Basis domotica-syteem

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
ritch
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 jun 2011, 18:32

Basis domotica-syteem

Bericht door ritch »

Graag had ik enkele vraagjes gesteld omtrent een domotica systeem..

Ik ga binnenkort verbouwen en dat lijkt me een uitgelezen kans om meteen domotica toe te voegen aan mn woning.
Ik wil graag stap voor stap een volledig knx/eib systeem uitbouwen dat op termijn aan al mn wensen voldoet.


Omdat het de bedoeling is alles zelf te doen bij wijze van hobby toch enkele vraagjes:

- is het mogelijk zo'n systeem stap voor stap uit te breiden, hiermee bedoel ik dat ik bv tijdens de aankomende renovatie van mn woning enkel de buskabel leg naast een klassieke installatie en later stapsgewijs een voeding toevoeg, buskoppelaars en bijhorende sensoren/actoren? En dus voorlopig een klassieke installatie als basis gebruiken, met gewone everyday schakelaars.. En hoe bereid ik me dan het beste voor, waar moet ik rekening mee houden?

- hoe ziet een zekeringkast eruit (welke componenten) als ik uiteindelijk volgende functies zou willen:
..verlichting aan/uit + dimmen
..mn elektrische rolluik wil ik er ook op aansluiten
..een stuk of 10 stopcontacten
..cameratje aan de voordeur en eentje op de oprit
..bewegings sensoren op de oprit + verlichting
..uiteindelijk wil ik graag alles via mn ipad sturen

Maaaar alles 1 voor 1, ik heb ze ni op mn rug groeien

Zoals ik al zei wil ik graag alles zelf doen.. ETS3 heb ik al, nu de rest nog :)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Basis domotica-syteem

Bericht door 747driver »

In alle ruimtes welke ik heb verbouwd heb ik de buizen van vrijwel alle wanddozen (voor schakelaars en stopcontacten) naar een centraal punt gebracht.
Geen centraaldozen meer in het plafond dus waar van alles aan elkaar wordt geknoopt.
Dit heb ik indertijd gedaan met het oog op de toekomstige realisatie van een domotica systeem.
De diverse centrale punten zijn ook met elkaar te verbinden middels electrabuizen.
Daar gaat straks dus de groene EIB kabel door.

Verwacht vandaag of morgen wat 4X250W dimmers en heb reeds een voeding en tastsensor.
Daarmee zal ik als eerste de plafond verlichting in de woonkamer mee gaan bedienen.
Zal dan de huidige schakelaar demonteren, op zolder de verbindingen losmaken en de huidige draad gebruiken om de EIB kabel door de buis te trekken.
Op zolder zullen de draden van de verlichting dan op de dimmer worden aangesloten.
Dan de EIB kabel tussen tastsensor en dimmer aansluiten en doortrekken naar een punt alwaar ie wordt aangesloten op m'n "Datenschnittstelle USB KNX/EIB" zodat met de laptop wijzigingen zijn aan te brengen in het programma.

Heb zowat alles tot nu toe in Duitsland gekocht.
Ook veel nieuwe spullen op eBay aangeschaft in Duitsland voor beduidend minder dan wat de goedkoopste webshop ervoor rekent!

Indien je al je schakelmateriaal gaat vervangen, mij is verteld dat tegenwoordig alle stopcontacten van randaarde dienen te zijn voorzien...
ritch
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 jun 2011, 18:32

Re: Basis domotica-syteem

Bericht door ritch »

Alvast bedankt voor deze reactie,
Jouw werkwijze zint me wel en ik denk dat ik ook ongeveer op die manier ga werken..
Alleen begrijp ik niet goed hoe je voor stroom zorgt bij die opstelling:

De dimmermodule stuur je met de eib kabel, maar hoe sluit je je verlichting aan op de dimmer?
Moet je alle actoren voorzien van een aparte stroomkring dan??

Moest je eventueel foto's of blockschema van jou opstelling hebben, zeker niet aarzelen om het te delen met ons ;)

Greets
Ritchy
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Basis domotica-syteem

Bericht door 747driver »

De dimmer is de Gira 217400.
Bij ieder "centraal punt" is ook de aanvoerspanning aanwezig.
Die sluit ik aan op de dimmer volgens het aansluitvoorbeeld in bovengenoemde pdf.
Mark
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 12:34
Locatie: Kinrooi
Contacteer:

Re: Basis domotica-syteem

Bericht door Mark »

Ritchy,

Indien je KNX componenten nodig hebt, mag je mij gerust je lijstje sturen.
Wij kunnen alle merken leveren, met garantie.
http://www.lencom.be" onclick="window.open(this.href);return false;
KNX Partner
Loxone Silver Partner
Plaats reactie