Installateur

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
knxgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 11 okt 2023, 20:41

Installateur

Bericht door knxgebruiker »

Dag allemaal,

Wij zijn momenteel aan het bouwen, en ik heb me een beetje ingelezen over domotica. De meeste installateurs die ik aanspreek raden Loxone of Niko Home Control aan. Dit lijken me zeker goede alternatieven, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk uit naar KNX.

Probleem is dat ik me niet comfortabel genoeg voel om dit helemaal zelf te doen, en dus wel degelijk nog een installateur/mede hobbyist zoek die me kan helpen. Kunnen jullie een goede KNX installateur aanraden, regio Limburg (België)?

Bedankt!
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Installateur

Bericht door Joep »

Ik kom beroepsmatig zeer regelmatig in aanraking met Loxone en KNX (Niko Home Control ken ik inhoudelijk niet)

Beide systemen hebben zijn voor en nadelen waarvan ik er wel een aantal kan noemen.

-Bij loxone heb je geen software nodig die je moet kopen, deze is gewoon gratis te downloaden. Bij KNX heb je ETS nodig en die is prijzig.

-Het programmeren van een loxone-installatie is sneller, bij het maken van een programmering in ETS voor een KNX installatie gaat er gewoon meer tijd in zitten.

-Bij een installatie van loxone heb je de miniserver in gebruik (dit is het hart van de installatie) en deze is dan ook te gebruiken voor de visualisatie/app en bij KNX moet je daar nog een apart component voor aanschaffen. Voordeel daarvan is wel dat je meer keuze hebt over wat je mooi vind of graag wil maar het nadeel daarvan is dat het ook prijziger is.

-Bovenstaand punt kan ook meteen een nadeel zijn: als de miniserver er mee op houd werkt je installatie niet meer, bij KNX werken alle componenten autonoom dus als er een component stuk gaat blijft de rest functioneren.

-Loxone is zeker voor de hobbyist wat gebruiksvriendelijker met het programmeren enz. bij KNX is er toch wel een bepaalde basiskennis nodig.
(Daarvan ben ik zeker van mening dat je KNX jezelf ook aan kan leren, maar het kost wat meer moeite. Ik ben destijds in mijn huis ook zo begonnen
met KNX, later ging ik daar pas mee aan de gang op mijn werk)

-Loxone heeft heel veel verschillende extensies waarmee je diverse andere systemen kan aansturen maar voor KNX zijn deze er natuurlijk ook gewoon al heb ik het idee dat de loxone extenties wel wat goedkoper zijn tov KNX.

-In de visualisering/app van loxone kan je als gebruiker zelf erg veel dingen aanpassen tot aan hoe het een en ander in je visualisering eruit moet zien.
Dit is bekeken vanaf het standpunt als eindgebruiker, als je zelf vanalles gaat installeren/programmeren maakt het natuurlijk niet uit als je via een programma de instellingen aan moet passen, maar als een installateur dat steeds moet komen doen wordt dat natuurlijk vrij prijzig.

-Bij KNX heb je 1 buskabel die langs alle componenten gaat, het maakt hierbij niet uit of deze bus in een ster, bus, boom of een combinatie daarvan aangelegd wordt, zo lang je maar geen ring aanlegt. Bij loxone worden de componenten in de verdeler(s) onderling verbonden met de loxone link (bekabelingstechnisch voldoet utp kabel daarvoor) maar deze moet echt in een bus liggen (dus beginnen bij de miniserver, langs elk component en bij de laatste een eindweerstand plaatsen) en alle componenten zoals schakelaars, sensoren enz worden aangesloten op de loxone tree en daarvoor gelden dezelfde spelregels als bij de aanleg van KNX bekabeling. De miniserver heeft stabdaard een aansluiting voor tree componenten en daar kunnen maximaal 50 componenten op. Heb je er meer zul je dus een extra tree extentie moeten plaatsen en deze heeft twee tree "takken", dus daar kunnen dan ook weer 2x50 componenten op. Je moet daar dus van tevoren al rekening mee houden met hoe je je bekabeling aanlegt.

