Bestaande woning - Beginner

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
kipni
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 07 nov 2012, 10:37

Bestaande woning - Beginner

Bericht door kipni »

Goeiemorgen,

ik heb begin dit jaar een bestaande woning gekocht die gebouwd is rond het jaar 2000.
Ik zou graag de bestaande electriciteit vervangen door domitica, meer bepaald door een KNX systeem.
Ik had eers gekeken naar Niko Home Control en dit stond me heel erg aan, maar ik denk dat dit in de toekomst te beperkt zal zijn voor mij.

In eerst instantie zou ik mijn verlichting, mijn stopcontacten, mijn CV, mijn garagepoort, mijn buitenverlichting,
verbruik, een alarm en videofoon willen aansturen.
Dit enerzijds met drukknoppen met statusweergave, beweginsdetectoren en ipad/iphone en een touchdisplay.

Ik start met te zeggen wat bestaand is in de woning.
Ik heb gezien dat de helft van de drukknoppen in de woning rechtsreeks naar de electriciteitskast loopt, of naar dimmermodules (grote spoelen).
De andere helft zijn gewoon tuimelschakelaars die (denk ik) gewoon tussen de stroom en de lamp zitten.

Centrale verwarming in de woning zijn (denk ik) 3 afzonderlijke circuits op speckpompen,
- 1 circuit keuken + badkamer met 1 thermostaat in keuken
- 1 circuit living, slaapkamers, gang, bureau met 1 thermostaat in living
- 1 circuit douche + bad ?

Ik moet zeggen, ik ben echt nog een beginner. Ik heb al veel rondgelezen maar snap het nog niet helemaal.
Je hebt dus KNX maar hierbij moet je dan kiezen voor ofwel GIRA of ... of hoe zit dit.
Wat is voor mij allemaal mogelijk? Hoe zit dit met de bus structuur? Kan ik die tuimelschakelaars makkelijk ook met knx vervangen?
In een later stadium zou ik dan multiroom audio willen toevoegen.

Ik ben woonachtig in West-Vlaanderen en ik ben dus tevens ook op zoek naar aankoop materiaal, begeleiding, hulp bij installatie.

Alvast bedankt,
Jeroen
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Bestaande woning - Beginner

Bericht door 747driver »

Hallo Jeroen.
Het feit dat een deel van je drukknoppen naar 1 punt (de electriciteitskast) loopt maakt het overschakelen naar KNX wel makkelijker.
Je zou dan gewoon de electradraad in betreffende buis kunnen vervangen door een groene KNX kabel.
Aangezien de draden van de te schakelen verlichting dus ook in de electriciteitskast aanwezig zullen zijn kan je redelijk makkelijk een KNX dimaktor of een schakelaktor gebruiken voor het dimmen/schakelen.
Wat lastiger zal het zijn om de andere verlichting met KNX te bedienen.
De sensor (schakelaar) zal met een KNX buskabel moeten worden aangesloten op de andere KNX buskabel.
De bedrading van de verlichting moet dan niet naar de schakelaar maar naar een KNX dim/schakelaktor lopen welke op zowel de KNX bus als op 230V aangesloten is.

Het mooie van KNX is dat je niet vast zit aan 1 fabrikant.
Ik heb bijna al m'n KNX spullen van Gira maar heb er ook een paar units bij van Theben en Jung.
Heb het meeste op de DU site van eBay gekocht en de rest bij online shops in DU.
Daarbij gezocht mbv preisroboter.de

Voor het instellen van de KNX units heb je het programma ETS nodig.
Plaats reactie