Snelheid bediening vanop afstand

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Snelheid bediening vanop afstand

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Is het mogelijk even te vermelden wat jullie ervaringen zijn i.v.m. reactietijden na bediening via visualisatiesoftware op een KNX systeem?
Ik vermoed dat indien er vanuit het intern netwerk gewerkt wordt, er geen enkel probleem is met de snelheid voor bediening en visualisatie (terugkoppeling).
Maar hoe zijn deze snelheden bij bediening indien niet aanwezig (bediening vanop afstand)? Ik weet dat de bediening vanop een extern WIFI netwerk sneller zal zijn dan een 3G verbinding.

Ik heb momenteel een Hager Domovea server zitten voor de visualisering van mijn domotica systeem (momenteel geconfigureerd met Tebis TX100, wordt de komende maanden omgezet in een ETS installatie (ETS5 licentie zonet ontvangen)).
Indien ik thuis aanwezig ben en gekoppeld zit op mijn netwerk, gaat de bediening van bv. een lichtpunt binnen de 1s en krijg ik binnen de 2 à 3s terugmelding hiervan.
Indien ik thuis aanwezig ben, en niet gekoppeld aan mijn eigen netwerk, maar wel verbonden op het internet via WIFI door bv. een homespot van Telenet (dus internetsnelheid is in orde), wordt het lichtpunt pas aangestuurd na zo’n 5 à 20 seconden.
De terugmelding hiervan bedraag echter zo’n 40 seconden tot 2 minuten vooraleer ik weet dat het lichtpunt geschakeld is. Ook gebeurt het soms dat de effectie aansturing en/of terugkoppeling niet heeft plaatsgevonden.

Na omschakeling in ETS5, laat ik weten hoe de snelheid van Domovea is.
Niettemin ben ik ondertussen ook aan het kijken voor een Gira HS4, maar ik wou reeds even wat ervaringen weten hoe de snelheden (intern, maar vooral op externe locatie) zijn (van bv. een Gira en/of andere visualitie systemen). De Gira HS4 zou er waarschijnlijk komen om de (nog te installeren) deurcommunicatie weer te geven.

Alvast bedankt.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Snelheid bediening vanop afstand

Bericht door Dré »

Hoi Kurt, welkom

Ik heb voor de zekerheid even gekeken voor je, ik ben op het moment thuis dus dat gaat dan makkelijk, als ik thuis ben op mijn eigen wifi netwerk, reageert de Gira Homeserver direct dat duurt geen seconden voor dat het licht ook daadwerkelijk aan gaat, en voor de terugmelding is dat precies zo, (heb geschakeld via een schakelaar in huis).
Voor verbinding buiten het huis op dit moment 3G+ Was dat exact het zelfde als dat ik op mn eigen netwerk zat.
Wel is het zo dat het soms even kan duren voor ik verbinding heb met de server. (van opstarten app (die afgesloten was)tot verbinding (buitenhuis) 12 seconden, binnen huis gaat wel een stukje sneller.

Ik heb overigens ook wel eens ergens een domovea geïnstalleerd maar kan me niet herinneren dat het 2 tot 3 seconden duurde voor dat de terugmelding kwam (is al wel een hele tijd geleden dat ik het gemaakt heb dus kan me vergissen). Was overigens alleen op internnetwerk, buiten het netwerk heb ik het volgens mij niet geprobeerd.
de mario
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 21:37

Re: Snelheid bediening vanop afstand

Bericht door de mario »

Ervaring hier is zowat als dré.
De HS over een 3G netwerk geeft nagenoeg geen vertraging, behalve dat het wat langer duurt om in te laden.
Over 4G is zelfs dat al niet echt langer meer.

Ik maak verbinding over VPN en gebruikt dus telkens het lokale ip om te verbinden.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Snelheid bediening vanop afstand

Bericht door Joep »

de mario schreef:Ervaring hier is zowat als dré.
De HS over een 3G netwerk geeft nagenoeg geen vertraging, behalve dat het wat langer duurt om in te laden.
Over 4G is zelfs dat al niet echt langer meer.

Ik maak verbinding over VPN en gebruikt dus telkens het lokale ip om te verbinden.
Hier wil ik ook nog wel even op inhaken:

Hier staat een gira homeserver en op het lokale netwerk reageert alles binnen een seconde, ook het tot stand brengen van de verbinding van de app met de homeserver.

buitenshuis duurt dit verbinden een stukje langer, alleen zodra ik mijn telefoon eerst verbind met mijn vpn krijg ik met de app binnen een seconde verbinding met de homeserver :!:
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Snelheid bediening vanop afstand

Bericht door cevers »

Hier nog een duim omhoog voor de Gira HS.
In weze is het gewoon een rechtstreekse verbinding (dan wel niet via vpn) en is de reactietijd heel snel.

Domovea.. tja, geen idee waarom maar extern loopt alles via hun portaal en is de Domovea dichtgeknepen kwa aantal commando's per seconde (wat niet is in te stellen :evil: )
In de praktijk zie ik bij iedereen een vertraging van minimaal 5 seconden van bediening, en status nog langer :mrgreen:

tldr: Homeserver nemen :P
Plaats reactie