-Bij KNX heb je het voordeel dat als er ooit een component stuk gaat je gewoon iets anders kan zoeken/kopen wat aan je eisen voldoet en het maakt daarbij niks uit van welk merk het is, KNX is een standaard en dat praat gewoon met elkaar (ik ben afgelopen week bij een klant geweest met een KNX installatie van ongeveer 20 jaar oud, daar waren wat componenten stuk gegaan en het uitwisselen en aanpassen van de configuratie was zo voor elkaar) als ze bij loxone ooit ermee willen stoppen, of als een component stuk gaat dat niet meer in het assortiment is heb je een probleem.

-Mijn persoonlijke ervaring met loxone is dat sommige dingen niet altijd even lekker werken. Om even een recent voorbeeld te geven:
We hadden bij een klant een installatie gemaakt met loxone en de verlichting wordt aangestuurd via dali en dus via een dali extentie van loxone.
Bij KNX kan je dan de verlichting scannen en als je dan een apparaat in de software aan klikt gaat deze bijvoorbeeld knipperen zodat je makkelijk kan zien welke lamp je aan welke groep moet toewijzen. Bij loxone zou dat hetzelfde moeten gaan maar dat gebeurde niet. Bleek een foutje in de firmware te zijn en als "oplossing" was het de lampen in een tijdelijke groep gooien, dan die groep aansturen om te zien om welke lampen het ging en dan deze naar de juiste groep te verplaatsen.
Met de nieuwere firmware was dat probleem opgelost, maar als ik een lamp aan klik kan het zomaar tussen de 10 a 15 seconden duren voordat de lamp aan of uit gaat en na een minuut of twee stopt het knipperen van de lamp waardoor het zoeken naar de lampen in een groter pand lastiger gaat.

Het is inmiddels best een lap tekst geworden en hopelijk kan je er wat mee, als je meer dingen wil weten laat je het me maar weten.

Ik heb dus wel wat ervaring met beide systemen en als mag kiezen welke installatie ik het liefste zou installeren is dat een KNX installatie.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Installateur

Bericht door egfdevos »

Als je de KNX eCampus doorloopt heb je al een goede basis om op te bouwen.
Moeilijker als dat word het niet alleen "meer".
Met overige vragen kun je hier op forum terecht.


Mijns inziens uitgaande van een bedraad systeem.

KNX heeft maar 1 pijnpunt (ook financieel) en dat is de visualisatie*. Welke bij andere systemen vaak standaard al meekomt.
Als je die niet meerekent kom je onder de streep uit op een bedrag dat niet veel van elkaar scheelt.
Natuurlijk kun je een visu ook zelf goedkoop in elkaar zetten.

Daarbij is bedrijfszekerheid en toekomstige ondersteuning van een bouw waar ik toch van verwacht dat deze minimaal 20 jaar staat en in die tijd ook nog de nodige verbouwingen zonder problemen kan ondergaan van belang.
Dan heeft KNX als Standaard een voorkeur over eigen gesloten systemen van een fabrikant.
Edwin
Gebruikersavatar
BeTechSmart
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 dec 2023, 14:21

Re: Installateur

Bericht door BeTechSmart »

Hallo,
Wij zijn een bedrijf die knx installaties leveren voor doe-het-zelvers.
Al onze actoren ( modules in de kast ) en schakelaars worden geprogrammeerd geleverd.
U hoeft ze enkel nog te plaatsen en aan te sluiten. Of wij kunnen ook de hele kast voor u kant en klaar leveren.
De visualisatie kunnen we voorzien op een scherm of op ipad en smartphone natuurlijk.
U kan dan hiermee zelf alle acties maken zoals tijdschema's, thermostaat programma's, sferen, alles uit bedieningen,...
Moest u toch vast zitten of iets uitbreiden kunnen we steeds vanop afstand overnemen en aanpassingen doen of helpen.
Neem zeker eens een kijkje op onze website. www.betechsmart.be
www.BeTechSmart.be Smart Zelfbouw KNX
Plaats reactie