aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door TopFly »

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een normale alarm instalatie omdat we toch dat Incert attest nodig hadden. Dit was pas in een later stadium, want we hebben overal Gira bewegingsmelders. Deze melders hebben een extra object voor melding in een alarmstaat. Hierin kan vb ingesteld worden dat je liever eerst een bepaald aantal bewegingen wil detecteren voor dat de telegram gestuurd word. Los van de normale bewegingsmelder modus waarbe misschien wil schakelen bij eerste detectie. Dit kan enkel met de "comfort" versie.

Onze normale alarm installatie stuurt ook de staat van het alarmsysteem door naar binaire ingangen in de knx. Zo kan je als je het alarm "armed" via het normale keypad van het alarm een terugkoppeling krijgen in knx waardoor de Gira bewegingsmelders van bewegingsstaat naar alarmstaat gaan. Ook kan je ten allentijde checken of het alarm aan staat of als het alarm afgaat kan je gelijk checken of het vals is of niet want de Gira bewegingsmelders hebben al dan niet ook iets gedetecteerd.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door Dré »

mattn schreef:Beste,

over bewegingsmelders gesproken. Op mijn werk heb ik al enkele grote projecten gedaan en gebruik gemaakt van Luxomat bewegingsmelders (92431,92430,...)
Deze werken autonoom perfect. Wat een probleem vormt is als er visualisatie bij komt of een drukknop. Wat mijn probleem is met die bewegingsmelders:
(vertraagd uit: 20 min) Wanneer ik de ruimte betreed, schiet het licht aan. Wanneer ik op de drukknop duw om het licht af te leggen gaat het licht uit. maar wanneer ik na 5 min terug kom springt het licht niet aan ! (status adressen zijn allemaal perfect gelinkt) het is precies of de bewegingsmelder geen status kan ontvangen...
wanneer er 20 min geen beweging is, functioneert de bewegingsmelder weer goed (binnenkomen > licht aan)

iemand deze situatie al gehad?


Thx !
Is toch niet zo gek, de melder detecteerd iets en daardoor gaat hij aan, en stuurt een signaal, hij stuurt een uit signaal als er na de laatste beweging met een vertraging van ingestelde tijd (20 minuten), dat jij de lamp eerder uit doet dat zal de melder een worst wezen, die doet daar niks mee. (lezen van het groepsadres doen ze meestal niet, alleen maar zenden er naar toe). Het verstandigste is om de melder op een redelijk korte tijd te zetten (niet te kort anders gaat hij steeds aan en meteen weer uit) of je moet zeggen ik zet hem via de hand uit door middel van een schakelaar.
CumpsD
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 dec 2012, 21:37

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door CumpsD »

Gebruiken van domotica bewegingsmelders heeft wel een keerkantje, zoals reeds vermeld in deze thread, dat ze wettelijk niet in een gekeurde alarm centrale mogen gebruikt worden.

Je kan het natuurlijk wel omgekeerd doen:
- Hang een normaal gekeurd alarm systeem dat in staat is contacten te schakelen
- Lees die contacten uit in uw knx systeem

Wel opmerken dat bewegingsdetectoren van alarmsystemen niet altijd dezelfde technologie gebruiken als knx sensoren, met andere reactietijden als gevolg.

Je kan dan ook vanuit je knx systeem altijd het alarm aan/uit zetten, dat mag wettelijk nog :) Maar voor de rest moeten het in principe 2 gescheiden systemen zijn en mag een domotica systeem geen input zijn voor een gekeurd alarm systeem.

In België hé, Duitsland is het de normaalste zaak van de wereld, we komen achter.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door grindal »

Na wat zoekwerk ben ik op een inbraakcentrale gevallen welke een knx interface heeft.
Ik zal dus gebruik maken van een "volledig" gekeurde inbraakcentrale, enkel kan nu de knx-interface alle status meldingen van magneetcontacten & bew-melders doorsturen naar de knx installatie. Ook wapenen / ontwapenen via de knx is een mogelijkheid.

Combinatie van => deur open => status-melding naar knx + logische functie in knx wanneer het donker is => licht automatisch aan, overdag zal bij het openen van de deur het licht dus niet worden aangestuurd....

