schakelen van stopcontacten

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
henrikr
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 07 jun 2013, 10:14

schakelen van stopcontacten

Bericht door henrikr »

Hoi,
Ik ben bezig met renovatie, en heb voor veel stopcontacten aparte stroomkabels aangelgd om lampen en verwarming aan te stuuren door de stop kontact aan/uit te zetten dmv een knx relay in te schakel kast.
Nu is mijn zorg, wat gebeurd er als iemand iets aansluit dat te groote stroom trekt (kortgesloten apparaat, of verlengsnoer met veel apparaaten dat te veel startstroom trekt o.i.d) (ik ga een deel verhuuren dus weet niet vat ze allemaal zou kunnen uitspoken...

Ik was eerst van plan om 16A relays te gebruiken (deze staan achter 16A zekeringen) maar ik heb het vermoeden dat de zekeringen veel traager uitlossen dan wat de relay aan kan. Hoe hebben jullie dat meestal aangepakt?
Heb gehoord dat zommige een de knx relay een normale contactor/relay/switch (weet niet de juiste terminologie) laat aanstuuren die de elekrische last laat dragen, dus als iets kapot gaat is het de goedkope contactor en niet de knx relay met meerdere kanalen. Is dit overkill of slim? wordt wel iets duurder, en meer ruimte nodig in de schackel kast, en ik had eigenlijk de plan om de MDT AMI relay te gebruiken die ook de stroom kan meten, dat valt dan weer uit.

Mvh

Henrik
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: schakelen van stopcontacten

Bericht door 747driver »

Heb eens zitten kijken wat mijn Gira schakelaktoren doen bij overbelasting/kortsluiting.
Volgens de documentatie zou er dan een telegram kunnen worden verstuurd.
Kan nergens vinden dat de aktor de spanning er dan afhaalt.
Overigens slaat hier de stop in de meterkast wel uit bij >16A.
Je zou de vraag eens voor moeten leggen bij MDT
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: schakelen van stopcontacten

Bericht door egfdevos »

Bij een normale overbelasting zal een actor uitgang niet kapot gaan.
Een kortsluiting zal deze ook vrijwel altijd overleven mits het niet te vaak gebeurd en alles correct is beveiligd.

Voor geschakelde algemene stopcontacten zou ik kiezen voor uitgangen welke C-last 200µF geschikt zijn.
Edwin
Plaats reactie