ketel aan sturen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: ketel aan sturen

Bericht door 747driver »

Ceryll, hoe zit jouw vloerverwarming aangesloten?
Via een warmtewisselaar of rechtstreeks op het CV water.
Hier rechtstreeks op het CV water dus als ik de pomp van de vloerverwarming zou uitschakelen zou er nog wel warm CV water naar de vloerverwarming gaan.
Het zou dan rond worden gepompt door de pomp van het verwarmings toestel.
Denk dat ik hier de badkamer niet zal voorzien van een thermostaat.
Indien er warmtevraag is op de benedenverdieping (vloerverwarming) en de thermostaat van de vloerverwarming verdeler sluit dan kan het warme CV water altijd nog naar de badkamer.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: ketel aan sturen

Bericht door ligth011 »

zal uitleggen hoe het bij mij zit.

Op de vloerverwarming verdeler zitten elektrische kleppen, deze worden gestuurd door een verwarmingsactor van abb, die wordt aangestuurd door 4 thermostaten.
Per sectie zit er een maak en breekcontact op, zodra er vraag is in 1 van de ruimtes gaan de kleppen open en het contact doet zijn werk.(schakelt de cv in)
Er zijn per thermostaat diverse parameters in te stellen.
Dat verhaal van overdruk volg ik niet helemaal.

Als je ook nog radiatoren in het huis zit hoort er een bypass te zitten bij de vloerverwarming, anders gaat de ketel pendelen en valt in storing.Als je huis alleen is uitgevoerd met ltv kun je gewoon de ketel zo instellen dat de aanvoer niet warmer is dan bv 40 graden.
Mijn vloerverwarming heet geen pomp en maakt gebruik van de pomp van de ketel.

verder zijn de meningen verdeelt over een nachtverlaging, ik denk dat je s nacht gewoon de temperatuur een graad of 4 lager moet zetten.
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: ketel aan sturen

Bericht door Rutger »

747driver schreef:Denk dat ik hier de badkamer niet zal voorzien van een thermostaat.
Indien er warmtevraag is op de benedenverdieping (vloerverwarming) en de thermostaat van de vloerverwarming verdeler sluit dan kan het warme CV water altijd nog naar de badkamer.
ligth011 schreef:zal uitleggen hoe het bij mij zit.

Dat verhaal van overdruk volg ik niet helemaal.

Als je ook nog radiatoren in het huis zit hoort er een bypass te zitten bij de vloerverwarming, anders gaat de ketel pendelen en valt in storing.Als je huis alleen is uitgevoerd met ltv kun je gewoon de ketel zo instellen dat de aanvoer niet warmer is dan bv 40 graden.
Mijn vloerverwarming heet geen pomp en maakt gebruik van de pomp van de ketel.
Hier vertel je het verhaal al over overdruk. Probeer maar is zonder Bypass.
747driver: zo heb ik dus ook
bijn bypass
light011: Die bypass moet dus minimaal 6M leiding hebben anders gaat hij dus ook pendelen (ik zei pingelen)
Ik heb echter geen 6M leidingwerk boven de vloer.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: ketel aan sturen

Bericht door Jeffreyst »

Oke even via de pc typen is wat makkelijker dan via de telefoon.

Wat ik heb :

een bestaand huis , waar volgende week alvast een nieuwe ketel word geplaatst, met tijdelijk even 1 thermostaat.

dit huis heeft allemaal radiatoren , en de woonkamer heeft radiatoren + vloerverwarming.

Op elke radiator kan wil ik dus een electrische thermostaat plaatsen deze : http://www.loxone.com/Pages/de/kaufen/s ... ?id=200005 is dit wat ??

via de programmering van loxone kan ik dus de electrische thermostaten schakelen , maar daarbij moet ik ook de CV aan kunnen schakelen , wat dus ook kan.

dus volgens mij is dit gewoon zoals een aan/uit thermostaat werkt ipv een opentherm correct ?

er zit alleen in mijn badkamer geen thermostaat op de temp de meten , die kan ik eventueel altijd nog plaatsen , er zit alleen helaas geen kabel voor de elec thermostaat op de cv ,maar deze draai ik bijvoorbeeld op de helft, en dan schakelt vanzelf de thermostaat ( temp meter ) de cv weer uit..


waar ik alleen nog mee zit is de vloerverwarming. , op deze positie heb ik wel wat bekabeling liggen , knx kabel , de standaard thermostaat kabel ligt daar, en nog een 2x1mm , naast de vloerverwarming ""unit"" hang een motor , deze is dus voor de vloerverwarming .