Een bew-melder van een inbraak centrale is doorgaans idd iets "trager", dit om meer zekerheid te hebben van een effectieve detectie.
=> dit zal in de praktijk dus een knx bew-melder sneller reageren, ipv een alarm-detector, natuurlijk hangt dit ook af van een goede afregeling & montage positie.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door Dré »

@grindal, Er interessant, welke centrale heb je gevonden en hoe loopt de communicatie onderling eigenlijk?
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door grindal »

@ Dré

Er zijn voor zover ik weet momenteel 2 systemen op de belgische markt welke Incert gekeurd zijn & een interface naar knx in het gamma aanbieden.
Je kan dit normaal met eender welke alarmcentrale wel voor mekaar krijgen, maar dan zit je steed met relais-kaarten (aan de alarmcentrale kant) & input's aan de knx-kant wat het allemaal wat omslachtig maakt als je meerdere contacten wil uitwisselen.

- SATEL "INTEGRA"
=> deze maakt vermoedelijk een seriele verbinding naar een standaard "bus-koppelaar" van bv siemens voor communicatie

- INIM "Smartliving" bv Type 1050L
=> heeft een eigen KNX-gateway (din-rail module)

Beide systemen hebben wel hun beperkingen ivm het gebruik van groepsadressen, details heb ik hier momenteel nog niet over. (vermoed bv een 30-tal groepsadressen en géén 100)
Mijn voorkeur gaat naar de "inim" centrale, programmatie software ziet er moderner uit, zij hebben ook codeklavieren in hun gamma waar je ook "domotica" functies mee kan sturen. (opm: dit touch-display is NIET gekeurd !, overige klavieren wel.)

kijk maar eens op www.inim.biz
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door Rutger »

Dré schreef:
mattn schreef:Beste,

over bewegingsmelders gesproken. Op mijn werk heb ik al enkele grote projecten gedaan en gebruik gemaakt van Luxomat bewegingsmelders (92431,92430,...)
Deze werken autonoom perfect. Wat een probleem vormt is als er visualisatie bij komt of een drukknop. Wat mijn probleem is met die bewegingsmelders:
(vertraagd uit: 20 min) Wanneer ik de ruimte betreed, schiet het licht aan. Wanneer ik op de drukknop duw om het licht af te leggen gaat het licht uit. maar wanneer ik na 5 min terug kom springt het licht niet aan ! (status adressen zijn allemaal perfect gelinkt) het is precies of de bewegingsmelder geen status kan ontvangen...
wanneer er 20 min geen beweging is, functioneert de bewegingsmelder weer goed (binnenkomen > licht aan)

iemand deze situatie al gehad?


Thx !
Is toch niet zo gek, de melder detecteerd iets en daardoor gaat hij aan, en stuurt een signaal, hij stuurt een uit signaal als er na de laatste beweging met een vertraging van ingestelde tijd (20 minuten), dat jij de lamp eerder uit doet dat zal de melder een worst wezen, die doet daar niks mee. (lezen van het groepsadres doen ze meestal niet, alleen maar zenden er naar toe). Het verstandigste is om de melder op een redelijk korte tijd te zetten (niet te kort anders gaat hij steeds aan en meteen weer uit) of je moet zeggen ik zet hem via de hand uit door middel van een schakelaar.
Ik meen dat ik bij mijn gira de tijd aan en tijd dat niet meer gedetecteerd word afzonderlijk in te stellen is.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door Dré »

Rutger schreef:Ik meen dat ik bij mijn gira de tijd aan en tijd dat niet meer gedetecteerd word afzonderlijk in te stellen is.
Uh ik snap niet helemaal wat je dan kunt doen met die tweede tijd die je zegt, kun je dat uitleggen of heb je misschien een type nummer, dat ik zelf even kan kijken? al gaat het mij er niet echt om, tenminste zelf nooit echt voor dit probleem gestaan, maar wel handig om te weten denk ik.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door grindal »

Volgens mij bedoel je

start-vertraging & stop vertraging ?
bv detectie => na 1 min commando licht aan
=> detectie stopt => bv na 5min commando licht uit

tijden zijn instelbaar.
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door Rutger »

Het heeft een functie om voor bepaalde tijd niet meer te detecteren na het uit commando. Althans de Gira heeft dat (plafondmelder)
En het aan commando herhaalt na ingestelde tijd indien er nog beweging is.
Plaats reactie