Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door davidrdx »

Ik zit met het idee om voor elke ruimte een 3 tal standaard verlichting scenario’s te maken:
- Standaard verlichting (alles aan/dag stand)
- gezellige stand (gedimd 50%)
- relax stand (gedimd 30% / onrechtstreekse verlichting)
- nacht stand

Kan je dit aansturen met scenario? Kan je dit ook combineren met sensoren?

Bijvoorbeeld automatisch de verlichting in de hal op nachtstand wanneer iemand de hal in gaat na 22u <> 8u s’morgens via een sensor in de gang.

Alvast bedankt.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door egfdevos »

Ja, daar zijn scenes voor bedoelt.
Meeste sensoren hebben direct of *indirect de mogelijkheid een scene op te roepen. (*waarde gebruiken i.p.v. scene)
Tijd sturing is een apart iets. Wil je dit gebruiken dan zal dat via logica dienen te gebeuren.
Edwin
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door davidrdx »

wat ik mij afvraag is hoe werkt dit via de logica?
Ik heb een SE Wiser/Homelynk.

Ik vermoed dat je dan een LUA script moet schrijven dat controleert wanneer het nacht is dat de nacht scene gebruikt word?
Iemand hier ervaring mee of een voorbeeld script? Ik heb momenteel een klein test opstelling waarop ik al wat kan mee testen.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door Dré »

Ik heb wel wat ervaring met de Wiser.

Ik heb wel wat scripts, maar die zijn denk ik iets meer dan wat jij wilt.
Misschien kun je aangeven wat je exact zoekt?

hier een stukje script wat bij mij nu draait.

Code: Selecteer alles

verl_Aanrecht_blokkeren = 		grp.getvalue('1/6/5')			--'0 verl. aanrechtblad (blok)'
verl_Aanrecht_TM = 			grp.getvalue('1/4/5')			--'0 verl. aanrechtblad (tm)'
Schemering = 				grp.getvalue('5/0/9')			--'Schemering'
inbraak_vol_ingeschakeld =		grp.getvalue('14/1/74')			--'Alarm Woning Volledig Ingeschakeld=1 [1-0]'
inbraak_gedeeltelijk_ingeschakeld =	grp.getvalue('14/1/77')			--'Alarm Woning Gedeeltelijk Ingeschakeld=1 [1-0]'
Laptop_TM =				grp.getvalue('4/2/8')			--'0 WCD Woonkamer - laptoplader eettafel (tm)'
time_check_again	=		(120) --seconds
time_PIR_activate	=		(300)

--				klok voor het activeren en deactiveren van het automatisch aanzetten van de verlichting
now = os.date('*t')
if 	   now.hour >= 0 and now.hour < 23 then			--if time is between 00.00 and 22.59
	storage.set('Aanrecht_clock_memory', 1)													-- set value to 1, for clock adres, It is night or day
else  					--if time is later then 20.00 hour
	storage.set('Aanrecht_clock_memory', 0)													-- set value to 0, for clock adres, it is evening
end



if (storage.get('timer_after_turn_off_alarm') ==1 or storage.get('timer_after_turn_off_partly_alarm') ==1 or storage.get('Aanrecht_clock_memory') == 1)
        	and inbraak_vol_ingeschakeld == false
        	and inbraak_gedeeltelijk_ingeschakeld == false
		and verl_Aanrecht_blokkeren == false
		and verl_Aanrecht_TM == false
 		and Schemering < 120
        	and Laptop_TM == false
       	then
  grp.write('1/1/5', true)			--'0 verl. aanrechtblad (s)'
--        grp.write('4/1/7', true)			--'0 WCD Woonkamer - staande lamp (s)' voor de kerstboom
elseif (storage.get('timer_after_turn_off_alarm') ==1 or storage.get('timer_after_turn_off_partly_alarm') ==1 or storage.get('Aanrecht_clock_memory') == 1)
        	and inbraak_vol_ingeschakeld == false
        	and inbraak_gedeeltelijk_ingeschakeld == false
		and verl_Aanrecht_blokkeren == false
		and verl_Aanrecht_TM == false
 		and Schemering < 120
        	and Laptop_TM == true
       	then
  grp.write('1/1/3', true)			--'0 verl. aanrechtblad (s)'
--        grp.write('4/1/7', true)			--'0 WCD Woonkamer - staande lamp (s)' voor de kerstboom
end
Er staan boven het script ook dingen die niet terug komen in het script, omdat het script eigenlijk doorloopt, dit omdat er is ingesteld dat het licht ook automatisch uit gaat, met diverse voorwaardes.
En ik zie nu dat de tijdklok ook bijna geen meerwaarde meer heeft.
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door davidrdx »

ik zit met het idee verlichting te sturen aan de hand van tijd (dag/nacht) en ook gecombineerd met stemming/sfeer (relax/normaal).
Dit in combinatie met KNX schakelaars/sensor.

