installatie in nieuwbouw woning

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Manu
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 12:43

installatie in nieuwbouw woning

Bericht door Manu »

Hallo,
ikzelf ben een nieuwbouw aan het zetten, en ik zou hier graag KNX domotica in voorzien.
Dit zijn de componenten die ik hiervoor DENK nodig te hebben (voorlopig enkel licht sturing).
Graag jullie mening?
Jung Tastsensor
2 x 3094 TSM
14 x 3092 TSM
6 x 3091 TSM
Totaalprijs incl BTW (op eibmarkt.com) 3190 €
6 x schakelactor 8 voudig van eibmarkt 1500 €
1 dimm actor 2x300 w ABB 247 €
1 dimm actor 4x 210 w Gira 371 €
Power supply + 6 voudig actor + USB connectie module Lingg Janke 570 €

Kan het kloppen dat ik hiermee voldoende heb om een basis lichtschakeling te maken?

De drukknoppen voor KNX zijn nogal duur. Ik heb lang gezocht naar goedkopere alternatieven. Maar als ik bvb een 6 voudige niko knop neem + een KNX interface kom ik op dezelfde prijs (en kan ik de led nog niet gebruiken). Wat is jullie gedacht hierover?
Merci.
Gebruikersavatar
Keybone
Berichten: 40
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:05
Locatie: Overijse

Re: installatie in nieuwbouw woning

Bericht door Keybone »

Hey Manu,

Go for KNX, zou ik zeggen. :)

Tja, die JUNG drukknoppen zijn niet de goedkoopste, maar je hebt er dan ook wat voor.

Ik heb voor de berging en toilet een aanwezigheids- bewegingsmelder genomen en voor de garage standaard drukknopen icm met een bin ingang.

Misschien dat je op die manier toch ergens wat kan besparen in kosten, terwijl het comfort omhoog gaat. (vooral voor in de berging als je je handen vol hebt).

Grtz.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: installatie in nieuwbouw woning

Bericht door Wijnand »

Het is wel de dure serie die je van jung hebt gekozen. Volgens mij zijn er wel goedkopere series. Je kan eens naar de serie kijken: 2094 nabs maar daar moet wel een busaankoppelaar nog bij, ik durf niet te zeggen of dat voor jou serie ook geldt.
En als ik even snel tel, heb je wel erg veel actoren naar verhouding van schakelaars, maar ik neem aan dat dit klopt.
Ookal is KNX gemaakt om met verschillende merken samen te werken, lijkt het mij verstandig om voor de start niet meer dan 2 verschillende merken te pakken. Meestal verschild het in prijs niet zo veel, maar de database/editeervelden komen dan wat meer overeen en is minder uitzoek werk per module, maar dat is mijn suggestie.

Voor de rest lijkt me dat je meer dan genoeg hebt. 60 lichtpunten voor 1 huis is behoorlijk wat.
Plaats reactie