Rijgklemmen voor utp/svv/... ?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Rijgklemmen voor utp/svv/... ?

Bericht door smetsjan »

Hallo

Ik ben bezig met het plannen van mijn domotica installatie voor mijn toekomstige woning. Ik ga een Loxone installatie zetten.
Heel dat elektriciteitsgoed is nog redelijk nieuw, vooral het praktisch uitwerken ervan.

Ik vroeg me af hoe de meeste mensen hun utp/svv/... aansluiten in hun kast? Ik dacht om elke binnenkomende kabel netjes op een rijgklem en van daaruit de gebruikte verbindingen door te trekken naar de inputs. Helaas komt dat redelijk duur uit en veel te groot.

Bijv, ik trek een eenvoudige utp kabel naar een lichtschakelaar en heb slechts 2 van de 8 utp draden nodig. Ik kan eenvoudig de 2 draden aansluiten op mijn installatie, maar wat doe ik met de overige?

Ik heb al gezien dat sommige mensen breadboards gebruiken en daar alles op zetten, maar dat ga ik nooit goedgekeurd krijgen denk ik...

Dus wat ik nodig heb is een goedkope "multi level lusterklem". Enige suggesties?

Bedankt
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Rijgklemmen voor utp/svv/... ?

Bericht door Dré »

Met Loxone installatie bedoel je inderdaad de gehele installatie of alleen als mini server met de rest KNX componenten?
Waarom een UTP kabel en geen signaal kabel 4 of 2x 0.8, UTP is leuk maar vind het zelf niks om het te gebruiken als iets anders dan voor het computer netwerk.
Ik zelf draai vaak de overige draden netjes om de kabel heen, en knip ze nooit af.
Ik ben inderdaad wel een voorstander om alles netjes af te werken op rijgklemmen en vandaar uit de bedrading in de kast verder te leggen, documenteer op welke klem wat zit, zo kun je gemakkelijk van een dimmer een schakel uitgang maken en andersom.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Rijgklemmen voor utp/svv/... ?

Bericht door pvhuf »

Duur of niet duur, in je elektriciteitskast werk je alles professioneel af op klemmen. Heb je niet genoeg plaats, gebruik dan klemmen met meerdere etages. Je hebt er zelfs met drie etages. Dat betekent dat je op een din-rail van normale breedte, meer dan 180 kabels kunt rijgen. Gebruik klemmen die je in het midden kunt doorverbinden. Heb je veel UTP kabels, plaats dan patchpanels. Doe het van de eerste keer goed, dat zal veel frustratie later besparen.

Duur is overigens relatief. Het is ongeveer 1 euro per klem.

Gebruik geen UTP voor busbekabeling (KNX!), of voor toepassingen waar een gewone multikabel volstaat. Gebruik wel UTP voor netwerk, video/audio transfer, alarmbekabeling.

In de thread "laat uw kasten zien", op dit deelforum, kan je op foto zien hoe het bij mij is.
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

Re: Rijgklemmen voor utp/svv/... ?

Bericht door smetsjan »

De gehele installatie met Loxone. Ik heb voorlopig geen KNX componenten wegens te prijzig. Natuurlijk kost een potentiaalvrije schakelaar van niko met 6 aansluitingen ook al snel zo'n 60 euro.

Ik kies voorlopig voor CAT5E UTP en niet voor SVV omdat ik reeds 500m dubbele UTP heb liggen op rol, dan is het een beetje gek om nog nieuwe aan te schaffen. Voor het computer netwerk schaf ik zeker wel CAT6 (of 7) aan. (De utp zit wel niet in flex buizen, als ik alles in buizen moet steken is het misschien goedkoper om ineens nieuwe kabel te kopen. Moet alles verplicht in buizen?)

Als ik naar ieder schakelpunt zo een dubbele utp trek dan zit ik al snel aan 40 kabels en dus 320 draadjes. Eigenlijk is zo'n rijgklem maar een domme componenten, ik vind het straf dat er niets beter/goedkoper bestaat hiervoor. Zonder KNX componenten is de dubbele utp kabel geen overbodige luxe denk ik.

