Airco aansturing via KNX

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Airco aansturing via KNX

Bericht door grindal »

Hoi,

Ik lees vrij weinig over AIRCO systemen die via KNX zijn aangestuurd.
Wie van jullie heeft er hier ervaring mee en kan dit delen op het forum?

Ik ben van plan om een Airco te installeren in 2 kamers, uiteraard voorzien van een knx module.
(merk is nog niet bepaald, Daikin, Mitsubishi, ...)

Wat zijn de valkuilen ? hoe zouden jullie de airco programmeren ?

Het is namelijk zo dat ik al in elke ruimte een ruimtevoeler heb via de knx-schakelaars. (ABB Triton)
=> misschien moet ik deze eens vervangen door een moderner type met meer functionaliteit
Hiermee stuur ik de Centrale Verwarming aan (standaard gas-keteltje) en ook de zone-ventielen per kamer.

De schakelaars in de kamer geven de modus aan (comfort / stand-by / nacht / vorst).
Deze moet ik dan uitbreiden met status "heating / cooling"....

Tricky zal vermoedelijk zijn dat ik er voor moet zorgen dat niet de verwarming en de airco gelijktijdig zullen werken.

Veel moderne split-units, kunnen zowel koelen als verwarmen....
:?: Zou je de CV-radiator uitschakelen, en volledig koelen / verwarmen via de split unit ?
Of bv enkel in de winter via CV, en in zomer / tussen-seizoen de split unit gebruiken?
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Airco aansturing via KNX

Bericht door cevers »

Je zal waarschijnlijk uitkomen bij de intesis modules. Let daar wel op dat je airco binnen unit in de lijst staat.
Afhankelijk van model zal die of op de AB bus worden aangesloten. Of hij neemt de functie van je ir controller over.

Hoe je het programeert is afhankelijk van de rest van de installatie en natuurlijk je eigen wensen. Meestal behandelen wij hem los van de rest van het klimaat. Zeker in Nederland komt hij voornamelijk voor in slaapkamers en is alleen nodig om tijdens de zomer om extra te koelen. In dat geval is er meestal een programma voor de avond.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Airco aansturing via KNX

Bericht door grindal »

Het zou idd de Intesis module kunnen worden.

Bij de Mitsubishi unit staat op de site knx & IR control gelijktijdig blijven werken? :D

///Smooth integration of KNX thermostats allowing the control of the AC unit by the own temperature sensor of the thermostat.
Simultaneous control of the AC unit by the IR remote controller and by KNX.///


Intesisbox KNX - Mitsubishi Electric air conditioners (domestic & Mr. Slilm lines)

Unit zal aangekocht worden voor te koelen, maar heb al gemerkt dat in de zomer één ruimte (bureau) af en toe wat warmte kan gebruiken dus denk ik dat de vrouw in huis de unit wel eens op verwarmen zal plaatsen als de CV ketel in zomer modus (lees "uit") staat....
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: Airco aansturing via KNX

Bericht door Rutger »

Ik ben benieuwd naar de programmatie van de airco icm cv. Ik ben zelf zoekende naar het combineren van verwarmen met de airco en vloer als bijverwarming te gebruiken zodat enkel de kou eraf is.
Plaats reactie