Verwarming en knx How To?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
ACC
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 15:36

Verwarming en knx How To?

Bericht door ACC »

Na gisteren een beetje van ideeën te wisselen met de verwarmings-man. Ben ik het spoor een beetje bijster geraakt.
Ik heb niet de indruk dat de persoon die de verwarming komt zetten echt te vinden is voor het mee te integreren met KNX.

Deze pleit voor een aparte en eigen merk gebonden sturing van de verwarmingsketel . En na een verhaal over mengkranen en pompgroepen voor vloerverwarming en radiatoren. die dan nog eens buitentemperatuur afhankelijk regelingen, die dan het water temperatuur voor de verwarmingscircuit aanpassen.

ben ik niet meer mee.

Kan er hier mij iemand terug op weg werken?

Ik ga met de gira tastsensor 3 comfort werken en dus ook iedere kamer apart willen sturen. Is dit nu een goed gedacht of niet? het is eigenlijk de eerste keer dat ik de verwarming mee wil integreren in het knx verhaal.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Verwarming en knx How To?

Bericht door Wijnand »

hehe,leuke uitdaging. De belangrijkste vraag is, hoe moet de ketel worden aangestuurd. Daarnaast moet je weten of elke ruimte zijn eigen warmwaterklep heeft. Als alleen de hoofdthermostaat (zoals in de meeste huizen) aan en uitcommando's geeft aan de ketel, heb je niet aan de andere sturingen. Want dan laat de hoofdthermostaat de ketel afslaan, terwijl de andere kamers warmtevraag geven. Dit is via KNX natuurlijk makkelijk op te lossen. Kortom: 1) type sturing (analoog, digitaal, modulerend, opentherm, etc..) en 2) elke ruimte zijn eigen klep
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Verwarming en knx How To?

Bericht door 747driver »

Ik heb dezelfde Gira tastsensor (2033112) en gebruik de temp sensor ervan om de temperaturen in de vertrekken te bepalen.
In de HS3 worden de temperaturen van ieder vertrek gemiddeld mbv de Graphic Logic Editor.
We hebben hier zowel vloerverwarming als radiatoren.
Voor de vloerverwarming hebben we electrische kleppen voor op de verdeler.
Deze worden dan door de Gira 101800 aangestuurd.

De bedoeling is dat de ketel straks met een 1-10V besturingseenheid wordt aangestuurd (101700) aangezien de (Remeha) ketel een 1-10V interface heeft.
Hiermee kan dan de ketelwater temperatuur worden geregeld (bv 4,3V = 43℃).
Zo wil ik wanneer er alleen warmtevraag is van de vertrekken met vloerverwarming een relatief lage ketelwater temperatuur gebruiken en een hogere wanneer een radiator moet worden verwarmd.
Uiteindelijk bepaald het vertrek met de grootste warmtevraag de ketelwater temperatuur.
Voor de vertrekken met radiator zal ik electrische kleppen gebruiken.
Bij warmtevraag gaat eerst de klep open en even later schakelt de ketel in zodat er altijd circulatie mogelijk is.

Gewoonlijk zijn de huizen hier uitgerust met 1 thermostaat welke zich in de woonkamer bevind.
Indien het aldaar warm genoeg is slaat de ketel af en zeker als daar een open haard brand kan het in de winter in de badkamer behoorlijk koud worden...
Met de boven beschreven opstelling hopen we dat te kunnen voorkomen.
ACC
Berichten: 7
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 15:36

Re: Verwarming en knx How To?

Bericht door ACC »

we gaan het eens bekijken hoe we dit juist allemaal kunnen doen. want blijkbaar heet de ketel een eigen sturing voor de vloerverwarming.
Plaats reactie