Pulsfunctie schuifhek

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Pulsfunctie schuifhek

Bericht door Teejoo »

Ik probeer een schuifhek aan te sturen via de Homeserver. Ik heb een tastsensor 3 aan een uitgang gekoppeld en deze tastsensor schakelfunctie ingesteld als puls.
Dit werkt prima. De uitgang schakelt zolang ik de knop inhoud. Nu wil ik graag de schuifpoort ook via de QC aansturen. De puls die ik nodig heb is ongeveer 5 seconden.

Tot zover heb ik een intern GA aangemaakt, die met GLE gekoppeld via een switch on/off delay (5 sec) naar de juiste uitgang waar de sturing van het schuifhek op zit.
Maar, het werkt niet....
In QC gebruik ik een function template "switching with PIN protection" Ik heb eigenlijk in QC maar een button nodig. Ik heb alleen een opensturing nodig.
Bij de gebruikte button kun je ook alleen maar toggle gebruiken. Ik zoek eigenlijk een puls functie of een manier om de toggle als puls te gebruiken.

Heeft iemand een idee hoe ik de sturing (puls) van 5 sec op de uitgang werkend krijg?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Pulsfunctie schuifhek

Bericht door 747driver »

Ik zou denken aan een button plus welke is ingesteld op Push button pulse 1
Als je die indrukt stuurt ie een 1
Wanneer je 'm loslaat een 0
Of anders de Alarm module welke staat onder Time functions in de GLE.
Een switching plus in QC stuurt de ingang van die module en de tijd welke is ingesteld bij de Time input bepaald hoeveel later de remaining time op 0 staat.
Daar kun je een equal to comparator achter hangen welke je laat vergelijken met bv de waarde 1.
Met 0 vergelijken kan wellicht ook maar dan activeer je de module bij iedere herstart van de HS denk ik.
Met de ETS group monitor kun je mooi zien of het werkt.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Pulsfunctie schuifhek

Bericht door Teejoo »

Hoi 747 driver.

Bedankt voor het meedenken, maar het werkt nog niet helemaal naar wens.
De puls button werkt overigens goed, maar ik heb liever de knop achter een pincode en heb dus de
button "switching with PIN protection" gebruikt.

Ik heb onderstaande gemaakt in GLE:
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (29.72 KiB) 7739 keer bekeken
Welke tijden ik ook invul de schakeltijd is ongeveer 1 sec. Wanneer ik via QC de puls geef duurt het ook ongeveer 1 sec voordat de schakeling plaats vind.
1 sec is soms te kort om de motor via de poortsturing te laten openen. De puls wil ik het liefst op 3 sec hebben dan weet ik zeker dat de poort open gaat.

Wat doe ik fout in GLE? Of zie ik iets over het hoofd....
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Pulsfunctie schuifhek

Bericht door 747driver »

Als je de Help functie gebruikt van die alarm module zul je zien dat er voor de Output staat: "Alarm output (is set to 1 for exactly 1 second after expiration of time, then output is 0 again)".
Verbind die andere Ouput (Remaining time sec.) met een "equal to" comparator hangt welke met de waarde 0 vergelijkt.
De A1 uitgang gaat naar een Output box met daarin een Ouput/commands blok waarin je de betreffende GA op 0 wordt gezet.
De A2 neg uitgang hetzelfde maar dan het GA op 1 zetten.
Als je dan het alarm triggered gaat de remaining time naar bv 5 en zal de A2 neg uitgang een 1 geven.
Wanneer de remaining time 0 is zal de A1 uitgang een 1 geven.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Pulsfunctie schuifhek

Bericht door Teejoo »

Ik ben nog een leek in GLE.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Blijft hetgene wat ik al had gemaakt in GLE bestaan?

Ik heb de Remaining time sec uitgang met een "equal to" comparator verbonden en de A1 en A2 neg een output box met 0 en 1 sec gemaakt.
De uitgang die de poort openstuurt blijft op de bestaande uitgang zitten of verhuist die mee naar de A1 of A2 uitgang?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Pulsfunctie schuifhek

Bericht door 747driver »

Zoiets als hieronder.
Schuifpoort openen [QC] zit aan een drukknop.
Wanneer je die aantikt in QC trigger je de alarm module en wordt de remaining time 5 sec.
Uitgang A4 van de comparator wordt dan 1 en het commando wat aan die uitgang is verbonden wordt uitgevoerd (schuifpoort switch object=1).
Door de A4 uitgang (SBC) te gebruiken wordt dat 1 maal gedaan.
Wanneer de remaining time 0 wordt dan geeft de A3 uitgang van de comparator een 1 en wordt de daaraan verbonden opdracht uitgevoerd (schuifpoort switch object=0).
Screen Shot 2014-12-08 at 23.47.28.jpg
Screen Shot 2014-12-08 at 23.47.28.jpg (59.54 KiB) 7730 keer bekeken
Screen Shot 2014-12-08 at 23.47.43.jpg
Screen Shot 2014-12-08 at 23.47.43.jpg (44.45 KiB) 7730 keer bekeken
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Pulsfunctie schuifhek

Bericht door Teejoo »

Wederom dank je wel 747 driver.
Het is gelukt...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Pulsfunctie schuifhek

Bericht door 747driver »

Mooi dat het gelukt is.
Ik maak graag een pagina Instellingen in QC waar dan bv de alarm module tijd kan worden gewijzigd binnen een bepaalde range.
Plaats reactie