Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door pvhuf »

charlez schreef:Met mijn Gira schakelaars kan ik een rolluik volledige bedienen met 1 knop, dus met een 4 voudige schakelaar kan ik 8 verschillende rolluiken, lampen,etc mee bedienen.
Volledig bedienen met één knop kan niet. Je hebt namelijk kort omhoog, kort omlaag, lang omhoog, lang omlaag. Dat zijn vier functies. Je kan maar twee functies per knop hebben: lang drukken en kort drukken.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door grindal »

alleen al voor het gebruiksgemak en eenvoud van het systeem te behouden zou ik steeds voor rolluiken 1 paar nemen
ook voor het dimmen van verlichting werkt een paar-toetsen steeds vlotter dan dit maar met 1 knop te doen.

Maar zoals je in de meeste beschrijvingen kan lezen kan je tegenwoordig met veel 3-voudige drukknoppen ( lees 6 knoppen) dubbele functies gebruiken.

bv knop 1 ( kort drukken = licht 1 AAn /UIT & Lang drukken is licht 2 AAN/UIT) ... ga zo maar door dus
met dimmen kan je beter een paar gebruiken knop 3 = licht uit / uit-dimmen & knop 4 licht aan / aan-dimmen
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door egfdevos »

pvhuf schreef:Volledig bedienen met één knop kan niet. Je hebt namelijk kort omhoog, kort omlaag, lang omhoog, lang omlaag. Dat zijn vier functies. Je kan maar twee functies per knop hebben: lang drukken en kort drukken.
Volledig bedienen met 1 knop gaat prima voor rolluiken en dimmers als het moet.
kort bedienen - rolluik stop / licht aan/uit
lang bedienen - rolluik, licht op/neer


Zoals grindal zegt.
Voor rolluiken/jaloezieën en dimmen altijd de volledige wip (2knoppen) nemen.

De lang druk functie gebruik ik persoonlijk niet voor aan/uit maar bijna altijd voor scenes op te roepen.
(Zoals "slapen": lichten uit, bedlamp aan, audio uit, ramen toe, rolluiken neer en temp omlaag.)
Edwin
Plaats reactie