Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
stonemanski
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 23:38

Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door stonemanski »

Heren, Dames,

Dit is mijn eerste post, en vast en zeker niet mijn laatste.
Ik begin weldra (binnen nen dag of 3 *slik*) de elektrische leidingen te leggen in onze nieuwbouw, en mensen uit mijn nabije omgeving (lees: Internet) doen me twijfelen.
Concreet:

Ik kom de living binnen, waar 3 ramen met automatische rolluiken zijn.
Ik wil ieder rolluik apart kunnen bedienen (= naar boven, stoppen en naar beneden), en daarnaast ook nog maximaal 3 lichtkringen kunnen aansturen.
Ben ik nu verkeerd, of lukt dat prima met een 6 voudige tastsensor? Ik heb de ETS4 staan, en als ik zo'n 6 voudige tastsensor inlaad en bekijk, merk ik toch dat ik elk van de 6 knopjes volledig apart kan gaan configureren. Eén keer drukken op toets één doet bvb rolluik 1 naar beneden gaan. Nog eens drukken is stoppen, en nog es drukken is terug naar beneden (of iets dergelijks). Knop twee moet dan hetzelfde kunnen met rolluik 2, en knop 3 met rolluik 3. Knop 4, 5 en 6 wil ik dan gebruiken om (max.) 3 lichtkringen apart te bedienen.
Ik neem aan dat dit geen onoverkomelijke vraag is ?

Het zijn vooral voorstanders van Niko Home Control die me doen twijfelen, maar als ik bovenstaande met Niko apparatuur wil gaan uitvoeren, heb ik maar liefst 3 dubbele schakelaars nodig ..?!

Graag duidelijkheid. Ik wil voor KNX gaan maar wil (gezien de prijs) wel zeker zijn van mijn stuk.
Bovenstaande is zal meteen ook de meest ingewikkelde schakeling in huis zijn. Voor de rest zullen twee knoppen (1 rolluik, 1 lichtkring) volstaan.

Dank voor jullie advies. Ik betaal met antwoorden op telefonievragen :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door 747driver »

Moet volgens mij lukken.
Zou het gebruik van 2 3-voudige tastsensoren naast elkaar niet mooier staan?
De 1 voor de verlichting en de ander voor de rolluiken.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door charlez »

Neem daar een 8 voudige. Als je een 6 voudige neemt zit hij al vol.
Die 2 extra knoppen zullen ooit wel van pas komen voor iets anders.
stonemanski
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 23:38

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door stonemanski »

En hoe gebeurt de bediening van de rolluiken dan? Kort op knop 1 is zakken, nog es kort stoppen en dan terug omhoog? Of een combinatie met lang drukken?
stonemanski
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 23:38

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door stonemanski »

Kan ik trouwens met één knop (van een 3 voudige tastensensor, dus 6 knoppen) een licht schakelen EN dimmen ?
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door charlez »

Ja, is mogelijk. Heb het ook zo gedaan met gira tastsensor in combinatie met abb dimmer.
stonemanski
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 23:38

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door stonemanski »

En welke handeling doe je dan om je licht te dimmen? Kwestie dat mijn juffrouw zich mentaal kan voorbereiden :)
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door charlez »

stonemanski schreef:En welke handeling doe je dan om je licht te dimmen? Kwestie dat mijn juffrouw zich mentaal kan voorbereiden :)
Kort drukken is schakelen en blijven drukken is dimmen.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door pvhuf »

Ik denk dat je verward bent in benamingen: iets met 6 knoppen is geen 6-voudige tastsensor, maar een drievoudige. Elke set van twee knoppen is tesamen te nemen. Voor één rolluik heb je één wip (twee knoppen) nodig!!

Dus voor hetgeen wat je wil doen heb je minstens 9 knoppen nodig.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Mogelijkheden 6 voudige Tastsensor

Bericht door charlez »

Zat inderdaad fout met de benaming het moet dus 3-voudig en 4-voudig zijn. Benamingen zijn slecht gekozen vind ik.
Met mijn Gira schakelaars kan ik een rolluik volledige bedienen met 1 knop, dus met een 4 voudige schakelaar kan ik 8 verschillende rolluiken, lampen,etc mee bedienen.
Plaats reactie