Welke visualisatie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
BDP
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 dec 2014, 12:12

Welke visualisatie

Bericht door BDP »

Hallo,

binnenkort begin ik aan een nieuw elektriciteitsproject.
Vorige thuis project heb ik gedaan met Loxone en enkele KNX drukknoppen.
Op zich ben ik vrij tevreden van Loxone, maar er zijn toch enkele zaken die mij minder gelukkig maken.
- Visualisatie is vrij beperkt
- Geen VPN
- Toekomst van KNX in Loxone, het lijkt alsof ze meer en meer van KNX willen afstappen en ik vraag mij af of er nog wel een KNX aansluiting zal zijn bij een hardware update van hun miniserver.

Daarom ga ik misschien toch opteren voor een full KNX oplossing.
Wat zal er gestuurd worden.
- Inbouwhaard op gas (via 0 - 10V)
- verlichting
- alarm (niet gecertificeerd)
- brandalarm
- verwarming (Viessmann warmtepomp)
- stopcontacten
- ventilatie
- deurcontrole
- ip camera's
- Multiroom muziek met casatunes

Ik heb al enkele visualisaties in het kort eens bekeken.
EIBPort sprak mij wel aan met oa. een ingebouwde VPN server, maar toch leek het mij alsof er met de Gira Homeserver de meeste mogelijkheden zijn.
Klopt dit zowat volgens jullie of hebben jullie andere ideeën?
Nadeel dat ik hier wel aan ondervind is dat er heel weinig informatie online te vinden om deze te programmeren. Hoewel een opleiding volgen geen onoverkomelijk probleem is.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Welke visualisatie

Bericht door egfdevos »

Aangezien we hier over een thuis project praten.
Zou ik ook eens kijken naar smartVISU en SmartHome.py op een Raspberry.pi


De Homeserver bied alle vrijheid die je wilt maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Denk wel dat deze het meest complete pakket aan mogelijkheden aanbied zo uit de doos
en zeer belangrijk een zeer grote gemeenschap met een bijna bodemloze put aan kennis en informatie.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Welke visualisatie

Bericht door pvhuf »

Voor de meeste flexibiliteit en mogelijkheden... Homeserver.

Hoeveelheid informatie is inderdaad beperkt en dat is met opzet. Maar de fora hier en in Duitsland zijn vaak een grote hulp.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Welke visualisatie

Bericht door nickv »

Hoe vergelijkt de Schneider HomeLynk zich met de Gira Homeserver? Deze lijkt ook aardig wat functionaliteit aan te bieden en is normaal ook vrij te programmeren (adhv Lua scripting)?
ozeegers
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 09:37

Re: Welke visualisatie

Bericht door ozeegers »

nickv schreef:Hoe vergelijkt de Schneider HomeLynk zich met de Gira Homeserver? Deze lijkt ook aardig wat functionaliteit aan te bieden en is normaal ook vrij te programmeren (adhv Lua scripting)?
Ben zelf tevreden van de Homelynk server van Schneider. Veel mogelijkheden, werkt goed.
Enige nadeel dat documentatie moeilijk is en ik ook zeer weinig voorbeelden vind op het net.
Kijk eens op http://www.homelynk.nl.
Daar hebben ze een demo die er redelijk goed uit ziet vind ik..
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Welke visualisatie

Bericht door nickv »

Bedankt voor je reactie :) Ik zal het zo vragen: zijn er bepaalde zaken (visualisatie, scripting gerelateerd) die je met een Gira Homeserver wel gaat kunnen en niet met een Schneider Homelynk?
pierredelatruwe
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 10:04

Re: Welke visualisatie

Bericht door pierredelatruwe »

Ik heb al enkele malen de Logic Machine (bvb op http://www.knxlogic.eu/product/logicmachine4) gebruikt. Daar kan je zo ook ongeveer alles mee. Ze hebben ook een variant voor als je extra directe IO's nodig hebt. Website is in't Engles, maar zijn Vlamingen.

Vizualisatie ondersteunt alle platformen/toestellen optimaal.

En je kan er (naast KNX natuurlijk) zowat alles mee aanspreken, EnOCean, 1-Wire, directe IO's, HDMI, SMS, mail,... en weet ik wat nog allemaal (dat zijn enkel die ik al gebruikt heb)

Onlangs zo'n ding geïnstalleerd, met sturing Zehnder ventilatie en Siemens SPC inbraakcentrale en toegangscontrole. Alles tesamen niet goedkoop, maar instellen gaat heel makkelijk en belangrijkste: klant happy, dus wij ook :)

gtz,
P.
pierredelatruwe
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 10:04

Re: Welke visualisatie

Bericht door pierredelatruwe »

Ik heb een paar keer de vraag gekregen of ik de Schneider homeLynk kan vergelijken met de Logic Machine.

Wel, volgens mij zit vanbinnen hardware en firmware van dezelfde origine (Schneider?) want de gelijkenissen zijn echt te groot om toevallig te zijn (op hardware kan je 'zoek de 7 verschillen' spelen).

Daardoor kan je bvb bestaande lua scripts zo herbruiken. Voor zover ik zie/weet kan je alles van de homeLynk overnemen.

Het verschil zit hem hierin dat de mensen achter de Logic Machnine een extra laag firmware erboven leggen, en de mensen van knxlogic nog eens extra libraries en packages toevoegen. Daardoor kan de Logic Machine meer en is hij toch intuïtiver in gebruik, en mooier naar vizu.
De Logic macihne is nog eens goedkoper ook. Begrijpen wie begrijpen kan.

Misschien kan iemand bij wijze van test eens de firmware van de ene op de andere zetten.

P.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Welke visualisatie

Bericht door nickv »

Ziet er zeer zeker heel netjes en compleet uit Pierre!
Eigenlijk ook nog niet te gek qua prijs als je kijkt wat je er allemaal mee kan :)
George18
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 jun 2015, 20:10

Re: Welke visualisatie

Bericht door George18 »

De code en hardware van de Logic Machine en de Schneider zijn nu nog dezelfde. Wat dat in de toekomst zal geven weten enkel Schneider en Logic Machine, Als je op http://www.openrb.com" onclick="window.open(this.href);return false; naar de voorbeelden gaat kijken zal je zien dat er een aantal een Schneider medewerker als auteur opgeven
Plaats reactie