Yesssss, hij doet het!

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Yesssss, hij doet het!

Bericht door 747driver »

Vandaag een doos met dimmers in ontvangst genomen en er natuurlijk gelijk mee aan de slag gegaan.
Ondanks het feit dat ik aardig wat had zitten lezen in de technische documentatie ervan was het toch ff puzzelen om alles naar wens te krijgen.
Heb 1 dimmer (4X250W) geplaatst en de 10 stuks 50W halogeen spotjes er op aangesloten (5 per kanaal).
Heb de EIB kabel doorgetrokken naar beneden en aangesloten op de USB data interface zodat ik nog wat kan experimenteren met de verschillende manieren van dimmen.
Duurde even eer ik doorhad hoe de scenes moesten worden ingesteld maar ook die werken nu.
Ik gebruik de Gira 2033112 tastsensor met 3 bedieningsvlakken.
De bovenste heeft een button functie gekregen en de middelste en onderste een rocker functie.
Met de 2 bovenste buttons bedien ik 2 scenes (met geheugenfuncie) en met de 2 rockers de 2 groepen verlichting.
1 van de scenes is "alles uit".
Morgen de andere 2 rijen van 5 stuks 50W op de 2 resterende kanalen van de dimmer aansluiten.
Dan gaat de huidige dimmer van de muur af, trek de EIB kabel erdoor naar boven en sluit dan de tastsensor aan.
Volgende stap is het doortrekken van de kabel naar de Gira Homeserver zodat de verlichting ook met de iPhone kan worden bedient.
Leuk spul hoor dat KNX!
Het enige wat me tegenvalt is het feit dat bij het dimmen naar UIT de laatste dimstap mij iets te groot is.
De minimale dimwaarde is eigenlijk te hoog...
ritch
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 jun 2011, 18:32

Re: Yesssss, hij doet het!

Bericht door ritch »

Nice work !
Ik zie er ook wel naar uit om ermee aan de slag te gaan hoor..
Kan je mss je opstelling wat uitleggen adhv fotos van je zekeringskast of een schemaatje?

Succes nog
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Yesssss, hij doet het!

Bericht door 747driver »

Sorry, foto's of schema heb ik niet.
Het is zeer eenvoudig.
Als voorbeeld de woonkamer.
Tijdens de verbouwing heb ik alle electrabuizen voor stopcontacten, schakelaars en verlichting naar de ruimte boven de woonkamer (zolder) gelegd.
Aan 1 van de kopse kanten van de zolder komen al die buizen netjes naast elkaar bijeen.
Ook de 230V aanvoer van de woonkamergroep komt daar terecht.
Aldaar werden alle draden voor de stopcontacten met 230V verbonden en de schakelaars/inbouwdimmers met 230V en verlichting.
Heb nu dus 2 verlichtingsgroepen (2 x 4 x 50W en 2 x 5 x 50W) op de 4 uitgangen van de dimmer aangesloten.
De draden van de dimmer in de woonkamer zijn op zolder losgekoppeld en de groene EIB kabel is met tape eraan vastgemaakt.
In de woonkamer de dimmer losgehaald en aan de 2 zwarte draden getrokken tot de EIB kabel tevoorschijn kwam.
Deze op de tastsensor aangesloten en op zolder aangesloten op de dimmer.
Op de dimmer de KNX spanningsverzorging aangesloten en daaraan de EIB kabel welke naar beneden is doorgetrokken zodat ik de dimmer en tastsensor naar hartelust kan blijven programmeren.
Duidelijk?
Plaats reactie