aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door grindal »

Hallo,

Graag had ik jullie ervaring gehoord ivm het gebruik van bewegings melders in een woning. ( of aanwezigheidsmelder)

Plannen zijn er om binnenkort een nieuw huisje te bouwen, vandaar de vraag.

Idee is om bv in de traphal glv / wc glv / garage ? / berging ? / een bewegingsmelder te voorzien.

Wie heeft er van jullie een dergelijke setup ? zo ja, heb je dan ook nog een bijkomende schakelaar geplaatst ( voor de zekerheid ? ) of betrouw je volledig op de werking van de bew.melder ? & wat type heb je bv gebruikt ?

Heeft er ook iemand van jullie gebruik gemaakt om deze melders ook als "alarm" te gebruiken ? Dit zodat je de kost van een bijkomende bew-melder en / of alarminstallatie kan uitsparen ?

=> idee is om een alarm-installatie te voorzien, echter zit ik dan met het nadeel dat er voor het melden van de raamcontacten naar de eib-installatie weer een output moet voorzien worden op de alarm-installatie & een input-module voor de eib installatie.

Mogelijk kan het "alarm" ook gewoon geschrapt worden, en een volledige EIB installatie voorzien met aanwezigheidsmelders & raamcontacten zodat een duur alarm-systeem overbodig wordt.
=> dit zal natuurlijk resulteren dat er meer aw-melders voorzien zullen worden ivm concept van de alarm-installatie.

Mijn huidig alarm heb ik trouwens ook zelf geplaatst ( ben ex-installateur) & niet voorzien van buiten-siréne zodat de buren niet worden lastiggevallen.
=> heeft trouwens al 1x dienst gedaan bij een "poging tot inbraak" dus heeft het zeker en vast zijn nut bewezen !

Wie kan hier zijn ervaring over delen ?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door 747driver »

Ik heb een Esylux PD-C360i/8 MINI KNX in gebruik in een toilet om de verlichting te schakelen.
Geen extra schakelaar.
Werkt redelijk goed al had de gevoeligheid wel wat hoger mogen zijn.
Kleine bewegingen worden niet gedetecteerd.
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door patriekvb »

Voor onze eigen nieuwbouw opteer ga ik voor het merk Basalte kiezen voor de bewegingsmelders. (http://www.basalte.be/#/NL/products/auro/).

Als je uw KNX systeem als alarm wenst te gebruiken zul je inderdaad zo veel mogelijk bewegingsmelders moeten plaatsen, en vooral op strategische plaatsen. (traphal, garage, berging lijkt me ok, op uw wc midden in de nacht het alarm ook aansluiten is wat anders natuurlijk...). Niets verbiedt u om ook in andere ruimtes een bewegingsmelder te plaatsen en deze enkel te gebruiken voor de alarminstallatie... Bij klanten hebben we het ook zo gedaan en dat werkt wel behoorlijk goed.

Via een sms of belinterface kun je altijd een berichtje krijgen op uw gsm, dus dat is geen probleem meer.

Wij gaan het thuis ook zo doen dat iedereen die onze eigendom oploopt gefotografeerd wordt via een camera van Mobotix, die kan je prachtig integreren in een gira homeserver. Dan vraag ik me ook af wat dan uiteindelijk de meerwaarde nog is om een alarminstallatie te plaatsen (particulier gezien natuurlijk). Als je iedere maand nog de extra kost rekent voor de meldingskamer...

Dit is hoe wij het doen natuurlijk, en hoe ik het zie. Anderen zullen andere meningen hebben... Maar ik zie het systeem nu al een groot jaar werken bij een klant van ons en dat werkt daar ook perfect dus...

Met vriendelijke groeten.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door 747driver »

Geen goedkope maar wel een mooie (onopvallende) sensor.
Zie dat ie ook een temperatuur sensor heeft.

Patriek, ben benieuwd naar je Mobotix integratie.
Heb de Mobotix pagina al een paar weken openstaan ;)
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door patriekvb »

Die sensor heeft inderdaad een temperatuursensor ook. Maar staar er u niet blind op want de sensor zit (meestal toch) in het plafond... En gezien warmte stijgt zal deze nooit een goede waarde geven.

Ik ben nog bezig met het ontwerpen van mijn installatie, dus ben nog verre van het programmeren. Maar normaal gezien ga ik deze (http://www.mobotix.com/dut_NL/Producten ... nstallatie) videofoon gebruiken (omdat ik deze dan ook kan integreren in mijn homeserver).

