EIB-KNX of zelf prutsen?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

EIB-KNX of zelf prutsen?

Bericht door 747driver »

Ben een aantal jaren geleden begonnen met het schrijven van een programma tbv onder andere het schakelen van stopcontacten en het regelen van verlichting.
Het idee was om iedere ruimte te voorzien van een microprocessor boardje (R-515JC) en deze onderling te verbinden met een CAN bus.
Voor het dimmen wilde ik drukknoppen gebruiken en had het programma zo geschreven dat het gelijktijdig indrukken van up en down terwijl de lichtsterkte 25% of meer is het licht langzaam uitdimmed en bij <25% de lichtsterkte naar 75% gaat.
Heb in de testopstelling ook een 320X240 touchscreen voor de bediening en een 10,2" 1024X600 LCD touchscreen ligt klaar voor de uiteindelijke toepassing.

Het uiteindelijke beletsel voor het uitvoeren van dit project is een belangrijk deel van de hardware, de schakelaars.....
Daar de partner op korte termijn nieuw schakelmaterieel wil zien zoek ik nu in de richting van commercieel beschikbare mogelijkheden.
Het kunnen monitoren en bedienen mbv een iPhone is iets wat in mijn "DHZ opstelling" ook niet gauw mogelijk zou zijn geweest.
Dit zou ik echter wel supergaaf vinden!
Tijdens de verbouwing heb ik de bedrading van zowat alle stopcontacten en lichtbediening individueel makkelijk bereikbaar gemaakt zodat het trekken van een bus geen probleem zou mogen zijn.

De eerste vraag welke ik heb: is het mogelijk een EIB-KNX systeem zelf te installeren en programmeren?

De tweede vraag: is het mogelijk bestaande licht dim modules te integreren in een EIB-KNX systeem?
Heb hiervoor Elektuur 8-kanaals lichtdimmers gemaakt.
Een eenvoudig protocol stuurt deze dimmer aan.
Hetzelfde geldt voor de aansturing van de vloerverwarming en radiatoren.
Heb hier de afsluiters reeds voor en het programma voor de aansturing is bijna af.

De laatste: is het mogelijk om wanneer de verlichting aan of uit wordt geschakeld dit geleidelijk te laten plaatsvinden en niet alsof het met een schakelaar gebeurd?

Ik heb het EIB-KNX systeem eigenlijk pas zeer recent ontdekt en heb er nog heel wat over te lezen.
Dit zal ik komende tijd tijdens m'n werk gaan doen ;)

Bij voorbaat dank voor uw reacties!
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: EIB-KNX of zelf prutsen?

Bericht door Wijnand »

KNX kan een hoop van je vragen oplossen, maar werken met bestaande dimmodules/vloerverwarming/etc. zal niet zo makkelijk gaan. Maar je zou kunnen denken aan een programmaatje in visual basic, om en combinatie te maken van protocol A -> KNX.
Voor het gelijdelijk uitschakelen kan je aan scene's denken die per actor-groep vertraagd wordt aangesproken.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: EIB-KNX of zelf prutsen?

Bericht door 747driver »

Bedankt Wijnand!
Was al een beetje bang dat de gedane investering als verloren moest worden beschouwd :(
Heb inmiddels ook de Loxhome producten ontdekt.
Wat me daarbij aanspreekt is de ogenschijnlijk simpele programmering.
Indien ik het systeem niet zelf kan instellen en wijzigen dan is het niets voor mij dus als dit wel betaalbaar mogelijk is en niet te complex dan gaat het toch EIB-KNX worden.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: EIB-KNX of zelf prutsen?

Bericht door Wijnand »

KNX is in principe eenvoudig programmeren. Tuurlijk zijn er altijd uitdagingen, maar dat houd het leuk voor de programmeurs.
Plaats reactie