Modules niet gevonden in programmeermodus

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
yatron
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 21:50

Modules niet gevonden in programmeermodus

Bericht door yatron »

Dag forum,

Ik heb recent een huis gerenoveerd en heb dit voorzien van nieuwe elektriciteit. Ik heb alles voorzien van KNX.

Ik heb echter een probleem bij het programmeren van de modules. Ik communiceer via een Jira KNX IP interface. Wanneer ik deze in programmeermodus zet wordt deze gevonden binnen ETS en kan ik deze programmeren. Wanneer ik echter een andere module in programmeermodus zet wordt deze niet gevonden tussen apparaten in programmeermodus in ETS. Soms zie ik een heel kort moment waarin ik toch een ip zie verschijnen, maar dit verdwijnt al snel terug.

Ik heb al geprobeerd om mijn kabel te vervangen, om de 0,8 te vervangen door UTP kabels, maar niks lijkt hiervoor een oplossing. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

mvg
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Modules niet gevonden in programmeermodus

Bericht door brammetje »

Met de paar gegevens die je geeft wordt het een hele puzzel.
Je hebt een PC met ETS, dan een ethernetkabel naar de (Gira?) router. Die router wordt gezien door ETS, dus tot zover zal het wel kloppen.
- De router en de andere modules hangen aan de bus (de groene kabel), die ook voorzien is van een echte KNX-voeding?
- De router heeft een fysiek adres horend bij een router, zoals bijvoorbeeld 1.0.0?
- KNX en RUN ledjes van de router zijn verlicht (ik meen dat beide groen moeten zijn, kijk de handleiding er even op na)?
- Staat de router op volledige doorgave?
Je opmerking over een IP die je kort ziet snap ik niet. Alleen de router heeft een IP, de andere modules zoals actors hebben een fysiek adres.
Bram
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Modules niet gevonden in programmeermodus

Bericht door egfdevos »

Maak een kleine knx opstelleng met alleen.
- KNX voeding
- interface

Controleer in ETS of deze het juiste "individueel adres" heeft en met de TEST knop of deze ook een juiste verbinding heeft.

Voeg daarna 1 andere deelnemer toe aan deze opstelling en in ets kies dan alleen voor het programmeren van het individueel adres van deze deelnemer. Zet deze alleen in programmeer modus op het moment dat ETS hiernaar vraagt.
Edwin
Plaats reactie