Installatie bouwen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Installatie bouwen

Bericht door Jeffreyst »

Hoi , ik ben nieuw hier, maar volg al een tijdje het knx / eib verhaal . en kwam uit op een forum ( deze dus )

Ik heb eigenlijk een aantal vragen over wat voor componenten ik allemaal nodig heb met wat ik wil. Ook mischien tips wat voor merk oké is. maar laten we even voor het merk Jung gaan. mischien dat eventueel als iemand zo``n lijst kan maken ook een prijslijst kan maken ( ik las namelijk hier en daar dat sommigen ze ook kunnen leveren )

De kast bouw ik zelf verder op en de installatie ook.

Het gaat over een 1 gezins woning.

wat ik wil : ( en dat is aardig wat )

- in elke ruimte dimmen ( behalve wc``s opslag etc )
dat is dus ongeveer 2x 8 dimbare aansluitingen verdeelt over 2 groepen.

- 5 rook melders die in een lus zitten dus ook allemaal teglijk afgaan.en als er brand is dat allen lampen max aangaan, of is dit kwestie van programeren

- 6 aan / uit schakelingen ook bedoelt voor verlichting dit op 1 groep ( eigelijk afhankelijk van component weet niet hoeveel erop kan ? )

- Gordijnen open / dicht sturen de gordijnen zullen uiteraad electrisch zijn 230 volt dus de actor zal open dicht puls moeten geven. Het gaat dan over 8 gordijnen op 1 groep

- ik wil een een motortje sturen die omhoog , omlaag gaat, dus ik denk dat dat zo`n zelfde actor zal zijn als voor de gordijnen? het is in iederen geval max 200 watt , wat ik wil sturen. wie weet kan ik die wel bij de gordijnen actor plaatsen, als er ruimte vrij is.

- Ik wil een draadloos modem / router eraan kunnen hangen , zodat ik dus via een ander draadloos apparaat bv een telefoon / ipad ook de installatie kan sturen , dus dat is volgens mijn zo`n IP actor ?

- Bepaalde deuren / ramen wil ik beveiligen kan er ook een alarm centrale op aangesloten worden? het gaat om 6 ramen en 4 deuren, dit dmv deur contacten.mogelijk als er alarm is dat er bv camera`s aangaan en ik live beeld kan krijgen via de wifi router / modem ? verlichting max aan / uit gaan zal wel weer kwestie programeren zijn ?

- Volgens mij is het ook mogelijk als bv iemand bij de voordeur staat en aanbelt dat er dan een camera aanspringt en dat ik dan bv live kan meekijken met bv telefoon , of thuis lcd scherm / hd recorder ,wat voor actor / type is dit? en wat voor camera kan ik nemen.

- Ik wil ook een alles aan / uit schakelaar hebben, die dus de complete verdeelkast uitschakeld, behalve de eib centrale ,brandmeld,beveiliging. ik weet dus niet of er dus een actor schakelt die ook gewoon kan pulsen , dus bv naar een grote magneetschakelaar die de rest van de kast uitschakelt ( groepen )

- en dan de schakelaars / tasters nog een stuk of 12 , 6 met 4 voudig toets en 6 met 2

Ik zal vast wat vergeten, maar dan heb ik alvast een basis, zou graag weten wat ik dus hiervoor nodig heb, en wat eventueel de meerprijs is van wat meer actoren, die bv ook wat vermogen kunnen schakelen

dit is mischien voor later : een touch panel, dan zul je zeker 2 types hebben ? een stand alone , en een waar je dus een windows pc aan moet hangen? scherm hoef niet al te groot zijn. maar wat kost zo iets?, ik zou eigelijk ook gewoon een soort van ipad kunnen gebruiken.

Gr

Jeffrey
Plaats reactie