Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Kende
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 jun 2012, 09:54

Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door Kende »

Hello,

Ik ben nieuw op dit forum en las met veel plezier enkele berichten en de reply erop, gelukkig bestaat er nog iets als dit! Ik schets jullie kort mijn situatie.

Momenteel zijn wij toe aan de technieken in onze bouw, voor de elektriciteit hebben wij gekozen voor Gira domotica, het slijpen en kappen is gebeurt, inbouwdozen voor tastsensoren (E22) en dergelijke zijn geplaatst.
Vandaag zijn we dan begonnen met kabels trekken, dus hier zijn we nog even zoet mee.

De volgende zaken dienen geïntegreerd te worden in het Gira systeem:

-Creëren van lichtscenes
-Bedienen van vloerverwarming + verwarming bovenverdieping (radiatoren)
-Videofonie, enkel buitenpost, wij opteren ervoor de binnenpost te vervangen door iPhone, iPad, computer, Tv.
-Alarm
-Toegang met codeklavier
-Audio, bediening via iPhone, iPad, computer, Tv, (4 zones)
-...

Natuurlijk zit ik met enkele vragen hieromtrent. Ik had graag alles zelf willen programmeren, reden hiervoor is dat ik de kostprijs tot programmatie, circa 60€/u, marginaal duur vind. Helaas heb ik bitter weinig ervaring in het programmeren, ik ben wel vrij vlug weg als het aankomt op werken met nieuwe software en dergelijke. De dealer waar de modules, tastsensoren, ... aangekocht worden rade mij echter af om de Gira Homeserver zelf te programmeren, daar dit uiterst ingewikkeld is. Deze zei dat ik beter opteerde om alles aan te sluiten op de homeserver van control4? Wat is jullie idee hieromtrent?
Om deze post wat overzichtelijk te houden som ik hieronder nog enkele vragen op waar ik mee zit momenteel:


1/ Gira Homeserver of ander bijvoorbeeld control4?
2/ Buiten de Gira HS welke software voor op de computer heb ik nog nodig om alles te programmeren?
3/ Is de software compatibel met een APPLE computer?
4/ Hoelang doe je erover om de tastsensoren te programmeren zodat ik op zijn minst mijn lichten kan bedienen? Lijkt mij niet echt leuk te investeren in alles en simpelweg weken geen licht aan/uit kunnen doen.
5/ Kan ik nu al reeds enkele voorbereidingen nemen om meer inzicht te krijgen in het programmeren en het systeem op zich?

Dit is een greep uit enkele vragen waar ik mee zit momenteel, er zullen er vrees ik nog velen komen ;)

Alvast bedankt voor de “eventuele” reacties.

Gr Ken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door 747driver »

Welkom!
Creëren en oproepen van lichtscenes mbv tastsensoren is geen probleem.
Is de E22 een KNX tastsensor?
Zie alleen de E2 als designvariant.
Ik gebruik de Gira HS3
Eigenlijk alleen maar omdat we gekozen hadden voor Gira Tastsensoren 3 (2033112).
Heb indertijd niet naar andere opties gekeken.
Van control4 heb ik nog nooit gehoord.

Het programmeren kost wel wat tijd maar het is niet moeilijk om er wat verlichting mee aan te krijgen.
Voor het programmeren van de KNX componenten heb je ETS nodig en voor de HS3 kun je HS Expert 2.7 downloaden bij Gira.
Beide zijn Windows programma's en heb ik draaien op een MBP met VMware Fusion.
Indien je Time Machine gebruikt en de virtuele machines worden niet meegenomen in de backup doe je er verstandig aan al je project files af en toe naar een gedeelde OSX map te exporteren (welke wel door TM wordt opgeslagen) voor het geval Windows de geest geeft.
Wellicht heb je een andere manier om van Windows een backup te maken.

Je kunt je verlichting natuurlijk ook zonder HS3 bedienen.
Denk dat het het beste is om eerst de KNX componenten te programmeren en vervolgens met de HS aan de slag te gaan.
Dit moet binnen een paar uur te doen zijn wanneer je eenmaal doorhebt hoe ETS werkt (wat een paar dagen kan duren).

De voorbereidingen zouden kunnen bestaan uit het installeren van ETS, het importeren van de productdatabanken van de KNX onderdelen welke je gaat gebruiken en het doorlezen van de vele postings hier welke betrekking hebben op het werken ermee.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door hfx »

Je hebt een PB.
Kende
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 jun 2012, 09:54

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door Kende »

Hallo Driver,

Dank voor de reactie! Al enkele nuttige tips.

Hier de E22 variant. http://www.gira.com/nl_BE/produkte/e22.html?vid=89
Het middenstuk loopt wel door in het edel staal bij ons. Het grote verschil met de E2 variant is dat de E22 bijna volledig vlak met de muur zit. Maar soit das puur esthetisch dan.
Als ik het goed begrijp heb je eigenlijk de HS van Gira in het begin niet nodig, indien je in het begin enkel de lichten wil programmeren?
Ik denk dat ik nog veel research ga mogen doen :-) om inzicht te krijgen hoe alles exact werkt.

Gr Ken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door 747driver »

Klopt, geen HS nodig.
De HS gebruik je eventueel om een visualisatie te maken of om met de Gira app voor iPhone en/of iPad contact te maken met de KNX installatie.
Je kunt met de HS bv grafieken maken welke met een visualisatie of de apps zichtbaar kunnen worden gemaakt.

