paar vraagjes over knx/ loxone installatie..

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Lars
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 12 sep 2012, 20:06

paar vraagjes over knx/ loxone installatie..

Bericht door Lars »

Hallo,

Ik ben al even aan het meelezen op dit forum, maar heb toch nog een paar vragen mbt. het aanleggen van een knx installatie die ik jullie hoop te kunnen voorleggen.

Ik ben bezig met een grootschalige renovatie van mijn woning, waarbij ik momenteel alle installaties aan het vernieuwen ben. Ik ben pas recentelijk wat dieper in de domotica mogelijkheden gedoken (iets wat wel 1 van mijn doelstellingen is van de renovatie, er zitten dan ook al een groot aantal loze leidingen door het huis heen), en krijg de indruk dat het uitvoeren van de sensoren en actoren middels het knx systeem de meest betrouwbare en toekomstvaste optie is (daarnaast gebruik ik jung schakelmateriaal, en heeft jung mooie bijpassende knx thermostaten en schakelaars). Voor het programmeren van de logica, het aansturen van de cv installatie en evt. groepsverdelers, de alarminstallatie en de toegankelijkheid naar een smartphone en tablet wil ik de loxone gaan toepassen. Ik heb ook begrepen dat de loxone gebruikt kan worden als ip-interface naar het knx netwerk (dus gebruikt kan worden om via de ets software de componenten te configureren), dus hier zou ik de loxone ook voor willen gebruiken.

Als kamerthermostaten wil ik in eerste instantie enkel in de woonkamer een jung compacte ruimtecontroller installeren, en later in de ruimtes die ik apart wil gaan regelen afzonderlijke thermostaten. Allen gekoppeld via de knx kabel. De programmering van de verwarmingszones en het aansturen van de ketel wil ik de loxone laten afhandelen.

Doordat het niet mogelijk is alle leidingen van te schakelen punten naar een centraal punt (de meterkast) te leiden, wil ik op 4 punten een wat kleinere din behuizing plaatsen, waar ik de actoren voor naastliggende ruimtes in kan monteren. naar deze locaties breng ik dan de buskabel voor de aansturing vanaf de bus.
In de meterkast komt een groepenkast met de loxone, de knx voeding en wat verder nog centraal benodigd kan zijn.

De vragen die ik hierbij heb zijn de volgende (kan ik niet zo snel terugvinden op het forum danwel andere bronnen op internet);
- Voor de DIN behuizingen wil ik gewoon standaard lege groepenkastjes gebruiken, ik kwam ook iets tegen als een KNX datarail; is dit standaard of optioneel voor de montage van de componenten?
- Ik kan helaas niet echt aansluitschema's van actoren vinden, dus blijkbaar is dit allemaal nogal voor de hand liggend :? . Maar is het gewoon een kwestie van fase en nul aansluiten en doortrekken naar het te schakelen stopcontact/ lichtpunt? Is dat bij meervoudige aktoren per schakelpunt het geval? Met andere woorden: is het ook toegestaan/ mogelijk om bv. een 4-voudige aktor de verlichting in de achterslaapkamer en de verlichting van de voorslaapkamer te laten schakelen, wanneer dit afzonderlijk afgezekerde electragroepen betreft? (dus zijn de meervoudige aktoren intern gescheiden opgebouwd, en delen ze enkel de knx interface).
- Aangezien ik een deel van m'n electra al heb aangelegd middels centraaldoos concept zou ik de schakeldraad van de verlichting van een ruimte via de decentrale knx-kast naar de centraaldoos willen brengen om de verlichting te schakelen. Daarnaast wil ik dan een knx kabel in elke centraaldoos uit laten komen om eventueel naar een stopcontact te kunnen doortrekken (voor een aktor die in de inbouwdoos achter het stopcontact gemonteerd wordt). Ik heb ergens gelezen dat een knx kabel met electrakabels meegetrokken mag worden (mits uiteinden deugdelijk afgeschermd). Naar de stopcontacten gaan nu enkel blauw bruin en geel/groen, lukt het om daar een knx kabel bij te trekken (als ik het installatiedraad er eerst weer uithaal)? Het zijn 5/8ste leidingen. Ik denk nl. dat het schakelen van stopcontacten wellicht niet heel veel voor zal komen.
- zijn er volgens jullie verder nog (op basis van bovenstaande beschrijving) zaken waar ik aan moet denken bij de aanleg en installatie van het domotica systeem?

Ik wil de installatie verder gebruiken voor het aansturen van een aantal dimmers, verlichting op bewegingssensoren in de toiletten, programmeren van (buiten-)verlichting, aansturen van balansventilatiesysteem op co2 sensor in de woonkamer en luchtvochtigheidssensoren in de badkamers, en wat ik verder op termijn nog kan verzinnen.. :o)

Ik heb het concept voor de aan te leggen installatie nu redelijk uitgewerkt, maar zou over bovenstaande punten nog wat helderheid willen hebben voordat ik daadwerkelijk overga tot de aanschaf van de componenten (deze zijn immers nogal prijzig).

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties,

Lars
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: paar vraagjes over knx/ loxone installatie..

Bericht door hfx »

Niet om je in de war te brengen, maar als je loxone dan toch de sturing van je verwarming/logica laat doen zijn er volgens mij nog andere mogelijkheden. (en goedkoper denk ik)
Bv. loxone -> 1-wire -> tablet, of de zennio zas met ingebouwde temperatuursensor http://www.voltus.de/schalterprogramme/knx-eib/zennio/

De knx datarail is optioneel. Hier een technisch schema van de MDT actor http://www.mdt.de/download/MDT_TM_Switch_Actuator.pdf
Alleen de fase wordt geschakeld.

Ik denk dat je best per module kan afzekeren.
Je bestaande electra concept begrijp ik niet goed. Kan je de te schakelen stopcontacten niet naar de centrale kast trekken of naar je kleinere DIN kasten?

Op het bouwinfo forum komt loxone/knx ook regelmatig aan bod http://bouwinfo.be/forum/threads/179254 ... amp-Trucks
http://bouwinfo.be/forum/threads/180876 ... nstallatie
Manders
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 23:18

Re: paar vraagjes over knx/ loxone installatie..

Bericht door Manders »

Beste Lars,

Zelf heb ik ruime ervaring met KNX in combinatie met Loxone, bij mij thuis is de complete domotica installatie op deze manier uitgevoerd en te visualiseren. Ik gebruik deze combinatie voor verlichting, rolluiken, tuin sproeien, energie meting, ventilatie en verwarming. De verwarmingsregeling per ruimte ga ik nu nog uitbreiden d.m.v. De 1- wire extensie van Loxone.

Wat betreft jouw vragen heeft HFX je daar al een goed antwoord op gegeven. Zelf zou ik in jouw situatie kiezen voor een KNX bus voor de tastsensoren, dit om de vele mogelijkheden op een 2 draads bus ( gemakkelijk aan te leggen). Eventuele speciale of analoge 0-10 v sensoren voor temp. CO2 en schemer zou ik dan aan de Loxone miniserver koppelen, deze zijn veel goedkoper dan KNX sensoren. Afhankelijk van de maximaal aangesloten belasting kun je de miniserver, dimmers of uitbreiding van Loxone gebruiken als actoren, maar dit kan natuurlijk ook met KNX ACTOREN.

Als je interesse hebt kun je gerust eens bij mij in huis komen kijken, dan kan ik je vrijblijvend advies geven en zie je ook hoe de installatie technisch in elkaar zit. Ik zit in Nederland in de omgeving van Eindhoven, tel. (0031) (0)413 210156.
Plaats reactie