Beregening

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
fbeerens
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 10:38

Beregening

Bericht door fbeerens »

Hoi

iemand een idee hoe ik een beregings installatie kan maken ?
Ik heb hager domovea en daar moet het denk ik mee gebeuren of heb ik andere opties.
Ik kan ook een rainbird computer kopen maar dat vind ik maar raar als ik al een domotica installatie heb.
Andere Ideeën zijn welkom
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Beregening

Bericht door cevers »

Zou makkelijk moeten kunnen met de Domovea.
Kan aan een kalender tijden enzo programmeren. Maar wat heb je al zitten? elektrische kleppen voor de slangen in je tuin?
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Beregening

Bericht door grindal »

Ik heb elektrische kleppen (sanitair winkel) geplaatst en in de tuin Gardena spullen...
Aansturing voorlopig via KNX & Loxone Aan/uit...
Verder nog geen klokken of kalenders in gebruik gezien mijn regenput van 5000L wel heel snel leeg is ..
fbeerens
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 10:38

Re: Beregening

Bericht door fbeerens »

ja ik ga elektrische kleppen plaatsen maar wil eigenlijk in de nacht of avond beregen.
Ik heb 9 kleppen dus hij moet de pomp aansturen en iedere klep dan x minuten.

Later misschien nog een sensor plaatsen zodat je weet hoe droog het is. En eventueel koppelen met de weersvoorspelling zodat als het gaat regenen de komende 24 uur beregenen niet nodig is.

Maar soms wil je natuurlijk ook dat ie niet gaat beregenen als je een feestje hebt of iets anders aan het doen bent.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Beregening

Bericht door Joep »

Ik heb de beregening ook aangestuurd via de domotica.

Ik heb in de tuin overal druppelslangen tussen de planten liggen en deze zijn verdeeld over een aantal verschillende ventielen.

De ventielen worden gestuurd door een KNX aktor en in deze aktor heb ik bij de diverse uitgangen een tijd ingesteld (trappenhuisfunctie)

In de Gira Homeserver heb ik een stukje logica gemaakt dat als 1 van de ventielen aangestuurd wordt de pomp ook gestart wordt.
Ook heb ik er een extra schakeling erachter gemaakt dat als de pomp geen water verpompt deze wordt uitgeschakeld en ik een pushmelding krijg.

Wat ik hier verder nog aan wil automatiseren is dat als het bijvoorbeeld een aantal dagen boven een bepaalde temperatuur geweest is de beregening 's nachts dan geactiveerd wordt maar ik ben er voor mezelf nog niet over uit aan welke criteria voldaan moet worden om dit netjes te laten werken.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beregening

Bericht door 747driver »

Joep schreef:
za 20 jun 2020, 11:08
Ook heb ik er een extra schakeling erachter gemaakt dat als de pomp geen water verpompt deze wordt uitgeschakeld en ik een pushmelding krijg.
Doe je dat door de waterdruk te meten?
fbeerens
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 10:38

Re: Beregening

Bericht door fbeerens »

nee wat simpeler, zolang er geen klep open is hoeft de pomp ook niet te lopen dus als ik een klep aanstuur welke dan ook moet ook de pomp aan.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Beregening

Bericht door Joep »

Wel goed lezen ;)

@747driver vraagt hoe ik de beveiliging voor de pomp gemaakt heb.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Beregening

Bericht door Joep »

747driver schreef:
za 20 jun 2020, 12:35
Joep schreef:
za 20 jun 2020, 11:08
Ook heb ik er een extra schakeling erachter gemaakt dat als de pomp geen water verpompt deze wordt uitgeschakeld en ik een pushmelding krijg.
Doe je dat door de waterdruk te meten?
Ik heb in de aanzuigleiding een flowswitch zitten.
Een schakelingetje met wat (tijd)relais zorgen ervoor dat als er na het starten van de pomp een tijd geen water stroomt deze uitschakelt.
Het desbetreffende relais dat de pomp afschakelt zit met het tweede contact aangesloten op een binaire ingang tbv. de storingsmelding.

Ik heb het bewust zo gedaan omdat ik het water op pomp uit een vijver waar onze tuin aan grenst.
Als het water een keer te laag staat of als de leiding verstopt zou zitten krijg ik daar op deze manier een melding van want de pomp is uit zichzelf eigenlijk al beveiligd tegen drooglopen.
Plaats reactie