vraagje omtrent alarm

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
evolynx
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2013, 18:20

vraagje omtrent alarm

Bericht door evolynx »

even kort de situatie schetsen. We zijn bezig met een knx project waar we nu ook ons alarm willen integreren.
Al onze ramen en deuren hebben magneetcontacten en we hebben binnen in huis een aantal bewegingssensoren. We zouden graag bij het binnenkomen met een code of fingerprintreader het alarm aan/uitschakelen. Heeft iemand hiermee ervaring? Kan je de output van een fingerprintreader gebruiken om met bijvoorbeeld open remote het alarm aan of uit te zetten?
Alvast dank!!
Evolynx bvba - IT solutions - KNX partner
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door egfdevos »

Gaarne wat meer informatie over de toegepaste alarm centrale.

Ik neem aan dat de magneetcontacten en bewegingsmelder bij het alarm systeem horen en niet op KNX zitten?
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door pvhuf »

Normaal gesproken zijn gecertifieerde alarminstallaties nogal gesloten systemen. Om redenen die evident zijn, zijn fabrikanten van alarminstallaties niet geneigd hun systeem te openen naar domotica... Bovendien is het zo dat de vereisten van domotica en alarminstallatie ook niet hetzelfde is. Bijvoorbeeld: bewegingsdetectoren van het ene kan je niet gebruiken voor het andere.

Als je geluk hebt kan je veel informatie van het alarmsysteem naar de domoticainstallatie krijgen, maar omgekeerd denk ik niet. De output van een domoticacomponent gebruiken om je alarm af of aan te zetten is, alhoewel het verleidelijk klinkt, zelfs niet wenselijk.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door egfdevos »

De laatste generaties worden juist steeds geschikter gemaakt om in een domotica omgeving op te nemen.
Bewegingsdetectie en de Magneetcontacten kun je via een interface op knx krijgen en gebruiken.

Zoals pvhuf ook al aangeeft je zult het alarmsysteem maar heel beperkt aan kunnen sturen vanuit de domotica.
Het systeem/zones op scherp stellen lukt meestal nog wel maar deactiveren zal in een gecertificeerd/goed systeem niet mogelijk zijn via knx.

Een codeklavier of lezer zal onderdeel moeten zijn van het alarmsysteem en niet van de knx.
Edwin
evolynx
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2013, 18:20

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door evolynx »

bedankt voor jullie reacties!

als ik het goed begrepen heb, zijn er 2 opties:

1) alles op knx, maar dan zonder gecertificeerd alarm systeem (gewoon zelf met een script een bericht laten versturen dat er inbraak alarm is bijvoorbeeld), en dan is het niet mogelijk om op een alarm centrale aan te sluiten.

2) een erkend alarmsysteem, eventueel aangesloten op alarmcentrale, gebruiken met een klavier dat hoort bij het alarmsysteem. Ik vermoed dat ik in dit laatste geval wel nog de status van de magneetcontacten kan binnenhalen in KNX via een binaire ingang om zo bv op de visualisatie te laten verschijnen wanneer een raam/deur openstaat.

In dat laatste geval, hoe zou die bekabeling dan best in elkaar steken om het signaal van de magneetcontacten zowel naar alarmsysteem als naar KNX te sturen?
Evolynx bvba - IT solutions - KNX partner
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door pvhuf »

Je maakt een denkfout: je kan en mag niet het magneetcontact rechtstreeks op alarmsysteem en domotica aansluiten. De doorvoer van de gegevens moet lopen op de volgende manier: magneetcontact>alarmsysteem>domotica.

Veel hangt natuurlijk af van het soort alarmsysteem dat je hebt, maar een voorbeeld is het volgende:

1) Er is een RS485 bus aanwezig als uitgang op het alarm. Dan gebruik je een gateway die RS485 verbindt met KNX.

2) Er zijn een aantal potentiaalvrije uitgangen op het alarmsysteem aanwezig. Sluit deze uitgangen aan op een binaire ingang KNX actor. Gebruik hiervoor een multikabel.
Bij veel ingangen, zou ik een universele concentrator gebruiken van abb:
ABB-UK/S32.2 Universal E/A-Konzentrator, 32fach

Het is denk ik sterk afhankelijk van het soort alarmsysteem of je alles kan naar buiten brengen. Je zal in ieder geval je erkende alarminstallateur moeten hiervoor laten tussenkomen.

Als je geen behoefte hebt aan een alarmcentrale en een sirene buitenshuis, kan je natuurlijk ook een KNX alarmcentrale installeren.
evolynx
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2013, 18:20

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door evolynx »

pvhuf schreef: Het is denk ik sterk afhankelijk van het soort alarmsysteem of je alles kan naar buiten brengen. Je zal in ieder geval je erkende alarminstallateur moeten hiervoor laten tussenkomen.

Als je geen behoefte hebt aan een alarmcentrale en een sirene buitenshuis, kan je natuurlijk ook een KNX alarmcentrale installeren.
Bedoel je dan dat je geen sirene buitenshuis mag hebben met een KNX alarmsysteem?
Evolynx bvba - IT solutions - KNX partner
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door pvhuf »

Hmm. Zover zou ik niet willen gaan. Dat hangt af van denk ik het reglement in je gemeente. Je hebt in ieder geval een gekeurde alarminstallatie nodig (INCERT) voor bijvoorbeeld je brandverzekering als die het systeem vermeldt. En een vals alarm door een buitensirene van een niet gekeurde installatie kan je wel een boete kosten.

Kijk eens naar de volgende link:
http://ikgapassiefbouwen.be/node/37

De "echte" KNX centrales zijn niet gecertifieerd.

Maar nogmaals: een alarmsysteem kan je niet opbouwen met de sensoren van je domoticasysteem.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door grindal »

Mijn voorkeur gaat uit naar een afzonderlijk (incert) alarm systeem met een volledige interface / gateway naar knx


- Autonoom alarmsysteem ( eigen klavieren / volledig afzonderlijk systeem - Incert gekeurd)
- interface naar knx voor melden van raamcontacten / status inbraak / brand / systeem gewapen / ontwapend... / status alarm-detectoren
averkinderen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 okt 2013, 19:19

Re: vraagje omtrent alarm

Bericht door averkinderen »

kijk zeker eens naar Inim alarm systemen. Ze hebben een KNX gateway. Bij ons als alarm afgaat of rookdetector afgaat gaan alle lichten in heel het huis, ventilatie systeem uit, verwaming uit.
Plaats reactie