Nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
daanfire
Berichten: 16
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 16:02

Nieuwe installatie

Bericht door daanfire »

Hallo,

Ik ben juist begonnen met men nieuwbouw, en als zelfstandige electricien.
Ik wil graag met KNX werken maar heb nog een paar vragen.
Ik zou graag een ster leggen met svv kabel naar gewone niko drukknoppen.
Welke input modules zou ik dan kunnen gebruiken?
als ik dan later ergens een touchscreen wil plaatsen, moet ik dan nu al een eib kabel voorzien? of kan dat ook via de svv kabel die al ligt?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Nieuwe installatie

Bericht door pvhuf »

In verband met kabels: eib is twisted pair (twee paartjes) en afgeschermd. Elke kabel die twisted en afgeschermd is, en de juiste draaddikte heeft, is goed. Niet dat een gewone multikabel niet zou werken, maar ik zou toch niet afwijken van de knx standaard. Je wil vooral geen communicatieproblemen, want dat is echte miserie. Vooral de dikte van de kabeltjes kunnen voor problemen zorgen. CAT5 zorgt blijkbaar voor problemen, CAT6 blijkbaar niet. Maar in ieder geval is de standaard van KNX er voor iets. Gebruik gewoon EIB kabel, je komt toch niet duurder uit.

Voor een touchscreen hangt dat serieus af wat voor soort touchscreen dat is. In ieder geval is een gewone multikabel daar niet goed. Beter is een UTP/STP/FTP kabel (CAT6 minimaal) te trekken, dan ben je zeker goed. Ook niet vergeten aparte voedingskabels te trekken naar het touchscreen.

Er is ook deze thread: http://www.coussies.be/eib/viewtopic.php?f=5&t=13

Ivm die drukknoppen: waarom drukknoppen gebruiken in nieuwbouw in combinatie met digitale knx-actoren als je gewoon kan eib-drukknoppen gebruiken? Je gaat meer geld kwijt zijn aan de actoren dan aan simpele eib drukknoppen. In een verbouwing zou ik dat nog kunnen begrijpen, maar in een nieuwbouw?
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Tom »

Ik zou je drukknoppen wel bekabelen als een gewone bus, maar daarachter drukknopinterface steken als
je dan toch gebruik wilt maken van Niko drukknoppen. Een drukknopinterface komt op een 40 euro ofzo,
terwijl je met een knop + buskoppelaar toch al gauw aan 80 a 90 euro zit. Wil je dan op termijn wel een
knop met meer functionaliteit of dergelijke kan je gemakkelijke omwisselen.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Nieuwe installatie

Bericht door oNNoZeLe »

ik heb thuis ooit uit nood een stuk cat5 gebruikt, bij intensief gebruik haperde dat echt..

het programmeren van mijn B.IQ lukte helemaal niet.

advies, niet doen.. bus kabel pakken..
Plaats reactie