registratie modulen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Christoph
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 05 nov 2012, 10:15

registratie modulen

Bericht door Christoph »

Hallo,

Wij hebben in ons nieuwe huis KNX geinstalleerd; nu zou ik willen beginnen met de programmatie van mijn berker BIQ knoppen.

Ik heb in enkle topics gelezen dat elke module en component een unique adressering nogih heeft.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze adressering geregeld krijg om in ETS4 te kunnen programmeren.

Mijn installatie ziet er als volgt uit:

Actoren zijn allemaal Siemens N512/11 - N528/31
IP router N146
Voeding 640 mA

Kabels zijn reeds aangesloten . Als ik op de programmeer led druk begint deze rood te branden dus das ook in orde.
Alleen zie ik mijn apparaten niet in de ETS 4


:!: :?: :roll:
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: registratie modulen

Bericht door oNNoZeLe »

tja ets4 ken ik niet maar je zul in iedergeval het ip adres van je n146 moeten inrichten.

zodat je op z'n minst op de broadcast je bus kunt monitoren. Maargoed die is nog leeg dus je zult nog niets voorbij zien komen.

Vervolgens moet je opletten dat bij de biq je de buskoppelaar niet hoeft te "programmeren" misschien vertel ik dit verkeerd om maar je adres van je BIQ zet je in de buskoppelaar.
de biq kun je geen adres geven.

dus ergens moet je je vd4 inlezen zodat je op je lijn in ets een apparaat kan toevoegen "van het type biq" dan kun je deze een adres geven. nu is het nog allemaal software.
Door het adres van ets te programmeren en door op het knopje te drukken van de buskoppelaar wordt software in de hardware gezet.

helpt dit? :D
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: registratie modulen

Bericht door patriekvb »

In het kort uitleggen hoe je uw installatie moet programmeren is een bijna onbegonnen zaak. Misschien een handboek kopen en deze goed doorlezen. Verder kan je uw installatie altijd laten programmeren door uw installateur? Uw installatie aanpassen zal altijd simpelder zijn dan van nul af aan te beginnen.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: registratie modulen

Bericht door hfx »

Beste,

Je kan misschien even zeggen waar je ongeveer woont en of de installatie door jezelf geplaatst is of door een installateur. In het laatste geval is hij/zij verantwoordelijk, in het andere geval is
er iemand die in je buurt woont die misschien even kan komen helpen.
Je hebt toch de database van de fabrikanten ingelezen?
Christoph
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 05 nov 2012, 10:15

Re: registratie modulen

Bericht door Christoph »

Heren alvast bedankt voor de reacties. ik ben woonachtig te ertvelde enheb de installatie volledig zelf geplaatst.
De productcataloog van zowel siemens als berker heb ik ingeladen.

omdat de cursus van de vdab pas in december is heb ik online de e campus gevolgd. al iets wijzer van ggeworden. heb alle handelingen gedaan zoals deze hierin worden beschreven.
Nu krijg ik bij het downloaden naar een device volgende fout
Download mislukt
ik krijg een fout authenticatie mislukt

iemand een idee ?
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: registratie modulen

Bericht door oNNoZeLe »

Christoph schreef:Heren alvast bedankt voor de reacties. ik ben woonachtig te ertvelde enheb de installatie volledig zelf geplaatst.
De productcataloog van zowel siemens als berker heb ik ingeladen.

omdat de cursus van de vdab pas in december is heb ik online de e campus gevolgd. al iets wijzer van ggeworden. heb alle handelingen gedaan zoals deze hierin worden beschreven.
Nu krijg ik bij het downloaden naar een device volgende fout
Download mislukt
ik krijg een fout authenticatie mislukt

iemand een idee ?
niet bekend met ets4. sorry
Christoph
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 05 nov 2012, 10:15

Re: registratie modulen

Bericht door Christoph »

Heb momenteel een ets4 lite versie, is het beter om ets3 te gebruiken ?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: registratie modulen

Bericht door 747driver »

Ik heb ETS4 Lite ooit aangeschaft voor €200
Is aardig om wat mee te spelen met een beperkt aantal KNX componenten maar voor het programmeren van een volledige huis installatie heb je er geen ruk aan.
Je loopt al snel tegen de beperking van 20 componenten aan.
Denk dat velen op dit forum gebruik maken van een versie 3 welke op het internet ronddwarrelt...
Laatst gewijzigd door 747driver op do 15 nov 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: registratie modulen

Bericht door oNNoZeLe »

747driver schreef:Ik heb ETS3 Lite ooit aangeschaft voor €200
Is aardig om wat mee te spelen met een beperkt aantal KNX componenten maar voor het programmeren van een volledige huis installatie heb je er geen ruk aan.
Je loopt al snel tegen de beperking van 20 componenten aan.
Denk dat velen op dit forum gebruik maken van een versie 3 welke op het internet ronddwarrelt...

ik heb een officiele.. maar voor huis tuin keuken gebruik is ets idd best prijzig.

ontopic, je moet het allemaal zelf weten welke ets versie je pakt natuurlijk, maar de meeste ervaring hier zit in ets3.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: registratie modulen

Bericht door KNX_Steven »

Authentication Failed, dan ben je waarschijnlijk al een goed eind op weg.
Kijk vooral na of je wel de goede toepassing in het goede apparaat wil laden.

Een allereerste test kan erin bestaan de programmeer LED van een apparaat aan te zetten en in de ETS4 diagnose functie te zien of ETS dat ziet.
Plaats reactie