Laat uw kasten zien.

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

Sorry, ik had het niet goed gelezen.
Idd als je de kammen gebruikt dan is een busbar niet nodig.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

747driver schreef:Is het toegestaan in NL/B om een busbar te gebruiken?

Voor België weet ik het niet uit mijn hoofd.

Her product zelf wel je kunt het alleen niet juist toepassen doordat de installatie anders is opgebouwd.
Voor Nederland geld dat een installatie in een woonruimte de nul verbroken moet kunnen worden.
Dus je zult altijd meerpolig schakelen op je automaat.
WCD's algemeen gebruik zitten achter een differentiaal schakelaar dus daar gaat het ook al niet echt.
Zo blijft er uiteindelijk niks over.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door Dré »

egfdevos schreef:
747driver schreef:Is het toegestaan in NL/B om een busbar te gebruiken?

Voor België weet ik het niet uit mijn hoofd.

Her product zelf wel je kunt het alleen niet juist toepassen doordat de installatie anders is opgebouwd.
Voor Nederland geld dat een installatie in een woonruimte de nul verbroken moet kunnen worden.
Dus je zult altijd meerpolig schakelen op je automaat.
WCD's algemeen gebruik zitten achter een differentiaal schakelaar dus daar gaat het ook al niet echt.
Zo blijft er uiteindelijk niks over.
Maar wanneer je 2 polige groeps automaten gebruikt en de Nullen ook echt gaat scheiden per groep, zou hier na mijn idee geen bezwaar tegen kunnen zijn dat je deze klemmen gebruikt, wel zou ik een scheidingsplaatje zetten tussen de 2 groepen voor goede duidelijkheid wanneer de ene groep begint en de ander eindigt.
En uiteraard goede documentatie en labellen.
Nu weet je nog wel hoe het zit, maar hoe is dat over een paar jaar of wanneer iemand anders aan de installatie moet gaan werken. Maar aangezien je al begint met klemmen ben je al een eindje op weg na mijn idee.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door Dré »

egfdevos schreef:WCD's algemeen gebruik zitten achter een differentiaal schakelaar dus daar gaat het ook al niet echt.
Zo blijft er uiteindelijk niks over.
Maar daar achter zit toch ook nog een groep van maximaal 16A?

De opbouw van een meter kast is na mijn weten, hoofdschakelaar daar achter minimaal 2 aardlekschakelaars met daar achter de groepen (met maximaal 4 groepen voor een nieuwe installatie achter 1 aardlek)
Of hoofdschakelaar met daar achter aardlekautomaten (aardlek schakelaar met een groep in 1).
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door 747driver »

Ok bedankt, dan lijkt het er op dat ik het niet helemaal verkeerd doe ;)
Heb zelfs een 2-polige hoofdschakelaar voor iedere kast.
Doordat m'n KNX installatie achteraf is opgebouwd heb ik niet alles mooi bij elkaar zoals op jouw foto's.
Heb tijdens een verbouwing op een aantal centrale plaatsen alle buizen bij elkaar laten komen van stopcontacten, verlichting en schakelaars.
Tussen die centrale plaatsen ook een aantal buizen om ze met elkaar te verbinden aangezien ik al wist dat er een bus systeem zou gaan komen.
Tot nu toe zal alles enigzins amateuristisch gemonteerd.
Gewoon een din-rail tegen de muur geschroefd en daar de modules op, op 1 na wel allemaal uit het zicht.
Naar aanleiding van dit topic besloten om kasten te gaan gebruiken.
Aangezien die centrale plaatsen ieder door een aparte groep worden gevoed heb ik ook slechts 1 fase per kast.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

Dré schreef: De opbouw van een meter kast is na mijn weten, hoofdschakelaar daar achter minimaal 2 aardlekschakelaars met daar achter de groepen (met maximaal 4 groepen voor een nieuwe installatie achter 1 aardlek)
Of hoofdschakelaar met daar achter aardlekautomaten (aardlek schakelaar met een groep in 1).
Achter een aardlekschakelaar mag je in Nederland altijd maar 4 groepen plaatsen oud of nieuw. Wegens totaal van lekstroompjes waardoor ongewenst aanspreken van de aardlekschakelaar.
Directe groepen magnetron etc. hoeven niet verplicht achter een aardlekschakelaar. Is wel gebruikelijk.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

747driver schreef:Ok bedankt, dan lijkt het er op dat ik het niet helemaal verkeerd doe ;)
Heb zelfs een 2-polige hoofdschakelaar voor iedere kast.
Doordat m'n KNX installatie achteraf is opgebouwd heb ik niet alles mooi bij elkaar zoals op jouw foto's.
Heb tijdens een verbouwing op een aantal centrale plaatsen alle buizen bij elkaar laten komen van stopcontacten, verlichting en schakelaars.
Tussen die centrale plaatsen ook een aantal buizen om ze met elkaar te verbinden aangezien ik al wist dat er een bus systeem zou gaan komen.
Tot nu toe zal alles enigzins amateuristisch gemonteerd.
Gewoon een din-rail tegen de muur geschroefd en daar de modules op, op 1 na wel allemaal uit het zicht.
Naar aanleiding van dit topic besloten om kasten te gaan gebruiken.
Aangezien die centrale plaatsen ieder door een aparte groep worden gevoed heb ik ook slechts 1 fase per kast.
Verkeerd zul je het niet doen. Was alleen iets makkelijke geweest als je een andere klem had genomen.
Let zoals Dré al aangaf erop dat je eindplaten tussen de groepen op je rijgklemmen steekt zodat de klemmen van de busbar elkaar niet kunnen raken.



Navraag gedaan. In België zou je een meterkast met enkelpolige automaten mogen opbouwen.
Laatst gewijzigd door egfdevos op za 11 jan 2014, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door egfdevos »

Als rijgklem in een meterkast heb ik zelf het liefst de:
PTI 2,5-PE/L/N en PTI 2,5-PE/L/L van Phoenix
Hier kan ik draden makkelijk op versteken.
Ook de dubbele brug per pool vind ik makkelijk.
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door 747driver »

Ga geen busbar gebruiken maar los het met kambruggen op.
Andere klemmen waren zeker handiger geweest.
Zeker wanneer er meer dan 2 draden op een pool kan worden aangesloten.
Heb bv aktoren waar 2 schakeldraden op moeten worden aangesloten.
Los ik nu op door gebruik te maken van 2 klemmen met een 2 voudige kambrug er overheen.
Komt allemaal wel goed maar wat minder snel bestellen was verstandiger geweest...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Laat uw kasten zien.

Bericht door Dré »

de busbar was niet nodig geweest, maar zelf zou ik niet zo zijn om 2 draden op 1 klem te zetten, (ook al mag je er 2 draden in steken) dan liever een extra klem en een kambrug er tussen zetten, dat blijft netter na mijn idee, zoals jij het doet dus.
Liever voor elke buis of kabel een aparte klem of desnoods klemmen.
Plaats reactie