Alarm - brand - intercom

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
bramv101
Berichten: 1
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 14:48

Alarm - brand - intercom

Bericht door bramv101 »

Allen, wat zien jullie als de betere approach voor volgende elementen?
(KNX is al opgezet voor licht, HVAC, shutters, weerstation, dus verdere koppelingen lijkt me een pluspunt),
  • Alarm: ik zie meningen die alarm en brand apart houden van KNX, naar brandverzekering toe in België blijkbaar een voordeel?
  • Intercom: leuk om iemand te beantwoorden op smartphone wanneer weg van huis
  • Intercom: liefst geen oplossing die gebruikt maakt van cloud (eigen NAS wel ter beschikking)
  • Brand: gekoppelde melders en liefst ook gekoppeld met alarmcentrale
  • Nog andere tips?
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Alarm - brand - intercom

Bericht door charlez »

gekoppelde rookmelders => alarm => KNX
bij detectie => alle licht aan, ventilatie uit, buitenverlichting knipperen, screens naar boven...

Heb schakelaars met temp sensoren, indien warmer dan 40° => activatie brandalarm
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Alarm - brand - intercom

Bericht door brammetje »

Alarmsysteem (inbraak) gescheiden houden van KNX, met als mogelijk een koppeling naar KNX toe. Onze verzekeraar (in Nederland) had als eis dat het alarmsysteem alleen bediend kon worden via de daarvoor bedoelde panelen, dus niet via KNX. Dat moest jaarlijks gecertificeerd worden.

Brand: melders gekoppeld (in mijn geval KNX) en desgewenst doorgelust naar het brandcontact van het alarmsysteem.

Intercom/deurbel: hangt af van het te besteden budget en de persoonlijke voorkeuren/eisen. In mijn geval beschikken we over een IP telefooncentrale waar de deurbel/intercom op aangesloten is. Geeft wel de melding door aan de visualisatie dat er gebeld wordt, maar staat er verder los van.
Plaats reactie