Als ik jou was zou ik nog geen HS kopen maar eerst met ETS de KNX installatie op orde krijgen.
Heb je ook nog de tijd om andere mogelijkheden te bestuderen zoals bv de Loxone Miniserver.
Herwig
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 14:23

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door Herwig »

Beste Ken,

een tijdje geleden stond ik waar jij nu staat... ik wou een KNX domotica systeem in onze te renoveren woning laten plaatsen maar de prijzen waren inderdaad om van achterover te vallen, zowel van de producten als van de diensten (programmeren en installeren). Na wat opzoekwerk op het internet heb ik besloten om het gewoon zelf te doen. Ik heb de cursussen en de ETS 4 software aangekocht bij de KNX associatie en na die doorgenomen te hebben ben ik de KNX basis cursus gaan volgen bij de VDAB. Sindsdien ben ik dus een KNX Partner.

In onze woning heb ik de ganse installatie en programmatie van de modules uitgevoerd buiten de Gira Homeserver. Dit wil zeggen dat ik alle lichten en stopcontacten kan bedienen en ook sferen kan oproepen. Een reeds leefbare situatie dus :) Eens de architectuur van het systeem opgemaakt is en in ETS is ingebracht (groepsadressen enz.) is het programmeren van de drukknoppen helemaal niet moeilijk meer. Het meeste tijd steekt in het opstellen van de architectuur en in het inbrengen ervan in ETS. Door tijdsgebrek (er zijn spijtig genoeg nog andere werken uit te voeren tijdens een renovatie) ben ik er nog niet toe gekomen onze Gira Homeserver te programmeren, dat is voor binnenkort (zal ook nog eerst van studiewerk moeten verrichten)

Het is nu mijn bedoeling om mensen zoals u bij te staan in het plaatsen van hun KNX systeem. Dat kan betekenen dat ik de ganse installatie en programmatie kom uitvoeren of enkel samen met u de programmatie doe en u dus alzo bijsta in het installeren van uw systeem (of elke formule daartussen) en dit aan een toch wat democratischere prijs dan eerder hier vermeld. Je kan altijd wat meer informatie terugvinden op mijn website (nog wel in opbouw): http://www.automaticals.com/domoticals Mijn contactgegeven staan er ook op. Je kan me altijd bellen of mailen voor meer info. In ieder geval veel succes ermee!
Laatst gewijzigd door Herwig op za 14 jul 2012, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door 747driver »

@Herwig, maak daar maar "Beste Ken" van ;)
Herwig
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 14:23

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door Herwig »

@Driver: idd, sorry, ben ook nieuw :)...is aangepast.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door 747driver »

De dealer waar de modules, tastsensoren, ... aangekocht worden rade mij echter af om de Gira Homeserver zelf te programmeren, daar dit uiterst ingewikkeld is.
Voordeel van het zelf programmeren is natuurlijk wel dat je toevoegingen of aanpassingen ook zelf kunt doen.
Dat geldt uiteraard ook voor het programmeren van de onderdelen met ETS.
Om dat laatste snel te kunnen doen is de hulp van iemand zoals Herwig wellicht wel handig.
Zeker als je een beetje handig en voorbereid bent moet je voor het programmeren van de installatie met ETS binnen 1 dag klaar kunnen zijn inclusief wat uitleg.
postit
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 12:51

Re: Eerste stappen binnen Gira en domotica!

Bericht door postit »

Ik heb zelf de cursus documentatie besteld bij mijn ETS4 licentie, na het doorlezen en bestuderen heb ik bij een ervaren(!) KNX programmeur 3 uur lang vragen zitten stellen en daarmee een verkorte cursus gevolgd. Uiteindelijk heb ik nu dus de gehele ETS programmatie zelf gedaan zonder moeite. Ik heb er ook aan zitten denken om de basis cursus te volgen, maar dat komt wellicht ook nog wel.

Voordeel van deze opzet is dat je de ervaring van een installateur toch kan benutten. Ik heb enkele handige tips mee gekregen voor de opbouw van de ETS structuur, hierdoor is debuggen weer een stuk makkelijker geworden, zie ik snel wanneer ik iets mis en heb ik een duidelijk overzicht. Dat zijn juist de punten die je pas na tientallen installaties zelf uit zou kunnen vogelen met vallen en opstaan. Zeker de opbouw van je ETS is iets waar je veel tijd en denkwerk aan moet besteden, als je fundering een rommeltje is moet je voor veel wijzigingen veel werk uitvoeren en is je kans op fouten weer groter.

Ditzelfde heb ik voor zo ver mogelijk ook gedaan met Gira Homeserver, al is daar bijzonder weinig documentatie van beschikbaar. En de trainingen zijn mij allemaal afgeraden voor dat wat ik er mee wilde doen. Als je eenmaal weet hoe ETS werkt, en je hebt een korte walk through gekregen door iemand met HS ervaring kom je vervolgens al een heel eind. Specifieke dingen zal je toch zelf uit moeten zoeken in de helpteksten (redelijk compleet), op dit forum of het Duitse KNX forum.

Ik heb Gira gekozen ivm de Quad interface, maar er zijn zat alternatieven zoals Loxone of wellicht Domotiga (Linux software). Afhankelijk van welke systemen je later nog wil koppelen zou ik inderdaad eerst je ETS op orde krijgen en dan verder kijken. Mijn ervaring is inmiddels dat als je regelmatig een touchscreen nodig hebt voor normale handelingen, is het niet geautomatiseerd. Dat is dus het verschil tussen domoTICA en domoGADGETS. Ik gebruik mijn touchscreen voor instellingen in de automatisering (drempelwaarden, timers, etc), informatievoorziening (weer, files, temperaturen, energie verbruik+prognose, berichten, intercom). Daar waar ik mijn touchscreen nog gebruik voor normale handelingen heb ik feitelijk nog wat programeer werk te doen.

Voor wat betreft je alarm, kijk eens naar Satel. Ik heb inmiddels een prachtig Satel systeem met native KNX koppeling. Echt super!
Plaats reactie