Totaalrenovatie vierkantshoeve

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
RunnerX
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 okt 2020, 21:46

Totaalrenovatie vierkantshoeve

Bericht door RunnerX »

Ineens mezelf even voorstellen.
Ik ben dus Marnick en woon in wellen 35jaar.
ik heb een elektrisch verleden, maar door 12 jaar carriere bij eandis kwam ik minder met de kleine kabeltjes in aanraking :p
intussen ben ik een jaar of 3 bezig in de hvac-sector, volop bezig met bijscholen, net m'n serga gasketels behaald, maar nog een weg te gaan.
het bedrijf waar ik voor werk doen enkel grote installatie's zoals scholen/ziekenhuizen/...
in m'n schoolcarriere heb ik nog met plc en logo gewerkt, maar nooit niks meer mee gedaan.
m'n vorige verbouwing heb ik alles zelf gedaan , ook elek uiteraard, maar daar enkel gewerkt met impulsrelais en een logo.
ben ook oprichter van www.2fast4u.be sinds 12-13 jaar (grootste motorforum in belgië), dus fora zijn me wel bekend
-->bij deze ook m'n excuses dat ik mezelf meteen ten velde gooi in plaats van de zoekfunctie te bestormen , m'n excuus hiervoor is dat ik hoop op deze manier iets minder tijd te verliezen, want tijd heb ik niet veel met een full-time job, gezin met 5 kids, en een mega-verbouwing waar ik alleen voor sta.

dat was dus vroeger.... nu ... nu ... :
Samen met m'n partner en onze 5 kindjes (0,5-11jaar) begonnen aan een heus project te wellen (Limburg), de aankoop van een oude vierkantshoeve, en deze totaal renoveren boven de huidige nieuwbouwnormen en vooruitstrevend op alle vlak.
de fotootjes heb ik hieronder als bijlagen gelaten...

het gaat over een ruime woning, van 250m2, met 6 slaapkamers, 3 badkamers en 3 wc's, ruimt leefruimte,... alles voor onze kids het beste te geven...

alles volledig zelf gedaan, woning plat gegooid, en weer opgebouwd, momenteel staan we in een fase dat het tegen eind van dit jaar winddicht zal zijn(ramen erin)
In tegenstelling wat men zou denken als je zo'n woning ziet hebben we het niet super breed, maar we willen het wel goed doen, daarom doen we ook alles zelf. laten doen is ons niet betaalbaar, en dan weet je teminste dat het goed gedaan is(ben geen doorsnee klusser die iets afsmodderd, maar ga voor degelijke afwerking)

nu het gaat niet over m'n verbouwing, maar wel over de elektriciteit erin.

Ik wil alles, of toch veel knx gestuurd maken.
momenteel ken ik 'bijna' niks van knx.
de ets5 demo, online campus en ettelijke youtubevideo's heb ik wel al doornomen.

NU maandag, morgen dus begint m'n opleiding basis knx in diepenbeek
Ik ben tot nu toe enkel nogmaar bij alelek in Alken geweest, en heb wel een goed gevoel bij hun voor alle matterialen aan te kopen, enkel is alles op de lange loop, en heb ik het gevoel dat ze het hun niet al te veel aantrekken.
Ik heb NIKS productkennis van alle componenten en ga hier echt wel hulp bij nodig hebben.
Is alelek een aan te raden plaats, of zijn er andere plaatsen waar ze me meer kunnen bieden?

we willen ons huis dus sturen met allerlei sfeerverlichting, gestuurd door schakelaars en sensoren.
zo leuke dingetjes als een rode ledstrip bij een bezet wc, verschillende sferen, allerlei regelingen bij verlaten woning,....
de kinderkamers gaan basic zijn kwa verlichting, maar de beneden moet wel wat meer hebben.
ook een uitgebreide muzieksturing zal er komen.
overal is er vloerverwarming en deze wil ik sturen via de temperatuursensoren in de schakelaars.
als verwarming plaatsen we een pelletketel met hierop een buffervat.
we willen de sturing ook visualiseren om de woning via smartphones en een centrale tablet te bedienen

voor verlichting zouden we ook opteren voor een lichtstudie omdat we echt wel een waauw gevoel willen creeëren en bovenal gezelligheid...
we willen hiervoor geen veel te dure armaturen gebruiken, maar wel betaalbare, of creatieve oplossingen (zoals bvb led trips verwerken in de barsten van de oude balken die we hier en daar terug verwerken in het interieur)

momenteel heb ik nog niet echt een specifieke vraag, maar ALLE tips zijn welkom.
-waar in limburg best voor ondersteuning knx-componenten en aankoop
-lichtstudie
-visualisatie
-componenten, merken,...
-tips, ideeën
-.....
-......

wie nieuwsgierig is naar meer info/foto's shoot!
Bijlagen
technische ruimte15.jpg
technische ruimte15.jpg (122.38 KiB) 5274 keer bekeken
geheel ventilatieventielen.jpg
geheel ventilatieventielen.jpg (62.64 KiB) 5274 keer bekeken
20200329_130541.jpg
20200329_130541.jpg (128.33 KiB) 5274 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Totaalrenovatie vierkantshoeve

Bericht door egfdevos »

Beginnen met een PVE c.q. ruimtenboek.
Daaruit rolt welke functionaliteit je van de hardware nodig hebt en dan kun je beginnen met de selectie.

Zorgen dat je gehele installatie in de basis stand-alone werkt.
Dan pas de koppelingen en extra functionaliteit (scenes, logica).
Echt als allerlaatste de visualisatie.

tip: Levensloop bestendig wonen.
Edwin
Plaats reactie