KNX enkel voor verlichting: overkill?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
1984
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:00

KNX enkel voor verlichting: overkill?

Bericht door 1984 »

Beste mede-forumleden,

Ik volg dit forum op de voet en lees - vol bewondering - over KNX-realisaties waar men in zijn woning de verlichting, ventilatie, verwarming, rolluiken, audio ... stuurt.

Mijn situatie:
- verlichting: te sturen via domotica (alles aan/uit, sferen, bewegingssensoren, 1 RGB ledsturing)
- ventilatie: op aanraden van installateur laten we dit onafhankelijk werken (toch niet continu her-in te regelen)
- vloerverwarming: idem op aanraden ... En wegens de reeds uitstekende sturing die het systeem heeft.
- rolluiken: hebben we niet
- audio: nog te bezien, duur via knx?

Ik wil dan ook gaan voor sturing via ipad (ayControl ofzo), maar ook hier zal ik slechts verlichting gaan gebruiken.

Ik zoek dan naar KNX schakelaars waar veel types gemaakt zijn voor multi-sturing met knoppen voor rolluiken, verlichting ... Of samengevat met veel knoppen. Op veel plaatsen (buiten keuken, living ...) heb ik genoeg aan 1 of 2 knoppen (enkel licht).

Dus nu stel ik me de vraag: is KNX geen overkill voor mijn behoeftes?

Ps: ik moet ook nog wel meegeven dat ik ook van zin ben om aan de voordeur een videofoon te nemen waarvan het beeld op de ipad binnenkomt en eventueel nog een camera die op de achtertuin gericht is. Maar misschien voor beide opteren voor een ip-camera? Ook denk ik eraan ooit een beregening te installeren waar het misschien ook handig is het openen van de kraan te sturen.

Graag jullie visie? Zie ik een aantal handige toepassingen over het hoofd? Want als ik deze vraag aan een KNX installateur stel zal hij zijn klant waarschijnlijk toch adviseren KNX te gebruiken ... :-)

bedankt!
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX enkel voor verlichting: overkill?

Bericht door 747driver »

En een Opel garage zal je geen Ford adviseren ;)
Zelfs al is het enige "bijzondere" wat je wilt doen het op afstand kunnen bedienen van de verlichting, dan kom je toch al snel uit bij een systeem als KNX.
Je zou ook kunnen overwegen een Loxone systeem aan te schaffen om er wat intelligentie aan toe te voegen.
Heb zelf een HS3 in gebruik.
Initieel alleen KNX voor de verlichting gebruikt maar gaandeweg steeds meer aangesloten en in gebruik genomen.
Temp. sensoren welke standaard in de Gira TS3 comfort zitten voor het bepalen van de temperatuur in alle vertrekken.
Input modules voor garagedeur positie, waterverbruik, bronpomp cycle en gebruiksduur teller.
Sckakelaktoren voor het schakelen van stopcontacten + meten van stroomverbruik, het schakelen van de kleppen van het tuin irrigatie systeem en het schakelen van de buitenverlichting.
Aanwezigheids melders voor het schakelen van verlichting.
En zo wordt de installatie langzaam maar zeker uitgebreid...
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: KNX enkel voor verlichting: overkill?

Bericht door gysko »

KNX is ook enkel mogelijk voor verlichting het hangt er vanaf hoe belangrijk de sturingsmogelijkheden voor u zijn.
Je kan inderdaad met een loxone installatie beginnen en dan later uitbreiden naar een KNX installatie.
Met deze installatie kan men reeds alles bedienen via de I-pad of smartfone
IDGS uw partner in knx domotica
Plaats reactie