collector verwarming voor gira regelaandrijving 112200

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

collector verwarming voor gira regelaandrijving 112200

Bericht door grindal »

Dag Forumleden,

Kan iemand mij soms een art. nummer / ref bezorgen van een collector waarop ik de gira regelaandrijvingen 112200 kan plaatsen ?
Liefst met manueel kraantje ( zodat deze afsluitbaar zijn bij bv lekkage ed.)

Voorkeur van merk collector is bv "Begetube" ?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: collector verwarming voor gira regelaandrijving 112200

Bericht door pvhuf »

Een merk is niet nodig. De regelaandrijvingen passen op alle collectoren met regelkranen door middel van de juiste ventieladaptoren (er zijn drie types op de gira website).

Een kraan is niet bij een collector geleverd. Dat koop je apart. Net zoals je andere hulpstukken apart koopt, zoals eindstoppen, ontluchters...
Plaats in ieder geval een vul- en aflaatkraantje op de collector. Dat is zeer gemakkelijk als je moet water aflaten.
Men plaatst normaal nooit kranen voor en na een collector om de zaak af te sluiten indien hij zou lekken. Dat zou
nutteloos zijn, en bovendien duur. Als het echt moet, plaats dan een bolkraan op de aanvoerleiding.

Uiteraard is begetube een zeer goede keus.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: collector verwarming voor gira regelaandrijving 112200

Bericht door grindal »

Dus heb ik een collector nodig met een regelkraan ?
zoals op volgende site ?
http://producten.begetube.com/nl/node/4 ... 123c09.htm

ivm het afsluiten van de leiding bij bv lekkage, begrijp ik het goed dat je op de 'aanvoer' collector één bolkraan zet, of kan je op de "aanvoer-collector" op elk vertrek een bolkraan plaatsen ? ( zodat je bij lekkage, de overige radiatoren nog wel kan gebruiken) ?

Als ik wil voorkomen om nog eens afzonderlijke ventieladaptoren te gebruiken, volstaat dan bv de begetube ?
op de tech info van de gira-ventielen staat enkel iets met volgende benamingen:
"Heimeier, Herb, Onda, Schlosser, Oventrop... ( ventieladaptors voor hoekventielen bijgeleverd)
? ben ik hier iets mee ?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: collector verwarming voor gira regelaandrijving 112200

Bericht door pvhuf »

Inderdaad net zoals op die pagina. Want als je op elke collectoruitgang geen regelkraan hebt, kan je natuurlijk die uitgang niet sluiten of openen met een regelaandrijving.

Voor elke collector van om het even welk merk heb je ventieladaptoren nodig om op de regelkranen te schroeven. Dat is gewoon een stukje plastic die je op elk ventiel schroeft waarop de Gira regelaandrijving dan vastklikt.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "aanvoercollector", maar laat me je effe de structuur schetsen:

[verwarmingsketel ] ====(warm)aanvoerleiding====>[(warm)collector met regelkranen]
................................................................. || || || || ||
.................................................................leidingen naar de verschillende matten/radiatoren
.................................................................leidingen komend van de verschillende matten/radiatoren
................................................................. || || || || ||
................................................................. [(koud)collector (eventueel met debietmetertjes)]=====(koud)afvoerleiding===>[verwarmingsketel]

Nu, als jij perse (bol)kranen wil zetten om een lekkage aan een collector op te vangen, dan zie je toch wel dat de enige plaats waar dat enigszins zinvol kan zijn, de warme aanvoerleiding is? Uiteraard kan je dan geen enkele radiator nog gebruiken. Maar opnieuw, ik moet nog de eerste installatie zien waar er kranen staan om lekkage aan een collector op te vangen. Bekijk maar eens een aantal foto's op het internet van collector installaties.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: collector verwarming voor gira regelaandrijving 112200

Bericht door pvhuf »

BTW, zoek eens op google images op bijvoorbeeld: "bouwinfo collector"

Daar vind je een aantal voorbeelden.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: collector verwarming voor gira regelaandrijving 112200

Bericht door grindal »

Bedankt voor de info !

Hier kan ik zeker mee aan de slag
Plaats reactie