ketel aansturen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
averkinderen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 okt 2013, 19:19

ketel aansturen

Bericht door averkinderen »

Hallo,

We hebben in elke kamer temperatuur sensors en ventieltjes op de collectors. We kunnen nu in elke kamer apart de temperatuur regelen maar als de temperatuur bereikt is en de ventieltjes sluiten dan blijft de ketel branden omdat de ketel niet weet dat de temperatuur in de kamers bereikt is. Kan er iemand mij vertellen hoe ik aan mijn ketel kan zeggen: indien warmtevraag moet de ketel branden, indien geen warmtevraag mag de ketel niet branden?
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: ketel aansturen

Bericht door oNNoZeLe »

tja, normaal genomen is de logica voor het aanzetten hetzelfde als voor het uitzetten..

een groepsadres die 1 of 0 is..
Zo heb ik het gemaakt.. als 1 van de kamers en warmtevraag heeft gaat dat adres op 1 en gaat de ketel aan.
de rest van de ventielen gaan dicht, en alleen de ventielen open waar de warmtevraag is.

verder is je vraag niet eenduidig te beantwoorden, welk systeem heb je, wat voor ketel aansturen? gemoduleerd - OT of 0-10v sturing of een aan/uit.
Heb je een ets met je project?
averkinderen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 okt 2013, 19:19

Re: ketel aansturen

Bericht door averkinderen »

Mijn ketel (Junkers Cerapur smart TOP 22-3 ZSB met buitenvoeler) zit nu helemaal niet in KNX. Mijn ketel is nu geprogrameerd om overdag 19graden te geven en snachts 17 graden, onafhankelijk van warmtevraag of niet.

Ik heb in elke kamer een temp sensor, als temp onder setpoint is krijgt mijn ventieltje in die bepaalde kamer een 1 signaal om open te gaan. Al mijn ventieltjes zijn aangesloten op Zennio Actinbox. Als temp bereikt is gaan het ventieltje terug dicht. Ventieltjes zijn niet modulerend, dus volledig open of volledig dicht.

Ik heb ook een Zennio i38 roomcontroller met weekcalender en verschillende modes (Comfort, standby en eco mode). Als ik thuis ben (comfort mode) is de setpoint op 19 graden, als we afwezig zijn eco mode en als we gaan slapen standby mode. http://www.zennio.com/images/stories/ze ... N_v1.1.pdf

Dus wat ik eigenlijk zou willen is mijn ketel opnemen in KNX en de volgende 2 dingen kunnen doen:
Als roomcontroller op comfort mode is moet ketel op comfort mode zijn, als we afwezig zijn moet ketel ook op eco mode.
Als er warmtevraag is ketel laten branden en pomp aan. Als er geen warmtevraag is ketel niet laten branden en pomp uit.

Bedankt
Dave
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 31 okt 2011, 10:00

Re: ketel aansturen

Bericht door Dave »

Dit lijkt mij een simpele oplossing.

Je zegt dat indien er warmtevraag is op een van de ventielen er dan een "1" gestuurd word en het ventiel opendraait.

Als je een simpele logische poort creeert, waarbij je zegt als alle ventielen 0 zijn is de ketel uit. en indien er ergens een ventiel wordt aangesproken dat die "1"dan tevens de ketel inschakelt? En OFF poort dus.

Bijvoorbeeld:

ventiel 1 = 0 \
ventiel 2 = 0 - Ketel is 0
ventiel 3 = 0 /


ventiel 1 = 1 \
ventiel 2 = 0 - Ketel is 1
ventiel 3 = 0 /


ventiel 1 = 0 \
ventiel 2 = 1 - Ketel is 1
ventiel 3 = 0 /

enz enz
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: ketel aansturen

Bericht door egfdevos »

Je wilt een ketel niet schakelen dat is alles behalve energiezuinig.

Het beste is een modulerende regeling te kiezen.
Edwin
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: ketel aansturen

Bericht door grindal »

In mijn verwarmingsactor heb ik een algemeen "ketel" contact dat wordt aangestuurd door één of meerdere ventiel commando's.

maw, alle ventielen gesloten = contact open
1 of meerdere ventielen open = contact open


Heating Actuators are available in following versions:
AKH-0400.01 Heating Actuator 4-fold 2SU MDRC, to control electrothermic valve drives 24-230VAC
AKH-0800.01 Heating Actuator 8-fold 4SU MDRC, to control electrothermic valve drives 24-230VAC
Description
The MDT Heating Actuator receives KNX/EIB telegrams and controls up to independent electrical outputs.
Each channel has its own LED indicator.
Production in Germany, certified according to ISO 9001
Each channel controls up to 4 electrothermic valve drives (230VAC)
Controllable with 1bit (Switching/PWM) or
or 1byte telegram
Direct controllable with temperature value via KNX bus
Integrated PI temperature controller (Heating and Cooling)
Given value is stored at voltage failure
Bit object +/- to set the given value
Comfort-, night- and frost protection. Summer-/winter operation
Emergency operation if cyclic telegram is missing
Short-circuit detection of connected load
Detection of 230VAC mains voltage failure
Objects for heating request and cyclic movement of the valves
Modular installation device for 35mm rails
Integrated bus coupling unit
3 years warranty
TomT
Berichten: 4
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 22:12

Re: ketel aansturen

Bericht door TomT »

Hallo,

Weet iemand hoe je dit ketelcontact kan laten werken zonder verwarmingsactor?

Mijn setup:
-2x Zennio Quad thermostaat (temperatuur ingelezen via sensor in drukknoppen)==>ingesteld op PWM.
-aanstuurbare kleppen op de collector, 1 per radiator
-de kleppen worden bekrachtigd via K-BUS schakelactoren (dus geen verwarmingsactor).

Zoals hierboven aangegeven, zou ik dus een OF poort nodig hebben die "1" is van zodra één van de kamers warmte vraagt en "0" als er nergens warmtevraag is.
Echter: in heel mijn setup zit nergens een deftige OF poort (enkel een of poort met 2 ingangen op de schakelactor).

Dit via een groepsadress "ketelcontact" uitvoeren lijkt me niet mogelijk aangezien bij stop warmtevraag van 1 van de kamers de ketel zal stilvallen (+groepsobjecten van Zennio Quad zijn al toegewezen op een ander GA).

Alvast bedankt
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: ketel aansturen

Bericht door egfdevos »

Logica module

Zeg ik wel zo snel maar heb je wel een object om de warmte vraag aan te geven?
Edwin
TomT
Berichten: 4
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 22:12

Re: ketel aansturen

Bericht door TomT »

Wat bedoel je exact? De zennio quad geeft via een groepsobject aan of er warmtevraag is of niet, maar dit is per kamer niet voor het geheel.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ketel aansturen

Bericht door Dré »

Dan zou ik denken aan een of functie, als een van de kamers vraag heeft hij de uitkomst 'aan' is en dat dus betekent dat de ketel moet gaan leveren, hebben geen kamers meer vraag zal uit de 'of' functie 'uit' komen.
Plaats reactie