Dit staat op mijn wens lijstje:

* 20 schakelpunten voor licht, zonnewering, etc.
* 20 tal lichtgroepen
* 6 zonweringen
* X aansturingen voor thermische ventielen (ik heb nog geen idee hoe dit werkt... Misschien als de ventielen vanuit de verwarmingsketel gestuurd kunnen worden EN er een opentherm interface is voor mijn toekomstige ketel dan kan ik misschien een KNX opentherm gateway kopen. Hier moet ik nog wat op zoeken.) Ik wens vloerverwarming en wil slimme zone verwarming (zo wil ik de badkamer alleen maar verwarmen s'morgens en s'avonds
* 1 wire temperatuur sensoren in elke ruimte
* garagepoort
* 6 tal aanwezigheids-melders (toilet, inkomhal, berging) (ben ik nog aan het overwegen, ook wegens redelijk duur, ik ga in ieder geval de bekabeling voorzien)
* 10 raamcontacten
* alarm sirene binnen + buiten
* 3 rookmelders
* ultrasoon meter voor regenwaterput + automatisch vullen met pompwater of overschakelen leidingwater
* ventilatie aan/uit

Ik zou dolgraag eens zien hoe andere mensen hun domotica opbouwen. (componentenlijst, draadschema's, foto's, etc)
Als iemand er heeft mogen ze altijd digitaal doorgestuurd worden. Ik ben uit zandhoven (prov antwerpen) en kan natuurlijk ook eens komen kijken als het in de buurt is.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Rijgklemmen voor utp/svv/... ?

Bericht door egfdevos »

Wago heeft 4 en 8 voudige etage-rijgklemmen (rangeerklemmen).

Maar zoals Dré zegt ongebruikte aders netjes rondbinden en klaar.
Als je ze de eerste keer niet gebruikt ga je ze later ook niet gebruiken.

Alhoewel een LSA-kast misschien een beter optie is in jouw geval.

Ik moet er niet aan denken draden/kabels niet in buis te leggen.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Rijgklemmen voor utp/svv/... ?

Bericht door pvhuf »

Een dubbele utp naar een schakelpunt? Waarom? Ik zou begot niet weten wat de zin daarvan kan zijn. Trek één kabel dan heb je al maar 160 draadjes meer. En je hebt er maar twee van de acht nodig, dus dat zijn er maar 40 meer. Dat is 20 twee etage klemmen, of 14 drie etage klemmen of 10 vier etage klemmen. Je ziet dat zelfs niet zitten in een kast. :P

Jouw wenslijst is zeer lang. Goedkoop zal het sowieso niet zijn.

Vergeet niet dat je alarm componenten apart zijn in een Incert goedgekeurde alarminstallatie. Dus de raamcontacten, sirene, rookmelders zitten apart van je domotica installatie.

Oh, en een kabel = een buis. Loshangende kabels, oh horror. Alhoewel, 't kan nog erger: ingemetste kabels.... :oops:

Als het budget echt een probleem is, dan zou ik aanraden om een paar moeilijke beslissingen te nemen: snoei in je domotica componenten, en voorzie voorlopig enkel de infrastructuur, ttz voldoende buizen, wachtkabels, goed bedrade en vooral ruime kast.

Als je dat doet, dan kan volledig KNX misschien weer in de picture komen? Want ik zie in je lijst veel zaken die zo eenvoudig zijn met knx en die je één voor één kan bijvoegen als het budget het weer toelaat, zoals:
1) Geen 1 wire meer nodig, de temperatuursensoren zitten in de schakelaars
2) zonweringen: gebruik een jaloezieaktor
3) thermische ventielen: no problemo
http://knx1.org/knx-componenten/accesso ... v-eib.html
4) ultrasoonmeter (ik heb die van elsner)
http://www.elsner-elektronik.de/knx-sen ... d371d1820f
Plaats reactie