vraagje omtrent alarm

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door Dré »

Dus jij gaat mij vertellen dat als mijn alarm wordt ingeschakeld (via een code of pasje) en ik stuur daarmee mijn domotica aan zodat de afwezigheids scene gaat lopen, mag dat niet, lijkt me nogal krom.
En waarom zou ik niet een alarm mogen inschakelen via een KNX component?
Uitschakelen en status en zo kan ik me dan weer wel voorstellen.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door charlez »

Dré schreef:Dus jij gaat mij vertellen dat als mijn alarm wordt ingeschakeld (via een code of pasje) en ik stuur daarmee mijn domotica aan zodat de afwezigheids scene gaat lopen, mag dat niet, lijkt me nogal krom.
En waarom zou ik niet een alarm mogen inschakelen via een KNX component?
Uitschakelen en status en zo kan ik me dan weer wel voorstellen.
Het laten lopen van een afwezigheidsscene is zo niet echt het probleem.
Wie zegt dat jouw domotica systeem niet te manipuleren is en op die manier je alarm onklaar gemaakt kan worden? Door bv een programmatiefout. Is de persoon die je domotica geprogrammeerd heeft incert gecertifieerd?
Ik maak die regels niet.
incert.be ligt momenteel plat, maar daar zal je wel de nodige uitleg vinden waarschijnlijk.

Ik heb ook een koppeling, voor mij is die incert niet zo belangrijk, maar denk voor de verzekering (warenhuizen, banken, etc) zal dit wel van belang zijn.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door Dré »

Klopt maar het laten inschakelen van een alarm zal over het algemeen weinig problemen opleveren, het zal meer gaan om uitschakelen en het uitlezen van de status.
Het ging er mij meer om dat jij zei 'koppeling met domotica => GEEN INCERT' hiermee wilde ik alleen duidelijk maken dat het wel uit maakt op welke manier je de koppeling maakt en vooral wat de koppeling inhoud.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door charlez »

Dré schreef:Klopt maar het laten inschakelen van een alarm zal over het algemeen weinig problemen opleveren, het zal meer gaan om uitschakelen en het uitlezen van de status.
Het ging er mij meer om dat jij zei 'koppeling met domotica => GEEN INCERT' hiermee wilde ik alleen duidelijk maken dat het wel uit maakt op welke manier je de koppeling maakt en vooral wat de koppeling inhoud.
Met een koppeling bedoel ik een echte koppeling. Niet een relais die wel of niet aantrekt.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door nickv »

Dit topic trok ook mijn aandacht.

Ikzelf dacht in eerste instantie geen aparte alarminstallatie te voorzien bij onze nieuwbouw woning, maar een 'DIY' oplossing te maken door bewegingsmelders en raamcontacten die op domotica hangen te gebruiken als detectoren wanneer je je systeem 'wapent', bijvoorbeeld bij het naar buiten gaan.

Nu lees ik dat dit niet mogelijk zou zijn? Waarom niet? In deze situatie maak ik me geen zorgen om een gekeurd alarmsysteem te bekomen, ik wil gewoon weten of zulk een 'DIY' oplossing überhaupt te verwezenlijken is of niet?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door pvhuf »

Alles is te realiseren DIY. Dus ook een alarminstallatie. De componenten zijn te verkrijgen en je kan aan de slag. De juiste vragen die je je moet stellen zijn echter:

1) hoe gaat mijn brand/diefstalverzekeraar reageren als ik hem zeg dat mijn installatie DIY is.
2) wat als ik later op een alarmcentrale mij wil aansluiten en dat niet gaat omdat het een DIY is, en zij dat niet ondersteunen.
3) wat als mijn DIY-skills goed zijn, maar niet zo goed dat ik alle kneepjes van het vak ken, waardoor ik om de haverklap een vals alarm krijg.

En zo zijn er nog wel een aantal vragen.

Eerlijk gezegd vind ik de kostprijs van een alarminstallatie in het geheel van het huis dermate verwaarloosbaar dat er weinig reden is om het niet te laten doen met een erkende installatie/installateur.

A) de installateur kan je veel beter dan jijzelf zeggen wat er waar moet komen.
B) de kost van de componenten zal niet veel verschillen tussen gekeurde en niet gekeurde. Het zou mij zelfs niet verwonderen dat KNX alarmcomponenten duurder zijn.
C) de grote en in manuren dure werken kan je allemaal zelf doen: buizen en kabels leggen
D) het aansluiten van een beetje installatie indien je B gedaan hebt kan een installateur makkelijk op één dag doen, dus dat is ook niet zo duur.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door charlez »

En niet te vergeten, alarm geplaatst door erkend installateur is voor een deel fiscaal aftrekbaar.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door Dré »

Je bedoelt bij de verzekering waarschijnlijk. Houd dan wel in je achterhoofd dat je dan altijd je alarm moet inschakelen als je de deur uit gaat, ook al zit je bij de buren of breng je even een brief weg, want als er in die tijd wordt ingebroken en het alarm staat er niet op, zal de verzekering niks of niet alles dekken.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door charlez »

Dré schreef:Je bedoelt bij de verzekering waarschijnlijk. Houd dan wel in je achterhoofd dat je dan altijd je alarm moet inschakelen als je de deur uit gaat, ook al zit je bij de buren of breng je even een brief weg, want als er in die tijd wordt ingebroken en het alarm staat er niet op, zal de verzekering niks of niet alles dekken.

Nee, op je belastingen.

http://www.interieurdesigner.be/bouwen- ... rmsystemen
Plaats reactie