hoe gaat ik dit schakelen ? , ik denk dat er ongeveer 4 ""groepen"" /verwarmings buizen naar het blok gaan van de vloerverwarming. , of kan ik gewoon de pomp schakelen ?


dit allemaal in combi met aan / uit schakelen van de CV moet dit lukken toch ? , of is dit geen goede manier ?

moet ik dan alsnog iets opdraaien om het pingelen / pendelen tegen te gaan ? , dit snap ik niet echt.


gr
Ceryll
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 18:45
Locatie: Maasbracht

Re: ketel aan sturen

Bericht door Ceryll »

Ceryll, hoe zit jouw vloerverwarming aangesloten?
Via een warmtewisselaar of rechtstreeks op het CV water.
Hier rechtstreeks op het CV water dus als ik de pomp van de vloerverwarming zou uitschakelen zou er nog wel warm CV water naar de vloerverwarming gaan.
Het zou dan rond worden gepompt door de pomp van het verwarmings toestel.
Denk dat ik hier de badkamer niet zal voorzien van een thermostaat.
Indien er warmtevraag is op de benedenverdieping (vloerverwarming) en de thermostaat van de vloerverwarming verdeler sluit dan kan het warme CV water altijd nog naar de badkamer.
Bij mij zit het ook zo. geen warmtewisselaar. Dat er nog water naar de vloervw gaat zal niet veel of zelf helemaal geen zijn. water pakt de minste weerstand en tussen de vloervw zit de pomp waar het water dan door heen moet.
Maar waarom zou je de cv aan laten als de thermostaat van de vloervw uit schakelt?
Oke even via de pc typen is wat makkelijker dan via de telefoon.

Wat ik heb :

een bestaand huis , waar volgende week alvast een nieuwe ketel word geplaatst, met tijdelijk even 1 thermostaat.

dit huis heeft allemaal radiatoren , en de woonkamer heeft radiatoren + vloerverwarming.

Op elke radiator kan wil ik dus een electrische thermostaat plaatsen deze : http://www.loxone.com/Pages/de/kaufen/s ... ?id=200005 is dit wat ??

via de programmering van loxone kan ik dus de electrische thermostaten schakelen , maar daarbij moet ik ook de CV aan kunnen schakelen , wat dus ook kan.

dus volgens mij is dit gewoon zoals een aan/uit thermostaat werkt ipv een opentherm correct ?

er zit alleen in mijn badkamer geen thermostaat op de temp de meten , die kan ik eventueel altijd nog plaatsen , er zit alleen helaas geen kabel voor de elec thermostaat op de cv ,maar deze draai ik bijvoorbeeld op de helft, en dan schakelt vanzelf de thermostaat ( temp meter ) de cv weer uit..


waar ik alleen nog mee zit is de vloerverwarming. , op deze positie heb ik wel wat bekabeling liggen , knx kabel , de standaard thermostaat kabel ligt daar, en nog een 2x1mm , naast de vloerverwarming ""unit"" hang een motor , deze is dus voor de vloerverwarming .

hoe gaat ik dit schakelen ? , ik denk dat er ongeveer 4 ""groepen"" /verwarmings buizen naar het blok gaan van de vloerverwarming. , of kan ik gewoon de pomp schakelen ?


dit allemaal in combi met aan / uit schakelen van de CV moet dit lukken toch ? , of is dit geen goede manier ?

moet ik dan alsnog iets opdraaien om het pingelen / pendelen tegen te gaan ? , dit snap ik niet echt.
Je moet zorgen dat minimaal 1 klep open gaat als de cv aan slaat of dat er altijd 1 radiator (een beetje) open staat.
Als de cv draait dan moet er stroming zijn van je cv water.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: ketel aan sturen

Bericht door ligth011 »

als je radiatoren een apart circuit hebben dan zal ik centraal een honywell klep zetten en deze aan laten sturen door loxone.
op de radiatoren een thermostaat knop voor de na regeling.
Scheelt je een hoop bedrading en kleppen.


pendelen is dat de cv met te heet retour water terug komt en hierdoor in storing valt
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: ketel aan sturen

Bericht door grindal »

Hallo,

Voor mijn nieuwe woning ga ik ook een knx sturing gebruiken.
Actor van MDT & ventielen van gira.
Alle ruimte's hebben een afzonderlijke thermostaat, maw alle ruimte's zullen afzonderlijk worden aangestuurd door een pwm regeling.
1 output naar de ketel voor warmtevraag te starten.

Ketel is een standaard gas-keteltje van vaillant, deze zouden reeds een ingebouwde bypass hebben dus vermoed ik dat dit geen probleem mag geven.
Plaats reactie