra afzekeren KNX component conform AREI Belgie

Bericht door knxuser2019 »

Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerp voor mijn KNX installatie en één van de componenten is een knx dimmer die max. 10A/230V aankan.
De kring waarop deze dimmer zit, is afgezekerd met een 2P-16A Automaat (conform het Arei voor verlichtingsbanen).
Ik zou graag een extra zekering/automaat van 10A willen plaatsen tussen de 2P-16A automaat en de dimmer, zodat de dimmer beschermd is tegen te hoge belasting.

Welke soort zekering/automaat is hiervoor geschikt, mag een 1-polige automaat daartussen gezet worden of een 2-draads-zekeringsklem zoals wago 282-122 wil men conform het arei zijn? Of is het verplicht om daartussen nog eens een 2-polige automaat van 2 modules breed te gebruiken?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
kim
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 17:24

Re: Extra afzekeren KNX component conform AREI Belgie

Bericht door kim »

Hallo,

Waarom zeker je niet ineens af met 10A ipv 16A met daarachter 10A? Het AREI schrijft niet voor dat je persé 16A moet gebruiken.
Met 10A kom je bij LED verlichting al een heel eind :D

Kim
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Extra afzekeren KNX component conform AREI Belgie

Bericht door egfdevos »

Is niet nodig.

Die 10A zal zeer waarschijnlijk (230Vx10A) 2300W aan gloeilampen zijn.
Maar steekt men daar 230V LED in dan mag waarschijnlijk maar 500VA (2,2A) erop aansluiten.
Nog even buiten het aanpassen van de automaat aan de lichtbron om.
Als je er teveel vermogen op aansluit gaat hij toch uit op zijn interne thermische beveiliging.
De enige keer dat die automaat uit gaat springen is bij kortsluiting en dat is een veelvoud van zowel 16 als 10 Ampère.
Dan heb je nog te maken met de selectiviteit tussen de automaten wat er op neer komt dat je twee treden lager hoort te zitten. Daardoor word het al 6 Ampère.

:idea: Als je kast opgebouwd is met 2-polige automaten moet je dat ook aanhouden.
1 of 2 module breed heeft meer te maken met de thermische omstandigheden in de kast.
Edwin
knxuser2019
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 okt 2019, 19:30

Re: Extra afzekeren KNX component conform AREI Belgie

Bericht door knxuser2019 »

Hallo,

Hartelijk dank voor de reacties.

Kim: Ik zeker niet ineens af met 10A omdat er nog andere lichtbronnen ook op deze kring zitten. Maar zeker een goed idee als dat het enige is wat erop zit.

Egfdevos: Bedankt voor de informatie.
Het betreft een MDT dimmer AKD-0201.02 waarop led spots GU10 of E14/E17 led lampen op komen.

Ik heb de folder van mdt er even op nagekeken en voor 'Old LED lamps in leading phase operation mode' blijkt het 50W te zijn en 250W voor 'Universal/ECO lamps trailing edge phase operation mode' maar ik ga af op 'Max. fuse per channel' waar 10A staat., maar als dat niet nodig blijkt of moet dan doe ik het natuurlijk niet. Ik 'veronderstel' dat het toestel wel een interne thermische beveiliging heeft.

Selectiviteit tussen automaten had ik nog niet bij stilgestaan, bedankt voor de tip.
De kast is inderdaad opgebouwd met 2-polige automaten, dan zal ik dat ook zou aanhouden.

Thx.
Plaats reactie