Nieuwbouw + begin KNX

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
KarelV
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 08:49

Re: Nieuwbouw + begin KNX

Bericht door KarelV »

Je kunt natuurlijk ook alles halen in Belgie
http://www.knxshop.be

Ik heb even gebeld en ben alles gaan afhalen, ze hadden alles op voorraad, en je krijgt een massa aan praktijk info mee.
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Nieuwbouw + begin KNX

Bericht door Pvreeman »

Die site had ik nog niet eens gevonden :)

Maar goed, vanuit mijn woonplaats naar België is die 15 euro verzendkosten nog heel erg goedkoop! Heb net even gekeken 460 km een retourtje :) Ik heb gisteren m'n pakketje binnengekregen!

Ga me er vandaag eens aan wagen!
Mvg,

Patrick
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Nieuwbouw + begin KNX

Bericht door Pvreeman »

Beste mensen,

Even een kleine update, ik heb laatste tijd veel tijd moeten steken in mijn baan, en ben niet toegekomen aan het huis en de elektra.

Echter nu een paar kleine updates/status van het huis. Ik heb ondertussen mijn meterkast gemaakt, en daarbij de 72 module kast gepakt van Hager, zodat ik de bovenste twee rails nog vrij heb voor actoren en/of het loxone systeem.

Paar foto's:

Meterkast binnenwerk:
Afbeelding

Meterkast opgehangen ( eindresultaat zonder KNX modules ):
Afbeelding

En voor de liefhebbers nog de foto's van de status van het huis zelf!

Alle kozijnen zijn ondertussen geplaatst en gesteld, morgen begint de metselaar voor de binnenmuren!

Bovenverdieping:
Afbeelding

BG:
Afbeelding

En dan nog even on-topic.

Ik ben ondertussen in bezit van de Loxone server, en ben al gaan plannen wat ik precies wil gaan plaatsen in huis.

Nou had ik nog twee vragen:

1. Ik wil in de woonkamer een roomcontroller gaan plaatsen bij de ingang, en het liefst wil ik daar een 4 voudige schakelaar plaatsen met thermostaat. Zodat dit ook meteen de leidende thermostaat is van de woonkamer. Dit lijkt me voldoende toch? Ik zat zelf te denken aan Jung, heeft iemand anders nog voorstellen?

2. Ik ga een Nefit Topline Aquapower plaatsen als CV, kan ik in plaats van thermostaat ook gewoon een binaire schakelactor gebruiken in de meterkast om de Nefit ketel aan te sturen? iemand hier ervaring mee? Mijn doel is dus dat ik de CV aanstuur dmv de Loxone, en niet met een thermostaat van Nefit.

Ik hoor graag van jullie.
Mvg,

Patrick
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Nieuwbouw + begin KNX

Bericht door Jeffreyst »

Daar zou ik ook graag meer over willen weten , het aansturen van een ketel

ik heb bv een Jung 4093KRMTSD KNX Kompakt-Raumcontroller-Modul 4093 KRM TS D gekocht , en die zou dit dus moeten sturen.

vraag is alleen nog hoe

gr
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Nieuwbouw + begin KNX

Bericht door Pvreeman »

Jeffreyst schreef:Daar zou ik ook graag meer over willen weten , het aansturen van een ketel

ik heb bv een Jung 4093KRMTSD KNX Kompakt-Raumcontroller-Modul 4093 KRM TS D gekocht , en die zou dit dus moeten sturen.

vraag is alleen nog hoe

gr
iemand enig idee hoe een ketel aangestuurd moet worden, in principe geeft een kamerthermostaat van bijv. nefit toch alleen maar een OPEN of CLOSED door aan de ketel?

ik ben van plan de vloerverwarming van de begane grond + de radiatoren aan te sturen met stuurbare kranen, dit betekend dus dat ik een thermostaat in de gang en de woonkamer moet plaatsen, maar hoe stuur ik de ketel aan? die zal toch aan moeten slaan? of doet de ketel dit meteen al als de retourtemperatuur te laag is?
Mvg,

Patrick
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Nieuwbouw + begin KNX

Bericht door ligth011 »

dat kun je doen via een maak en breek contact te plaatsen op de kranen van de radiatoren en de vv verdeler.
dus zodra de kranen open lopen gaat de ketel aan.
Jan-Age
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 10:53

Re: Nieuwbouw + begin KNX

Bericht door Jan-Age »

Pvreeman schreef:
Jeffreyst schreef:Daar zou ik ook graag meer over willen weten , het aansturen van een ketel

ik heb bv een Jung 4093KRMTSD KNX Kompakt-Raumcontroller-Modul 4093 KRM TS D gekocht , en die zou dit dus moeten sturen.

vraag is alleen nog hoe

gr
iemand enig idee hoe een ketel aangestuurd moet worden, in principe geeft een kamerthermostaat van bijv. nefit toch alleen maar een OPEN of CLOSED door aan de ketel?

ik ben van plan de vloerverwarming van de begane grond + de radiatoren aan te sturen met stuurbare kranen, dit betekend dus dat ik een thermostaat in de gang en de woonkamer moet plaatsen, maar hoe stuur ik de ketel aan? die zal toch aan moeten slaan? of doet de ketel dit meteen al als de retourtemperatuur te laag is?
Goed rekening mee houden of deze ketel niet via het Opentherm protocol communiceerd.
Heb zelf een atag met deze fuctie maar deze heeft tevens de mogelijkheid om er een open/dicht thermostaat op te zetten.
Plaats reactie