Ik denk dat je dit best kan doen aan de hand met lua script door hier wat extra logica in te brengen.
Dit kan ook grotendeels met scenes denk ik maar niet alles.

Maar ik wil ook wel experimenteren met de lua scripts.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door Dré »

Ik denk dat het dan handig is om een script te schrijven in lua, met de voorwaardes.
En dan misschien alsnog ene scene laten oproepen, ipv elke uitgang apart aan te sturen via het script.

Dit deel van eht script kijkt naar de huidige tijd en zet op basis hiervan een dummy op waarde 1 of 0, dit kun je eventueel uitbreiden met meer tijdblokken, en daarbij dan ipv 0/1 ook 2 gebruiken als waarde.

Code: Selecteer alles

now = os.date('*t')
if 	   now.hour >= 0 and now.hour < 23 then			--if time is between 00.00 and 19.59
	storage.set('Aanrecht_clock_memory', 1)													-- set value to 1, for clock adres, It is night or day
else  					--if time is later then 20.00 hour
	storage.set('Aanrecht_clock_memory', 0)													-- set value to 0, for clock adres, it is evening
end

Onderstaande deel is eigenlijk een simpele [and] en [or] functie, die kijkt naar de waarde of het waar/niet waar is of onder lichtwaarde is (Schemering < 120) en vervolgens wordt er in mijn geval een uitgang geactiveerd.

Code: Selecteer alles

if (storage.get('timer_after_turn_off_alarm') ==1 or storage.get('timer_after_turn_off_partly_alarm') ==1 or storage.get('Aanrecht_clock_memory') == 1)
        	and inbraak_vol_ingeschakeld == false
        	and inbraak_gedeeltelijk_ingeschakeld == false
		and verl_Aanrecht_blokkeren == false
		and verl_Aanrecht_TM == false
 		and Schemering < 120
        	and Laptop_TM == false
       	then
  grp.write('1/1/5', true)			--'0 verl. aanrechtblad (s)'
--        grp.write('4/1/7', true)			--'0 WCD Woonkamer - staande lamp (s)' voor de kerstboom
elseif (storage.get('timer_after_turn_off_alarm') ==1 or storage.get('timer_after_turn_off_partly_alarm') ==1 or storage.get('Aanrecht_clock_memory') == 1)
        	and inbraak_vol_ingeschakeld == false
        	and inbraak_gedeeltelijk_ingeschakeld == false
		and verl_Aanrecht_blokkeren == false
		and verl_Aanrecht_TM == false
 		and Schemering < 120
        	and Laptop_TM == true
       	then
  grp.write('1/1/3', true)			--'0 verl. aanrechtblad (s)'
--        grp.write('4/1/7', true)			--'0 WCD Woonkamer - staande lamp (s)' voor de kerstboom
end

en mocht je opzoek zijn naar veel meer info, kijk dan een hier
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door davidrdx »

Merci voor de code en info.

Hoe roep je die lua scripts het best aan vroeg ik mij af?
Kan je dat linken aan drukknop of sensor actie?

Ik heb daar eigen 0 ervaring mee.
Maar heb wel ervaring met scripten schrijven op Windows Linux die dan uitgevoerd worden via crontab of scheduled tasks. Ik vermoed dat dit bij de wiser anders werkt?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Verlichting sturen met drukknoppen en sensoren

Bericht door Dré »

Je kunt het doen middels een groepsadres wat je aan een schakelaar hangt.

Vervolgens ga je naar de Wiser naar tabje Objecten, zorg dat je daar hetzelfde groepsadres hebt en achter het groepsadres zit een onder de kolom 'event script' een kladblok, als je hier op klikt, kun je een schript schrijven wat wordt geactiveerd door het groepsadres.

hier een begin script als ik een waarde 1 stuur (dus niet true or false, zoals bij 1 bit object)

Code: Selecteer alles

if event.getvalue() == 1
        then
Voor een 1 bit object moet je beginnen met

Code: Selecteer alles

if event.getvalue() == true
        then
maar het is ook mogelijk om te werken met een tag, dat wordt het script uitgevoerd als bij een van de groepsadressen waar deze tag aan hangt uitgevoerd.

Maar zo zijn en wel meer mogelijk heden om een script te laten uitvoeren.
Plaats reactie