Verder zal er in de tuin ook nog deze camera hangen (aan de achterdeur) http://www.mobotix.com/dut_NL/Producten ... lround-M24.

Als je betere suggesties hebt ben ik benieuwd deze te horen...

Heb al enkele keren mobotix ingebouwd bij klanten en normaal gezien heb ik daar toch niet zoveel problemen mee... Problemen bij u?

Groeten
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door 747driver »

Die sensor zou wellicht wel een brandje kunnen detecteren?
Nee, heb nog geen ervaring met Mobotix maar overweeg voor de D14Di-Sec-DNight te kiezen.

Bedenk me net dat we in de hal ook zo'n Esylux hebben hangen.
Die schakelde de hal verlichting maar deed dat eigenlijk te laat.
Je wal de halve hal bij wijze van spreken al door voordat het licht aanging.
Voor alarm doeleinden zo ie wel voldoen.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door hfx »

Het zal wel een pak goedkoper zijn om een aantal goedkope bewegingsmelders en deur/raamcontacten op een knx-ingangsmodule te zetten. Als je ziet wat de knx-melders kosten...
Het hangt maar van je budget af.
mattn
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 15:07

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door mattn »

Beste,

over bewegingsmelders gesproken. Op mijn werk heb ik al enkele grote projecten gedaan en gebruik gemaakt van Luxomat bewegingsmelders (92431,92430,...)
Deze werken autonoom perfect. Wat een probleem vormt is als er visualisatie bij komt of een drukknop. Wat mijn probleem is met die bewegingsmelders:
(vertraagd uit: 20 min) Wanneer ik de ruimte betreed, schiet het licht aan. Wanneer ik op de drukknop duw om het licht af te leggen gaat het licht uit. maar wanneer ik na 5 min terug kom springt het licht niet aan ! (status adressen zijn allemaal perfect gelinkt) het is precies of de bewegingsmelder geen status kan ontvangen...
wanneer er 20 min geen beweging is, functioneert de bewegingsmelder weer goed (binnenkomen > licht aan)

iemand deze situatie al gehad?


Thx !
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door grindal »

mattn schreef:Beste,

over bewegingsmelders gesproken. Op mijn werk heb ik al enkele grote projecten gedaan en gebruik gemaakt van Luxomat bewegingsmelders (92431,92430,...)
Deze werken autonoom perfect. Wat een probleem vormt is als er visualisatie bij komt of een drukknop. Wat mijn probleem is met die bewegingsmelders:
(vertraagd uit: 20 min) Wanneer ik de ruimte betreed, schiet het licht aan. Wanneer ik op de drukknop duw om het licht af te leggen gaat het licht uit. maar wanneer ik na 5 min terug kom springt het licht niet aan ! (status adressen zijn allemaal perfect gelinkt) het is precies of de bewegingsmelder geen status kan ontvangen...
wanneer er 20 min geen beweging is, functioneert de bewegingsmelder weer goed (binnenkomen > licht aan)

iemand deze situatie al gehad?


Thx !

Kan je in de config van de bew.melders niets terug-vinden om de vertraging bij bediening van de drukknop uit te schakelen ?
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: aanwezigheidsmelder ervaring & gebruik als alarm

Bericht door JurgenS »

mattn schreef:Beste,

over bewegingsmelders gesproken. Op mijn werk heb ik al enkele grote projecten gedaan en gebruik gemaakt van Luxomat bewegingsmelders (92431,92430,...)
Deze werken autonoom perfect. Wat een probleem vormt is als er visualisatie bij komt of een drukknop. Wat mijn probleem is met die bewegingsmelders:
(vertraagd uit: 20 min) Wanneer ik de ruimte betreed, schiet het licht aan. Wanneer ik op de drukknop duw om het licht af te leggen gaat het licht uit. maar wanneer ik na 5 min terug kom springt het licht niet aan ! (status adressen zijn allemaal perfect gelinkt) het is precies of de bewegingsmelder geen status kan ontvangen...
wanneer er 20 min geen beweging is, functioneert de bewegingsmelder weer goed (binnenkomen > licht aan)

iemand deze situatie al gehad?


Thx !
Ja ik heb exact hetzelfde met luxomat bewegingsmelders. Bij staat die dan wel maar op 3 minuten maar als ik het licht uitdoe via de schakelaar (als ik s ochtends vertrek naar men werk) maar als ik dan iets vergeten ben en weer naar binnenga, gaat het licht niet aan tot de ingestelde 3 minuten voorbij zijn. Heb er eigenlijk nog niet achter gezocht want het komt maar zelden voor omdat de tijd zo kort staat.
Plaats reactie