ABB screenactor - Esmo buismotoren

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
martidoki
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 21:02

ABB screenactor - Esmo buismotoren

Bericht door martidoki »

Volgens de installateur van de screens zou mijn domoticasysteem de mechanische eindstops van de motoren verbranden. Mijn programmatie staat op 60 sec voeding via de actor voor op en neer met een vertraging van 1 sec tussen het op en neer gaan. Er zijn geen motoren parallel aangesloten. Bij het openen van de behuizingen van de screens merk ik wel veel vocht.
Volgens mij is de oorzaak dit vocht.
Graag reacties of suggesties.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ABB screenactor - Esmo buismotoren

Bericht door Dré »

Ik zou om een verklaring vragen hoe dat dan zit en vragen wat dan het verschil is tussen een schakelaar en de actor die in de meterkast zit.
Vooral omdat er schakelaars zijn die je op de stand om / omlaag kunt laten staan.

Het lijkt me sterk dat je de oorzaak moet gaan zoeken bij de schakelactor in je meterkast, dan zouden er toch meer mensen problemen moeten hebben?

Ik ga er overigens wel van uit dat je de conventionele zonwering motor hebt, dus spanning op draad 1 omhoog, spanning op draad 2 omlaag?
martidoki
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 21:02

Re: ABB screenactor - Esmo buismotoren

Bericht door martidoki »

Bedankt voor de reactie. Het betreffen motoren met 1 draad omhoog en 1 omlaag. Normaal moet er minimum 500 msec vertraging zijn bij het wisselen van draairichting. Bij mij staat dit zelfs ingesteld op 1 sec. Opmerkingen ivm vocht slaat hij in de wind.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: ABB screenactor - Esmo buismotoren

Bericht door egfdevos »

:shock: Moderne "nieuwe" buismotoren waarvan de eindschakelaars doorbranden, bestaan die nog?

Sowieso niet door de domotica met een looptijd van maar 60sec.
(Een scherm of rolluik behoort binnen 30sec de gehele afstand afgelegd te hebben. Zo niet; Dan een zwaardere/snellere motor.)

Er ook even vanuit gaande dat die dingen niet elke 15 min op en neer gaan en je ook niet mee hebt lopen spelen.
Meer dan 2-3 minuten achter elkaar mag je een buismotor niet laten draaien. Die dingen worden loeiheet. Normaal kickt dan de thermische beveiliging wel in.

Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is ergens een slechte verbinding waardoor er meer stroom doorheen gaat als normaal.
Edwin
Plaats reactie